Factuur betwisten

debbie248
Topic Starter

Factuur betwisten

#1 , 25 mar 2014 15:28

Even kort de situatie schetsen,
Eind december kreeg ik een aangetekende brief van onze energiemaatschappij dat er een factuur niet betaald was.
Bij nazicht zien wij dat dit factuurnummer wel betaald was met correcte mededeling op correct rekening nummer...
Wij melden dit, zij blijven beweren dat het niet zo is.
Na enkele aanmaningen waarvoor kosten in rekening werden gebracht werd mijn dossier doorgegeven aan een incassobureau.
Ik stuur de mensen van het incassobureau het betaalbewijs door maar toch blijf ik aanmaningen krijgen om deze "openstaande" factuur te betalen. Ondertussen lopen de intresten op, hebben ze een strafclausule aangerekend en is een betaling van 79.99€ opgelopen tot 159.99€!
Als ik die van het incassobureau aan de lijn heb praten ze altijd naast de kwestie, ik moet betalen ongeacht wat ik doorstuur, die factuur staat open volgens hen... indien ik niet betaal dan zetten ze de procedure verder met alle kosten van dien..
Ik weet niet meer wat nu nog verder te doen? Iemand enige tips want dit is serieus frustrerend!

Het bedrag is van onze rekening gegaan en alles werd correct ingegeven, waarom vinden zij dan die betaling niet terug?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene

#2 , 25 mar 2014 15:44

Bekijk alles nog eens goed. Als dat goed is en op tijd betaald zit moet je niets vrezen.
ALs ook de referentie nog klopt super.

Wat je kan doen is een kopij vragen van die bewuste overschrijving en deze vergelijken met jouw betaling.
Heb je naar de elektriciteitsmaatschappij al een AS gestuurd met kopij betaling?
Ook alle bewijzen goed bijhouden.
Je kan ook (denk ik) naar de vrederechter stappen in verzoening om de zaak te laten uitspitten. Dat is gratis maar natuurlijk wel een bijkomende last.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mar 2014 16:20

Als je zeker bent dat je hebt betaald, en je hebt een kopie van de overschrijving of rekeninguittreksel van de bank voor deze betaling, stuur hun dan nogmaals een kopie hiervan via AS op. Verder hoef je niets te doen,. Laat hun het verdere maar uitzoeken, eventueel naar de rechtbank gaan. Indien ze ongelijk halen zou je nog een procedure voor roekeloos geding tegen, hen kunnen aanspannen en zelf een schadevergoeding eisen voor de geleden schade en de stress door hun handelen.

Reclame

debbie248
Topic Starter

#4 , 25 mar 2014 16:45

Bedankt voor de reacties!
Ik heb ondertussen alles al zo'n 20keer overlopen en die betaling is dus echt van de rekening gegaan, rekening nr correct en de referentie klopt ook.
Het bewijs van betaling heb ik doorgestuurd via mail, zal dit morgen ook nog eens aangetekend versturen.
Wat ik ondertussen wel al heb gemerkt is dat alle referenties van de betalingen aan onze energiemaatschappij dezelfde zijn... lijkt mij ook niet echt nuttig. Nadat ik dit had opgemerkt heb ik alle betalingen van de maanden ervoor en erna nagekeken maar die zijn ook allemaal betaald, dus begrijp er echt niks meer van.
Ze dreigen ondertussen zelf met juridische stappen.. ik kan toch moeilijk 2keer dezelfde factuur betalen?!

Bedankt voor de tips, is toch een geruststelling!

Jef 007

#5 , 25 mar 2014 19:49

ben je zeker van de rekening waar op je betaald hebt?
sommige oplichters vervalsen facturen en zetten HUN rekeningnummer op de facturen

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 mar 2014 19:59

ben je zeker van de rekening waar op je betaald hebt?
sommige oplichters vervalsen facturen en zetten HUN rekeningnummer op de facturen
Die oplichters gaan dat niet doen met een factuur van 79,99 €; eerdere met een van 7999,00 €.
Vandaag in de pers: aannemers beschuldigen bpost omdat hun facturen gestolen werden en aangepast.

Misschien eens met alle bewijsstukken PERSOONLIJK naar het kantoor van de energieleverancier gaan.

CityBird

#7 , 26 mar 2014 00:10

Misschien eens met alle bewijsstukken PERSOONLIJK naar het kantoor van de energieleverancier gaan.
Mee eens. Na weken van briefwisseling en telefoongesprekken zonder ook maar het minste resultaat in een gelijkaardig geval in levende lijve naar de energieleverancier gegaan. Probleem was opgelost na eerste bezoek.

debbie248
Topic Starter

#8 , 05 mei 2014 14:24

Kan iemand mij uitleggen hoe ik zelf een zaak kan openen bij het vredegerecht?
Deze laster blijft duren na AS en persoonlijk contact, ik heb er nu echt genoeg van.
Dank!

roharro
Juridisch actief: Ja

#9 , 05 mei 2014 15:28

Mijn buikgevoel vertelt me dat dit de jaarlijkse eindfactuur was die u verward met de betaling van de voorschotfactuur voor de maand waarin in u de eindfactuur hebt ontvangen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Archief”