‘In toepassing van art.107 G.W. moeten maatregelen worden geweerd die zijn vastgesteld in
onwettige omzendbrieven daar deze niet voor advies werden voorgelegd aan de afdeling wetgeving van de R.v.St.’(R.v.St. nr.42.715,28 april 1993,R.R.D. 1993,305).
‘Ook al is het waar dat de omzendbrieven slechts wetstoelichtingen vormen en dat zij de
draagwijdte van de wetgeving niet mogen wijzigen,toch vormen zij daarom niet minder gedragslijnen die de tegenpartij heeft opgesteld en het deugdelijk heeft geacht een ruime bekendheid te geven aan deze gedragslijnen door de publicatie ervan in het Staatsblad,ook al vond deze publicatie plaats in het deel van de ‘officiële berichten‘.De tegenpartij kon in deze omstandigheden het bestaan van deze omzendbrieven in de motivering van de aangevochten beslissing niet negeren‘(R.v.St. nr.102.891,24 januari 2002,Rev.dr.étr. 2002/117,126,noot).
‘Daar de bepalingen van de omzendbrief inzake afwezigheden om deel te nemen aan stakingen een
reglementair karakter hebben,kunnen ze slechts worden vastgesteld nadat ze voor
gemotiveerd advies werden voorgelegd aan de afdeling wetgeving van de R.v.St.,dit onder voorbehoud van een dringende noodzakelijkheid,die in het bijzonder moet worden gemotiveerd in het reglement.De ontstentenis van een dergelijke raadpleging is een onregelmatigheid van openbare orde,die ambtshalve moet worden opgeworpen‘(R.v.St. nr.40.463,23 september 1992,R.A.C.E. 1992,z.p.)
‘Omzendbrieven zijn vatbaar voor annulatieverzoek indien zij
nieuwe regels aan de bestaande toevoegen,indien zij
verplichtend worden gesteld,indien de steller ervan
bevoegd is om degene die ze moet toepassen te binden en indien de steller ervan ook de
middelen heeft om zelf de handhaving van de omzendbrieven afdwingbaar te maken‘(R.v.St. nr.22.137,23 maart 1982,Arr.R.v.St. 1982,598;R.v.St. nr.13.666,8 juli 1989,Arr.R.v.St. 1989,z.p.;Zie ook R.v.St. 12 juni 1986,R.W. 1986-87,652-666
‘Om verordenend te zijn moet de omzendbrief aan de volgende
5 voorwaarden voldoen:1)hij moet iets aan de wet toevoegen,2)hij moet regels formuleren die voldoende abstract en algemeen zijn,3)hij moet regels bevatten die in de ogen van zijn auteurs een dwingend karakter bezitten,hetgeen kan blijken uit de wijze waarop de omzendbrief is opgesteld,4)hij moet zijn opgesteld en bekendgemaakt door een overheid die over de verordenende bevoegdheid beschikt die het haar mogelijke maakt,bij betwisting,de naleving van de door haar uitgevaardigde normen af te dwingen,5)hij moet gericht zijn tot personen of diensten die de normgevende overheid helpen bij het uitvoeren van de wet‘(R.v.St. nr.37.962,29 oktober 1991,Arr.R.v.St. 1991,z.p.,T.B.P. 1993,189;R.v.St. nr.38.479,13 januari 1992,Arr.R.v.St. 1992,z.p.;Zie ook LEUS,K.,Omtrent het rechtskarakter en de rechtswaarde van bestuurlijke omzendbrieven:stand van zaken anno 1993,T.Gem. 1994,46-64).
‘Een passus uit een ministeriële omzendbrief die technisch-juridisch niet als een wijziging van een norm kan worden beschouwd,doch waarin een
interpretatie van een rechtsregel wordt gegeven waarbij een vroegere,reeds twintig jaar bestaande interpretatie verlaten wordt en de wijziging in de interpretatie een zo radicale ommekeer inhoudt dat ze in de praktijk kan overkomen als een wijziging van de betrokken regel zelf,is een voor vernietiging vatbare handeling‘(R.v.St. nr.43.884,31 augustus 1993,Arr.R.v.St. 1993,z.p.).
‘Een ministeriële omzendbrief die een verordenende tekst interpreteert en een algemene draagwijdte heeft kan niet iedere juridische waarde ontzegd worden,vermits de minister met die omzendbrief ook gevolgen in het rechtsleven beoogt,m.n. het doen naleven van de door de minister voorgestane interpretatie als de enig geldige.Een omzendbrief kan als pseudowetgeving gekarakteriseerd worden waar hij beoogt de inhoud van de individuele beslissingen op het door hem bestreken terrein vooraf te bepalen.Een dergelijke omzendbrief is een door de R.v.St. vernietigbare administratieve rechtshandeling‘(R.v.St. nr.27721,24 maart 1987,R.W. 1988-89,1130-1131,noot LAMBRECHTS,W.)
‘Een
interne omzendbrief ontdaan van een reglementerend karakter kan geen gedragslijn uitmaken en het feit er eventueel van af te wijken schendt niet het principe ‘patere legem quem ipse fecisti’(R.v.St. nr.84.769,19 januari 2000).
Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in
http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.