De Belgische wet verbiedt uitlokking. Een Belgisch agent mag mij niet vragen of ik voor hem drugs kan kopen.
Diezelfde agent zou gestraft worden, moest ik dit toch doen.
Dat is mijn interpretatie, is deze juist?
Kan er op Belgische bodem toch legaal uitlokking gebruikt worden?
Kan bijvoorbeeld een Israëlische agent mij vragen voor hem drugs te kopen in België, en mij dan in Israël berechten op grond van de Israëlische wet? Als de misdaad in België is begaan, dan geldt toch de Belgische wetgeving, en mag diezelfde agent mij toch niet uitlokken?
(post edit, toevoeging)
De concrete zaak is dit:
Mijn oom werd door een informant van de Israelische politie verwezen naar een Israelisch agent, die mijn oom bijstond en aanspoorde om samen in Belgie 3 kilo MDMA te kopen. Zij waren evenwaardige partners in deze zaak, maar uiteraard wordt de agent niet vervolgd volgens de Israelische wet.. De Israeliers werd hulp verleend door een Antwerps strafrechter, door middel van bevelschriften voor achtervolging, aftapping, etc.
Is dit zelfs legaal?
De aanvragen voor de bevelschriften zijn ook niet overleverd aan de Israelische rechtbank, we weten dus niet onder welke voorwendselen de Belgen werden gevraagd voor hulp..
De informatie en data op de bevelschriften zelf zijn ook obscuur.. De Israeliers willen mijn oom 10 jaar geven voor deze zaak.
Voor het verwerven van drugs VOOR de Israelische politie... Logisch?