vordering zorgplicht ocmw in nederland

sleper
Topic Starter

vordering zorgplicht ocmw in nederland

#1 , 18 mei 2014 07:22

ex schoonzoon zit in schuldsanering in Nederland (wsnp). Zijn dochter , onze kleindochter woont en werkt in Vlaanderen . Kan ze verplicht worden bij te dragen aan schulden vader en moeder die ook in schuldsanering zit?
Stel deze vraaghier om geen nieuwe topic te moeten opstarten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 mei 2014 10:49

ex schoonzoon moet niet bijdragen wegens gescheiden.

Hebt u geen dochter?

Kleinkinderen kunnen in principe (volgens de wet) ook worden aangesproken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis

#3 , 18 mei 2014 11:14

Dit hangt denk ik af van de Nederlandse regelgeving wat dit betreft voor de ex-schoonzoon.
Woont de moeder (jullie dochter neem ik aan) ook in Nederland?

Reclame

Mariette

#4 , 18 mei 2014 11:40

Kan ze verplicht worden bij te dragen aan schulden vader en moeder die ook in schuldsanering zit?
Voor zover ik weet hoeven kinderen nooit bij te dragen voor de schulden van hun ouders, zolang deze ouders nog zelf in staat zijn om zelf te werken.

sleper
Topic Starter

#5 , 19 mei 2014 11:15

Kan ze verplicht worden bij te dragen aan schulden vader en moeder die ook in schuldsanering zit?
Voor zover ik weet hoeven kinderen nooit bij te dragen voor de schulden van hun ouders, zolang deze ouders nog zelf in staat zijn om zelf te werken.
haar vader is al een tijd op invaliditeit (ziekteuitkering) gesteld maar omwege de schuldsanering
is dit bedrag echt het minimum van het minimum . Haar moeder werkt via uitzendbureau in Nederland
en is verplicht te solliciteren voor vaste baan wat natuurlijk niet evident is . de dagen dat ze werkloos
is trekt ze werkloosheid maar voor een beperkte periode .Er is nog een kind en die werkt ook via uitzendbureel. Hij is woonachtig bij vader en onlangs kreeg die melding dat er loonbeslag zou volgen omwille van schulden vader Eerst kreeg hij een voorstel om maandelijks een 300 euro te betalen aan vader , kostgeld zeg maar, maar vader stort dat bedrag nooir door naar schuldbeheerder . Daardoor het loonbeslag denk ik.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 mei 2014 20:46

Bij samenwonenden wordt er ook in België rekening gehouden met gezamenlijk inkomen dat ter beschikking is.
Maar CSR zal geen gevolg hebben voor bijdrage kinderen...
Kinderen zijn wel onderhoudsplichtig maar er is ook het leefloon en CSR houdt daar rekeing mee.
In het voorbeeld is er een inkomen ( van de vader) dat hij niet aangeeft en dat is een inbreuk ook in België.
De € 300 zal nu rechtstreeks gevorderd worden maar het geld dat al betaald is dat zal wel van vader moeten komen.

sleper
Topic Starter

#7 , 20 mei 2014 06:44

Bij samenwonenden wordt er ook in België rekening gehouden met gezamenlijk inkomen dat ter beschikking is.
Maar CSR zal geen gevolg hebben voor bijdrage kinderen...
Kinderen zijn wel onderhoudsplichtig maar er is ook het leefloon en CSR houdt daar rekeing mee.
In het voorbeeld is er een inkomen ( van de vader) dat hij niet aangeeft en dat is een inbreuk ook in België.
De € 300 zal nu rechtstreeks gevorderd worden maar het geld dat al betaald is dat zal wel van vader moeten komen.

Dank voor hulp

Terug naar “Archief”