Hypotecaire lening twede rang

Sanja
Topic Starter

Hypotecaire lening twede rang

#1 , 03 mar 2014 17:24

Beste,
Vijf jaar geleden hebben wij geleend van Vlaams woningfonds en ons sociale woning die 31 jaar oud is. Nu zouden wij graag energiebesparende werken willen doen: nieuwe vensters, condensatieketel, zonnepanelen, zonneboiler en spouwmuren. Daarvoor hebben wij in de 50.000€ nodig.
Maar bij Vlaams woningfonds kunnen wij slechts 15.000 krijgen omwille van maximumwaarde die ons huis mag bereiken (202.000€).

Mijn vraag is: kunnen wij hypothecaire lening in tweede rang bij onze bank gaan vragen? Moet Vlaams woningfonds daarvan weten? Wat kunnen de gevolgen voor ons zijn als ze daarvan te weten komen?

Wij wille geen luxe maar gewoon een tocht vrije en milieu vriendelijke huis...

Bedankt!

MVG
Sanja

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 mar 2014 19:07

U kan dat gerust gaan vragen. En zo'n lening kan best toegestaan worden. Er zal wel worden nagezien , hoeveel uw huis waard is en wat het saldo van uw lening is bij het Woningfonds. Waarschijnlijk zal uw bank vragen dat het woningfonds u geen nieuw krediet toestaat zolang hun lening loopt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii

#3 , 03 mar 2014 20:18

Gewoon in stapjes werken. Beste investering is nieuwe ramen. Dan condensatieketeltje op gas. Al de rest kan wachten en is mogelijks niet interessant als je r voor moet lenen. Ook al je dak isoleren en mogelijks de vloeren uitbreken en herschapen indien vocht.

Hoe hoog is je energierekening vandaag?

Reclame

Sanja
Topic Starter

#4 , 05 mar 2014 12:20

Waarschijnlijk zal uw bank vragen dat het woningfonds u geen nieuw krediet toestaat zolang hun lening loopt.
Dat is het juist, ze mogen het niet te weten komen dat wij een extra lening bij onze bank zullen nemen! Van Vlaams woningfonds mogen wij dus niet meer investeren in ons huis omdat ze na de beëindiging van geplande werken, meer dan 202.000 waard zou zijn! Dus wij mogen nooit meer verbeteringswerken doen!

Hadden wij van die maximum toen geweten zouden wij liever bij onze bank gaan lenen...
Nu zitten wij met het huis aan welke niet meer mag gewerkt worden.... Wat een rare regeling!

Trouwens, bediende van VWF zei toen tegen ons "dat het niet de bedoeling was om van een bescheiden sociale woning een villa te maken". Foei! Alsof wij een zwembad willen bouwen... :(

Sanja
Topic Starter

#5 , 05 mar 2014 12:34

Hoe hoog is je energierekening vandaag?
Op dit moment betalen wij 290€/maand! Dat is ook de reden geweest dat wij nu zoveel energiebesparende investeringen willen doen enerzijds om kosten te beperken en anderzijds om milieu vriendelijk te zijn.

Toen heb ik vakmensen van DUBO uitgenodigd om het huis-diagnose te stellen. Ze stelden dan bepaalde werken voor die nodig waren om besparingen te realiseren. Sommige werken komen in aanmerking voor renovatiepremie. Daarom hadden wij beslist om alles in een aan te pakken, een lening nemen, een notariskosten, langere afbetalingstermijn om alles draagbaar te maken...

Lightning

#6 , 05 mar 2014 12:37

Is een herfinanciering van uw krediet bij de bank een optie?

Sanja
Topic Starter

#7 , 05 mar 2014 12:50

Is een herfinanciering van uw krediet bij de bank een optie?
Ja dus dat hebben wij ook gevraagd maar de Vlaams woningfonds doet dat niet. Van hun zouden wij een nieuwe lening kunnen krijgen die maar 15.000€ bedraagt (omwille van die maximumwaarde van het huis na uitgevoerde werken).

wanton

#8 , 05 mar 2014 18:39

Ik denk dat lightning bedoelt : Vraag aan uw bank of ze u een lening geven om het Woningfonds terug te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sanja
Topic Starter

#9 , 06 mar 2014 21:00

Jawel dat was ook een optie maar met de kosten die daarbij komen kijken kunnen wij de helft van ons renovatiewerken betalen :(.

drien

#10 , 06 mar 2014 21:29

Je kan natuurlijk ook opteren voor een renovatielening of desnoods een persoonlijke lening om je plannen te verwezenlijken. En dan komt het vlaams woningfonds niets te weten want geen bijkomende hypothecaire inschrijving.

Terug naar “Archief”