Een ex-collega komt zonet in paniek bij mij nadat hij is afgewezen door zijn syndicus.
Wat is er gebeurd?
Collega komt aan in zijn appartement (= tweede verblijf). Hij doet het licht aan en hoort luid geknetter.
Blijkt dat de plafondarmaturen vol met water zijn gevuld. In zijn slaapkamer is de radiator uit de druipnatte muur gevallen. Drie deuren zijn dermate opgezwollen dat ze niet meer opengaan noch sluiten. Twee muren en één plafond druipen van het water. Het vasttaijt is nat en zit vol met lichtgrijze vlekken, enz...
Hij stelt vast dat ze het appartement op de verdieping boven zijn appartement aan het renoveren zijn. Hij verwittigt de syndicus die langskomt en vaststelt dat de schade een gevolg is van de werkzaamheden in het bovengelegen appartement. Maar hij weigert verdere stappen te doen en wil de blokpolis niet inschakelen (welke nochtans ook de aansprakelijkheid tussen de privatieven onderling ook verzekert).
Syndicus beweert dat mijn collega op eigen houtje en eigen kosten het nodige moet doen om van de firma die de schade heeft veroorzaakt alles terug te vorderen.
Volgens mij klopt dit niet (hij heeft geen enkele relatie met die firma's) en moet de syndicus de blokpolis wel inschakelen en moet die verzekering eventueel terugvorderen van de veroorzaker.
Ik heb ex-collega aangeraden om:
1. zijn familale polis na te lezen en in te schakelen (rechtsbijstandclausule bij schadegeval)
2. onverwijld een deurwaarder de schade laten vast te stellen gelet op mogelijke onenigheid in deze zaak
Graag enkele meningen hieromtrent.