Werkkapitaal

seizetheday
Topic Starter

Werkkapitaal

#1 , 03 mar 2014 12:56

Hallo,

ik kocht vorig jaar in januari een appartement en betaalde maandelijkse provisie + reservefonds voor 11 maanden.

Nu staat er op mijn afrekening een negatief (hoog) bedrag wat verklaard wordt als "werkkapitaal".

De syndicus wist mij enkel te vertellen dat dit betaald moet worden door de nieuwe eigenaar en dat je dit terug krijgt als je het appartement verkoopt.

Weet iemand voor wat dit bedrag is en of dit zomaar in de afrekening mag verschijnen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 03 mar 2014 13:10

Normaal gezien wordt het "werkkapitaal" samengesteld door de provisies die u betaalt gedurende het jaar.

Daarnaast kan er ook een reservefonds zijn voor grote herstellingen (zoals bij u het geval blijkt te zijn).

Maar er zijn zo van die syndicussen die er "fantasiekes" op nahouden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

seizetheday
Topic Starter

#3 , 03 mar 2014 13:56

Ik las ergens dat er sprake kon zijn van een "permanente provisie" of "waarborgfonds"?

Reclame

roharro

#4 , 03 mar 2014 14:02

Ik las ergens dat er sprake kon zijn van een "permanente provisie" of "waarborgfonds"?
Dat staat alleszins niet in de wet op de mede-eiegendom.
Daarin staat enkel werkkapitaal en reservekapitaal.

Het werkkapitaal wordt samengesteld op basis van de verplichte jaarlijkse begroting (goed te keuren door de AV) en wordt opgevraagd via provisies (die kunnen maandelijks, driemaandelijks of jaarlijks zijn). Een werkkapitaal kan dus niet zomaar lukraak worden opgeeist.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mar 2014 15:04

Indien jij 11 maanden reservekapitaal ineens moest betalen heeft de syndicus een fout gemaakt. Een reservekaptaal is nl verworven door de VME en wordt normaal niet terugbetaald aan de mede-eigenaar bij verkoop. Bij een werkkapitaal is dat anders.
Waarschijnlijk heeft hij 11 maanden terugbetaald aan verkoper en eist die nu bij u op.
Het gezegde van hem dat je die dan kan terugvorderen van een koper als jij zelf verkoopt is niet juist.

roharro

#6 , 03 mar 2014 15:23

Indien jij 11 maanden reservekapitaal ineens moest betalen heeft de syndicus een fout gemaakt. Een reservekaptaal is nl verworven door de VME en wordt normaal niet terugbetaald aan de mede-eigenaar bij verkoop. Bij een werkkapitaal is dat anders.
Waarschijnlijk heeft hij 11 maanden terugbetaald aan verkoper en eist die nu bij u op.
Het gezegde van hem dat je die dan kan terugvorderen van een koper als jij zelf verkoopt is niet juist.
Eén en ander hangt af van wanneer jullie "werkingsjaar" begint en eindigt.
Het is inderdaad mogelijk dat u ten onrechte hebt bijgedragen tot dat werkingsfonds.

Een bijdrage tot het reservefonds kan slechts opgeeist worden vanaf het begin van het eerste werkingsjaar dat u eigenaar werd.

Terug naar “Archief”