uitnodiging verhoor sluikstorten

kwispie
Topic Starter

uitnodiging verhoor sluikstorten

#1 , 03 apr 2014 17:08

Heb uitnodiging gehad voor eerste verhoor ( pro justitia) op 3 april 2014 met de vraag om op politiekantoor langs te komen over mogelijke feiten die mij ten laste kunnen worden gelegd in verband met sluikstorten. Ik weet echt niet waar het over gaat maar het straffe van het verhaal is dat men mij vraagt langs te komen op kantoor op 9 april 2013 dwz ik moet een jaar terug gaan in de tijd.
1) Is deze foutieve datum voldoende voor een procedurefout ?
2) Oproep is niet aangetekend verstuurd
3) Men vermeldt wel PV nummer maar buiten het woord sluikstorten wordt er geen verdere uitleg gegeven ( plaats ,uur enz van de feiten)
Kan ik op basis van deze gegevens de oproep negeren ?
Bedankt voor de tips in een zaak die men kan catalogeren in de rubriek " pesten van de burger

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 apr 2014 17:38

1) nee
2) van geen enkel belang - nergens in de wetgeving staat dat het aangetekend moet zijn.
3) neen enkel PV nr en reden moeten daar opstaan.
4) neen maar u mag negeren wat u wil...volgende stap zal dan vermoedelijk een dagvaarding zijn via DW en die zal ook geen aangetekende brief sturen
Enigste wat anders kan zijn is welk soort van sluikstort kan zowel iets voor politierechtbank zijn (overtreding) of een inbreuk op de milieuwetgeving ( correctioneel).
Staat op de uitnodiging dat u het recht hebt een advocaat te raadplegen?
5) u hebt zwijgrecht daar kan u gebruik van maken... maar daartegenover staat dat parket het recht heeft om u te vervolgen en de zaak door een rechter te laten beslissen. Is voorzien in de Saluz wetgeving.

Om de een of andere reden heeft men feit X aan persoon Y gelinkt .. mogelijk kan in het gesprek de zaak worden rechtgezet.

PS langs de andere kant: het storten van afval op de openbare weg .... hoe zou u dat benoemen?

Mocht u nog vragen hebben stel ze maar

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 19#p203419" onclick="window.open(this.href);return false;

kwispie
Topic Starter

#3 , 03 apr 2014 19:06

er staat vermeld : " u heeft het recht om voor dit eerste verhoor over voormelde feiten een vertrouwelijk overleg te hebben met een advocaat naar keuze"

Reclame

Franciscus

#4 , 03 apr 2014 23:33

Dan is het een feit waar de correctionele rechtbank moet over beslissen.
Dus straffen vanaf €26 en 8 dagen gevangenisstraf ... een wanbedrijf dus.
Zoals mijn tekst zegt u hebt het recht een advocaat te raadplegen.
Mogelijk hebt u rechtsbijstand via een verzekering ga dat na.
Niet gaan is geen optie want dan maalt de gerechtelijke molen toch verder.

giserke

#5 , 04 apr 2014 01:35

U hebt toch het recht om vooraf het strafdossier in te kijken?

Franciscus

#6 , 05 apr 2014 22:12

Waar haalt u dat vandaan.
Een gerechtelijk onderzoek is schriftelijk, geheim en niet tegensprekelijk.
Pas nadat alles bij de politiediensten/parket/onderzoeksrechter op papier staat En het dossier wordt vrijgegeven door het parket ligt het ter inzage ter griffie ( in grote lijnen).
Wet Franchimont en Salduz geven de verdachte een aantal rechten maar daar staat inzage strafdossier niet bij.
U hebt wel recht op een copie van het PV van verhoor ... dat kan echter geweigerd worden en dan zal parket beslissen ( ook in het kort).

Terug naar “Archief”