Ik had tot voor kort een account bij een bepaald parkeerbedrijf dat ook actief is in de stad waar ik woon. Principe was makkelijk: je stuurt een SMS bij begin van het parkeren. Als je terugkomt opnieuw een SMS, en op het einde van de maand krijg je een factuur van al uw parkeerbeurten die je dan via overschrijving kan betalen.
Nu is deze factuur al eens verkeerd geweest in het verleden, en heb ik het bedrijf deze moeten laten corrigeren. Nu veranderd het bewuste parkeerberdrijf echter van naam (eigenaar, geen idee?) en verplicht men bestaande klanten om voortaan via domiciliëring of credit card te betalen. Dit laatste heb ik niet, en via domiciliëring zie ik niet zitten gezien dit bedrijf in mijn ogen op het randje van maffia is, die af en toe al eens te hoge facturen stuurt (en in het geval van domiciliëring dus direct van mijn rekening zouden gaan).
Nu is mijn vraag: kan dit bedrijf zomaar verplichten om via domiciliëring of credit card te betalen en geen optie van overschrijving meer te voorzien? Zowat alle parkeerplaatsen in mijn stad is onder het beheer van dat bedrijf, dus ofwel betaal ik aan hun automaten (wat ook duurder uitkomt), ofwel ben ik verplicht om mijn bankrekening "bloot te stellen" aan die gasten. Ruikt dit niet een beetje naar misbruik van hun monopoliepositie in de stad waar ik woon?