Telenet SD decoders

Johan21
Topic Starter

Re: Telenet SD decoders

#16 , 03 apr 2014 21:02

@Gebruiker21: die context is wel heel erg buiten proportie.
Mocht Fnac de enige Belgische aanbieder van VHS geweest zijn - ze mijn VHS-recorder destijds exclusief verkocht hebben om
mijn abonnement op doorlopende VHS-cassettes ten volle te kunnen benutten - en dan plots de plug trekken uit VHS omdat DVD hun nieuwe ding is?
Ja, dan wil ik dat ze mijn aangekochte VHS-speler omruilen voor een dvd-speler. Dat klopt.

Stel dat Proxibastar je een smartphone verkoopt en na een tijdje zegt dat ze het toestel niet meer ondersteunen (je kan nog wel je bewaarde smsjes bekijken!).
Maar je kan wel een nieuw toestel komen kopen/huren. Ook prima? Vooruitgang, toch?

Versta me niet verkeerd he, ik ben pro technologische evolutie. Ik heb zelf meerdere toestellen van Telenet (HD-digicorder CI+, SD-digicorder), gebruik Yelo op verscheidene toestellen,enz.. Ik ben zelf actief als IT-er dus mijn inkomen hangt daar van af, van die evolutie. Het gaat mij echter om het principe.
Ik betaal Telenet maandelijks aan abonnementskosten wat ik mijn digicorder destijds betaalde.
En nu wordt ik gedwongen dat abonnement nogmaals te verhogen terwijl ik nog perfect werkende hardware heb staan.

Maar als ik zo de meeste (nee alle!) reacties lees mogen de Belgische providers zich echt in hun handen wrijven! ;)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Johan21
Topic Starter

#17 , 03 apr 2014 21:15

een ontevredenheid is juridisch vaak weinig relevant.
Au contrair: ontevredenheid is de oorzakelijke basis van justitie.
Aan het gerecht of het verhalen van de ontevredenheid op de tegenpartij terecht is.

Bedankt voor je uiteenzetting nog.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 03 apr 2014 23:11

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5504,d.ZG4" onclick="window.open(this.href);return false;

Analoge uitzendingen worden zoals is aangegeven stopgezet alleen digitale zullen in de toekomst nog 'mogen' uitgezonden worden.
Is dacht ik Europese regelgeving.

Reclame

giserke

#19 , 04 apr 2014 01:27

Enig probleem is wel, en daar moet ik "Johan" gelijk in geven, Telenet verkocht deze toestellen tot voor kort met 2 jaar waarborg.
Gezien deze toestellen onlosmakelijk verbonden zijn aan een dienstverlening is het wel de plicht van Telenet in die dienstverlening te voorzien.
Tenminste gedurende die waarborg.

CityBird

#20 , 04 apr 2014 02:26

Enig probleem is wel, en daar moet ik "Johan" gelijk in geven, Telenet verkocht deze toestellen tot voor kort met 2 jaar waarborg.
Gezien deze toestellen onlosmakelijk verbonden zijn aan een dienstverlening is het wel de plicht van Telenet in die dienstverlening te voorzien.
Dat lijkt mooi maar technisch niet haalbaar, tenzij Telenet gratis decoders zou gaan weggeven. Wat natuurlijk ook een argument is.

Er zijn maar een 110-tal frequentiekanalen beschikbaar op het kabelnet waarop tot voor kort alle beschikbare analoge, digitale SD en HD kanalen moesten worden geplaatst. Analoge en digitale HD kanalen gebruiken de volledige bandbreedte van een frequentiekanaal. Dit waren er al een 40-tal (Nu nog een 30-tal geloof ik) voor analoge zenders.

Hoe lang zou Telenet dit nog kunnen volhouden denk je?

P.S.: Vreemd dat deze problematiek overal speelt. Ik woon in Singapore en hier is de kabelmaatschappij verplicht om een aantal (lokale en regionale) kanalen gratis ter beschikking te stellen. Dit waren tot voor kort analoge. Bij het stoppen van deze analoge kanalen werden deze klanten allemaal gedwongen om een digitale ontvanger te huren aan 4$ per maand (2$ voor de eerste 6 maanden. Kopen kan niet zoals in de tijd van de RTT :) ). 4$ is niet meer gratis natuurlijk en de discussie was geboren onder meer omdat er ondertussen ook gratis digitale TV via de ether en via internet beschikbaar was. Het argument van de kabelmaatschappij was dat je voor digitale TV via ether of internet ook, ofwel een decoder of andere TV moest kopen.

Zo zie je maar, echt geen Belgisch probleem.

Gebruiker21

#21 , 04 apr 2014 08:41

Maar als ik zo de meeste (nee alle!) reacties lees mogen de Belgische providers zich echt in hun handen wrijven! ;)
Johan21, dit is een JURIDISCH forum. Hier wordt gezegd wat je JURIDISCH kan doen. Zoals gezegd is "ontevredenheid" een zwakke juridische basis. In dat geval zou je je al tot consumentendiensten moeten richten (zoals het tik forum).

Alle verdere discussie hier is vrij overbodig: je kan proberen van je "ontevredenheid" een zaak te maken voor de rechtbank, maar het feit dat zowat alle reacties hier je weinig kans geven... Beter is in uw geval je tot een forum als het TIK forum te wenden, of tot Test-Aankoop. Op het TIK forum is trouwens een medewerker van Telenet actief die mogelijk uw "klacht" zal oppikken en kijken of daar een commerciële geste kan gedaan worden. Ik raad je aan om je verhaal in de categorie "administratie" te zetten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Johan21
Topic Starter

#22 , 04 apr 2014 10:01

@Gebruiker21: mijn vraag was dan ook of dit zomaar kan? (Juridisch) En daar heeft niemand op geantwoord! Geen enkel rechtsgeldig antwoord.
Veel vermoedens, veel speculatie, sommige verkeerde veronderstellingen en een paar scheve vergelijkingen die me van mijn bedenkingen
zouden moeten doen afzien.
Maar wat zegt de wet nu? Kan dit nu wel of niet?

Ik heb in de eerste plaats Telenet zelf aangeschreven, nog voor ik hier mijn vraag kwam stellen.
En dankzij Giserke kon ik op Tik ook al mede ontevreden klanten vinden (met het juiste inlevingsvermogen)
Maar ter voorbereiding leek het me zeker niet misplaatst om het wettelijk kader ook hier op te vragen.
Dan vind ik het echt wel raar verweten te worden mijn ontevredenheid te uiten terwijl er enkel met emotie en geen enkele letter van de wet geantwoord wordt.
Het blijft hier toch een forum, niet?

JPV

#23 , 04 apr 2014 10:16

Tenminste gedurende die waarborg.
Ik zie dat de verkoop door Telenet van nieuwe toestellen reeds gestopt zou zijn in 2009. Misschien zijn er nog toestellen verkocht door verdelers, maar die doen dat dan op hun eigen risico en dan moet Johan zich richten tot die verdeler voor het aanspraak maken op de garantie, maar niet tot Telenet.

De toestellen die later verkocht zijn (in 2010), werden verkocht aan 1 euro. Dan is de commerciële geste van 20 euro zeker een mooie deal. Die toestellen waren trouwens tweedehands en hebben slechts 1 jaar garantie.

Dus alle garantie zou ergens vervallen zijn in 2011. Het gebruik van zo'n toestel bij Telenet kan nog tot september 2014. Wettelijk gezien imho ruim voldoende.
@Gebruiker21: mijn vraag was dan ook of dit zomaar kan? (Juridisch) En daar heeft niemand op geantwoord! Geen enkel rechtsgeldig antwoord.
Veel vermoedens, veel speculatie, sommige verkeerde veronderstellingen en een paar scheve vergelijkingen die me van mijn bedenkingen
zouden moeten doen afzien.
Maar wat zegt de wet nu? Kan dit nu wel of niet?

...
Maar ter voorbereiding leek het me zeker niet misplaatst om het wettelijk kader ook hier op te vragen.
Dan vind ik het echt wel raar verweten te worden mijn ontevredenheid te uiten terwijl er enkel met emotie en geen enkele letter van de wet geantwoord wordt.
Het blijft hier toch een forum, niet?
Johan, het is niet omdat hier niemand met een verwijzing naar een bepaalde wet komt, dat er geen juridische argumenten gebruikt worden. er werden in deze topic wel degelijk referenties naar garantiewetgeving gelegd, alleen niet woordelijk. het probleem is dat jij meent dat er wetgeving zou moeten bestaan die expliciet dergelijke zaken toelaat of verbiedt. Dat is er niet, net zoals er voor diverse zaken op contractueel geen enkele wet is die specifiek zaken regelt.

Jij meent een recht te hebben, maar doet zelf geen enkele verwijzing naar een wetgeving. Wij zeggen dat dat recht van jou niet in de wet staat. Dat kunnen we natuurlijk niet met een verwijzing naar een wet doen, gezien je onmogelijk kan bewijzen dat iets NIET bestaat. We geven je enkele randverwijzingen naar andere wetten die mogelijks in het spel zijn (garantie, conformiteit van producten, ...), en argumenteren waarom je op basis van die wetgeving het OOK niet zal halen.

Soit, om toch een expliciete verwijzing naar wetgeving te doen:

De wetgeving waarop Telenet zich zal beroepen om je eis af te wijzen is deze:
Burgerlijk wetboek Art. 1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.

Jij moet het bestaan van een verbintenis tot het leveren van die signalen bewijzen. Dit kan met elk middel, bvb door een wetgevende bepaling die slaat op de aankoop van je toestel, door het aankoopbewijs.

LeenW

#24 , 04 apr 2014 10:19

Dank u JPV, jij verwoort perfect wat ik TS probeer uit te leggen :)

Gebruiker21

#25 , 04 apr 2014 11:40

Dank u JPV, jij verwoort perfect wat ik TS probeer uit te leggen :)
Idem hier. Ik had het niet beter kunnen zeggen. Ik hoop dat JPV's antwoord ook voor de topic starter duidelijk is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Johan21
Topic Starter

#26 , 04 apr 2014 11:47

@JPV: jij bent de eerste die zegt dat er geen wetgeving rond bestaat. En de eerste met een antwoord op mijn vraag.

Wat betreft de garantie, nogmaals, heeft deze zaak daar niks mee te maken. Het toestel werkt nog perfect.
Telenet stopt een dienst waarvoor ze het toestel destijds verkochten, en nee, ik heb dit niet voor één euro gekocht.
Maar ook dat zou principieel (en wettelijk) geen verschil mogen maken.
Daarenboven, mocht het wel een zaak van garantie zijn, stopt garantie niet per definitie na 2j en is er nog steeds een wettelijke basis om een gebrek aan overeenstemming aan te klagen. In deze context doet het er niet toe, maar je conclusie was wel fout - dan toch onvolledig.
Wanneer een goed na de wettelijke garantie periode nog geacht wordt te werken is er nog steeds een mogelijkheid om dit op verkoper/producent te verhalen.
Mijn digicorder werkt nog.
De wetgeving waarop Telenet zich zal beroepen om je eis af te wijzen is deze:
Burgerlijk wetboek Art. 1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.

Jij moet het bestaan van een verbintenis tot het leveren van die signalen bewijzen. Dit kan met elk middel, bvb door een wetgevende bepaling die slaat op de aankoop van je toestel, door het aankoopbewijs.
Ik denk dan aan de massale reclame die Telenet destijds voerde om de toestellen aan de man te brengen?
De mogelijkheid tot aankopen van zo'n toestel schept ook de verwachting dat deze bruikbaar moeten zijn tot het einde van hun levensduur?
En ook het feit dat huurders van de toestellen deze nu ook mogen houden stemt tot vragen.
Ik denk dat ik zelf maar eens moet gaan grasduinen. Het is 'te' verdacht hoe bepaalde mensen hier het putje klakkeloos willen dichtgooien, terwijl ik juist spithulp kwam vragen. :roll:

Gebruiker21

#27 , 04 apr 2014 12:44

Inderdaad, Telenet is hoofdsponsor van http://www.juridischforum.be" onclick="window.open(this.href);return false; :roll:

Afin, nog eens voor de duidelijkheid uw JURIDISCHE mogelijkheden:
1. Is uw toestel ouder dan 2 jaar? (ik heb er waarschijnlijk over gelezen, maar kan je nog even zeggen of dit het geval is?)
2. Indien neen, hebt u recht op garantie. In dat geval kan u PROBEREN claimen dat uw toestel, verkocht door Telenet, voor een dienst van Telenet, niet meer werkt, in die zin dat het geen nut meer heeft aangezien de "stream" die het nodig heeft, door Telenet opgeschort is.
3. Is uw toestel WEL ouder dan 2 jaar, hebt u helemaal geen recht op garantie. In dat geval zal u moeten aantonen dat Telenet op één of andere manier u beloofd heeft het signaal voor de decoder voor bepaalde tijd aan te bieden. Als u hier niets van op papier hebt, kan u Telenet ook tot niets verplichten.

Bovenstaande is zo'n beetje wat iedereen hier je probeert te zeggen en wat ook JPV aanhaalt: als je iets CLAIMT, moet je dit doen op basis van WETGEVING. Wij zeggen jou dat wat je claimt, NIET onderbouwd is door wetgeving, maar aangezien dit niet het antwoord is dat jij wenst te horen, ben je hier niet tevreden mee. Dit doet echter niets af aan het feit dat dit antworod juridisch volledig correct is. En als de juridische mogelijkheden je niet aanstaan, kan je je enkel nog tot niet-juridische dingen wenden als TIK VZW, Test Aankoop, ombudsdiensten wenden.

JPV

#28 , 04 apr 2014 13:35

Wat betreft de garantie, nogmaals, heeft deze zaak daar niks mee te maken. Het toestel werkt nog perfect.
dan beantwoordt u uw vraag eigenlijk zelf: het toestel werkt nog perfect. U kan dus, in verband met het toestel op zich, geen juridische claim hard maken. Uw claim gaat dus over Telenet die stopt met het uitzenden van SD-signalen. Hebt u een overeenkomst met hen die hen bindt tot het uitzenden van SD-signalen?

(garantie heeft hier trouwens wel degelijk mee te maken, zie Gebruiker21).
Telenet stopt een dienst waarvoor ze het toestel destijds verkochten, en nee, ik heb dit niet voor één euro gekocht.
Maar ook dat zou principieel (en wettelijk) geen verschil mogen maken.
rechtsleer zegt duidelijk anders. De verwachtingen die u van een product mag hebben hangen, onder andere, af van het bedrag dat u betaalt. Daar is genoeg rechtspraak over. Dat u vindt dat dit geen verschil mag maken is uw mening, maar niet juridisch overbouwd.
Daarenboven, mocht het wel een zaak van garantie zijn, stopt garantie niet per definitie na 2j en is er nog steeds een wettelijke basis om een gebrek aan overeenstemming aan te klagen.
garantie stopt in dit geval wel degelijk na 2j maximaal, gezien er geen extra fabrieksgarantie is. waar jij op doelt zijn verborgen gebreken:

Art. 1641
De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die
deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig
verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een
mindere prijs zou hebben gekocht.

Dan moet je echter bewijzen dat er een gebrek is aan het toestel op datum van aankoop, die, mocht je het geweten hebben, je het niet ging kopen. Dat is er niet. Je was op voorhand ingelicht dat je digibox enkel SD-signalen aankon.

Claim je dat er aan de dienst "televisiesignalen" een gebrek is, dan kan je vanaf september 2014 voor de vanaf dan betaalde periode een claim indienen mocht je niet op de hoogte gebracht zijn van de wijziging aan de dienst. Deze wijziging werd nu echter ruim op tijd aangekondigd. Ook hier dus geen enkel punt.
Ik denk dan aan de massale reclame die Telenet destijds voerde om de toestellen aan de man te brengen?
daar stond niks over HD in... enkel over SD.
De mogelijkheid tot aankopen van zo'n toestel schept ook de verwachting dat deze bruikbaar moeten zijn tot het einde van hun levensduur?
nee, zie hierboven ivm windows XP etc.
En ook het feit dat huurders van de toestellen deze nu ook mogen houden stemt tot vragen.
Ik denk dat ik zelf maar eens moet gaan grasduinen. Het is 'te' verdacht hoe bepaalde mensen hier het putje klakkeloos willen dichtgooien, terwijl ik juist spithulp kwam vragen. :roll:
Als u ons verdenkt van bedrog, gelieve dit te bewijzen. Tot dan wordt deze topic, wegens teveel herhaling van eerder gemaakte argumenten en vooral je verdenkingen, gesloten.

Ter info, mocht je me verdacht willen maken, kan je hier mss wat inspiratie uit halen: mijn schoonbroer werkt op de afdeling digitale televisie van Telenet als ingenieur televisiesignalen. Een héél goeie kennis van m'n zus zit in het directiecomité van Telenet.

Terug naar “Archief”