zwarte lijst

robbyj1988
Topic Starter

zwarte lijst

#1 , 06 apr 2014 12:06

Hallo,

Ik sloot in 2009 een lening af van +- 15000euro.
Doordat ik enkele maanden niet optijd was met mijn aflossing is het voor de rechtbank gekomen en werd het complete bedrag in 1 keer opgeeisd.
Ik kon echter een regeling treffen dat ik maandelijks 400 euro afbetaalde aan de gerechtsdeurwaarder.
Nu 5 jaar later heb ik eindelijk de hoodsom afbetaald, echter bleven er maar intresten bijkomen dus heeft een juriste een aanvraag ingedient voor kwijtschelding van alle bijgekomen intresten en kosten en deze is gelukkig goedgekeurd.
Nu zou de juriste een aanvraag gaan indienen bij de nationale bank om mij van de zwarte lijst te schrappen.

Mijn vraag is hoe reeel de kans is dat ze me schrappen van de zwarte lijst?
En kan ik in de toekomst een hypotheek afsluiten om een huis te kopen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 06 apr 2014 13:11

Je blijft nog 12 maand na totale aanzuivering van de schuld op de zwarte lijst staan.
Na 12 maand verdwijnt je naam automatisch en is er wat dit element betreft geen probleem op opnieuw een lening af te sluiten.
De bank waar het krediet initieel werd bij afgesloten zal jouw historiek echter nog wel kennen en zal dus voorzichtiger zijn.
Weet dat banken vandaag - op aandringen van de overheid via Nationale Bank - nog zelden 100 % van aankoop woning financieren. zelf een buffer sparen is dus wenselijk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

robbyj1988
Topic Starter

#3 , 06 apr 2014 20:58

bedankt voor de info basejumper.
maar is er in geen enkel geval een mogelijkheid dat ze je vroeger van die lijst schrappen?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 apr 2014 10:22

bedankt voor de info basejumper.
maar is er in geen enkel geval een mogelijkheid dat ze je vroeger van die lijst schrappen?
Neen, 12 maanden blijf je erop staan, maar voor de banken is het wel al zichtbaar dat je geen schulden meer geeft !!

En het is niet omdat je van de zwarte lijst bent dit je zomaar een bank ga kunnen binnen stappen en dat ze je een lening gaan toestaan, want in de databasen van de krediet verzekeringen blijf je nog enkele jaren gekend, natuurlijk als je een goed inkomen geeft zal men je natuurlijk wel verder helpen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper

#5 , 08 apr 2014 19:00

Inderdaad. 12 maanden blijf je erop staan; dit is eigenlijk ook een bescherming van de kredietnemer tegen zichzelf. Indien je net uit een financieel moeilijke periode komt waarin je je contractuele afspraken niet kon nakomen, is het eigenlijk aan te raden dat je het eerstvolgend jaar terug wat buffer spaart. opnieuw onmiddellijk schulden aangaan, terwijl je jezelf niet de tijd gunt om wat bij elkaar te sparen, zet je terug met de rug tegen de muur. Bij de minste tegenslag heb je geen enkele buffer om dat op te vangen en zit je opnieuw in de penarie.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Archief”