Auto Verkoop

exceed
Topic Starter

Auto Verkoop

#1 , 08 apr 2014 12:23

Onlangs heb ik mijn auto verkocht wegens het verkrijgen van een firma wagen (3weken terug)
De auto was altijd onderhouden door de dealer van het merk. en onderhoudsboekje was toegevoegd
we zijn een prijs overeen gekomen 6000+
De verkoopsovereenkomst heb ik van autoscout 24 gehaald en de deal gesloten VOOR VERKOOP IN DE STAAT WAARIN DIE ZICH BEVINDT EN DIE DOOR DE KOPER IS
GEKEND
Ik ben langs de keuring gegaan en de wagen was goed gekeurd voor verkoop met car pass
De auto is betaalt en geleverd op de afgesproken datum in goeder trouw.
Nu krijg ik een aangetekend schrijven aan van de koper met een indicatie van de garage wat het zou kosten om repaties aan vliegwiel / koppeling e.d. te betalen
Welk gehoor moet ik hier aan geven?
Ik had nooit weet van dit issue en mijn eigen garage heeft er ook nooit iets van gemeld.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 08 apr 2014 12:31

Als u een particulier bent dan moet u geen garantie geven. Bovendien hebt u duidelijk vermeld dat er verkocht werd in de staat waarin de auto zich bevindt.
U moet dus niets betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denonkel

#3 , 08 apr 2014 22:50

Interessant. Wanneer ben je wel verplicht garantie te geven? Ik heb een eenmanszaak en heb bij de verkoop van mijn auto zoals het hoort een factuur uitgeschreven vooral bedoeld voor de btw boekhouding. Maar ben ik dan verplicht garantie te geven?

Sent from my iPad using Tapatalk

Reclame

roharro

#4 , 08 apr 2014 23:03

Volgens de wet is de professionele verkoper (garagist) verplicht om 1 jaar garantie te geven op tweedehandsvoertuigen.

Sirkii

#5 , 09 apr 2014 04:30

De enige discussie zou kunnen zijn of de defecte koppeling/vliegwiel een verborgen gekend defect was (vliegwielen zijn bij veel "recente" auto s uit 2 stukken gemaakt met koppelveren om soepeler te kunnen ontkoppelen doch die dingen durven nogal eens breken en vervanging kost veel geld)

exceed
Topic Starter

#6 , 09 apr 2014 15:23

Kan hij zich niet ontdoen van een koop?

Veebee

#7 , 09 apr 2014 15:38

Aangezien de TS alles gedaan heeft wat wettelijk vereist is, zie ik geen reden waarom de koper zich zou kunnen ontdoen van de koop.
Wie zegt dat er geen incident is geweest tussen het moment dat de koper de auto in ontvangst heeft genomen en het stuk gaan van het vliegwiel?

roharro

#8 , 09 apr 2014 19:26

Deze verkoper moet geen waarborg geven.
Trouwens de werking van een koppeling kan door de aspirant koper eenvoudig worden getest.

ddanck
Contacteer: Website

#9 , 10 apr 2014 10:06

Beste

Aangezien de verkoop plaatsvond in de staat waarin het voertuig zich bevond, is er geen garantie verschuldigd.

Deze regel geldt echter NIET wanneer de verkoper de gebreken kende of moest kennen. De bewijslast daarvoor ligt bij de koper. Hij moet aantonen dat de verkoper de gebreken wel degelijk kende.

Deze bewijslast draait echter om bij professionele verkopers. Professionele verkopers worden verondersteld alle gebreken te kennen van de goederen die zij verkopen. De professionele autoverkoper zal zich dus niet zomaar kunnen bevrijden door het voertuig te verkopen "in de staat waarin het zich bevindt".

Dat u een factuur uitschrijft voor een voertuig dat u verkoopt - zelfs als eenmanszaak - maakt van u misschien wel een professioneel, maar daarom bent u nog geen professionele verkoper. Daarvoor moet u op regelmatige basis deze goederen verkopen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

denonkel

#10 , 10 apr 2014 10:08

Bedankt advodanck, zeer duidelijk. En staat er een termijn op zoals bij professionele autoverkopers?

Sent from my iPad using Tapatalk

ddanck
Contacteer: Website

#11 , 10 apr 2014 10:24

Ik ga ervan uit dat u bedoelt in het geval dat u toch garantie verschuldigd bent, bijvoorbeeld in het geval van een gekend gebrek.

Als het verkochte goed een gebrek vertoont en de koper kan bovendien aantonen dat de verkoper het gebrek kende (of het gaat om een professionele verkoper voor) dan schrijft de wet enkel voor dat men de verkoper binnen 'korte termijn' moet aanspreken.

De invulling van die 'korte termijn' verschilt natuurlijk van rechter tot rechter, maar de algemene consensus is dat je geen jaar kan wachten om de verkoper aan te spreken.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Archief”