betwiste factuur onderhoud auto en aanmaningen advokaat

wgm
Topic Starter

betwiste factuur onderhoud auto en aanmaningen advokaat

#1 , 25 feb 2014 15:52

-Einde april 2011 ontving ik vanwege mijn ex-garage een factuur voor een herstelling die zou uitgevoerd zijn aan mijn wagen dd oktober 2010. Dit onderhoud is er nooit geweest .Enkele dagen later verzond ik hem dan ook schriftelijk de betwisting van deze factuur.Deze betwisting bleef 15 maanden onbeantwoord, totdat ik een aangetekend schrijven mocht ontvangen van een advokaat.Na enkele contacten met de advokaat moest deze toegeven dat deze aanmaning geschreven was op eenzijdig en eenvoudig verzoek van de garage, en dat er geen enkele juridische basis was voor deze aanmaning. Het was volgens de advokaat dan ook waarschijnlijk een vergissing in de boekhouding van de garagist . De advokaat zag het niet als zijn plicht om de correctheid van het factuur te controleren, maar nam ook geen verdere stappen . Nu , nogmaals 18 maanden later krijg ik opnieuw een laatste aanmaning van een andere advokaat voor hetzelfde factuur, die het dossier 'herneemt'.Een gepast antwoord is opnieuw verzonden.
Vragen : Hoe dikwijls kan/mag iemand een advokaat aanspreken om aanmaningen te schrijven ? Is een advokaat niet verplicht om , conform de normen en waarden van zijn beroep de juridische correctheid van de vraag van zijn klant te checken ? Hoe kan dit beëindigd worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier

#2 , 26 feb 2014 13:51

Dit geval toont eens te meer aan tot welk laag niveau bepaalde advocaten zijn teruggevallen. Mits betaling lenen ze zich tot onm het even wat en nemen klakkeloos over wat hun klant hen voorzegt. Zelfs de meest onnozele zaken schrijven ze. Gelukkig zijn er nog rechters die dergelijke praktijken kennen en afwijzen.

als je in je recht bent, dan hoef je niet bang te zijn van deze dreigementen. Laat ze maar met BEWIJZEN komen en dagvaarden. Misschien zou men dan systematisch een tegeneis moeten instellen wegens "tergend en roekeloos geding" Ondertussen is mijn achting voor sommige "meesters" tot onder 0 gedaald, met volle respect voor eerbare lieden.

j.demoor

#3 , 27 feb 2014 08:38

“Art.1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert,moet het bestaan daarvan bewijzen...”(B.W.).
“Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Gerechtelijk Wetboek).

Vorder van uw schuldeiser voornoemd bewijs alvorens te betalen en negeer andere aanmaningen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Jef 007

#4 , 27 feb 2014 08:50

staat de nummerlaat van uw wagen in het "garageregister"?
dit is een register, gehouden door de garagist, waarin alle nummerplaten van voertuigen dienen komen te staan op het moment dat ze de garage binnenkomen

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 feb 2014 11:15

En hoe kan betrokkene dat nazien? Denk niet dat garagist dat vrijwillig gaat toestaan, zeker niet voor een herstelling van bijna 4 jaar geleden. Hij zal dat boek waarschijnlijk uit zijn archieven moeten halen.

Jef 007

#6 , 27 feb 2014 16:01

elke handelaar moet zijn boeken en bescheiden 7 jaar bijhouden
als de zaak voor de rechtbank komt, kan men toch dat bewuste garageregister laten voorleggen, of niet?

Terug naar “Archief”