Ik heb een gemeenschappelijke bakgoot met mijn rechterbuur.
Aan mijn kant is geen afvoer voorzien, wel aan het uiteinde van mijn rechterbuur.Het huis is van de 19° eeuw.
Ik heb mijn huis gekocht in 1998 en gerestaureerd in 1999.
De bestaande bakgoot was toen al reeds doorgezakt in het midden zodat bij harde regen deze soms iets overliep in het midden.
Om dit tegen te gaan heb ik langs mijn kant van de bakgoot ( ongeveer 3/5 van de totale lengte) en kleine opstand geplaatst van enkele centimeters zodat deze langs mijn kant nooit meer overliep.
Sedertdien zijn nooit meer werken gedaan aan de bakgoot.
Vermoedelijk is die nu iets meer gezakt in het midden zodat mijn buurvrouw klaagt dat bij zware regenval de bakgoot langs haar kant overloopt. Het water kan dan stromen langs haar gevel.
Zij beweert dat dit komt door de opstand langs mijn kant.
Verleden jaar heeft ze prijs gevraagd om de volledige dakgoot te vernieuwen en horizontaal pas te maken zodat de afloop effectief zou werken.
Uiteindelijk heb ik kunnen bekomen bij de stad dat er een gemeenschappelijke afvoer mag geplaatst worden op de scheiding van de 2 panden.
Oorspronkelijk vroeg mijn buurvrouw tussen te komen voor 3/5 van de prijs ( in functie van de onderscheidelijke lengtes).
Oorspronkelijk was ik het hier niet mee eens, wel met de helft van de kosten aangezien ik de mening was toegedaan dat het een gemeenschappelijke afvoer betrof.
Nu stelt ze me verantwoordelijk voor alle schade en dat ik moet opdraaien voor de volledige kost van de gemeenschappelijke afvoer.
Ondertussen heb ik mijn akkoord gegeven voor de tussenkomst van 3/5 van de totale kost, doch daar is ze het nu niet meer mee eens.
Kan zij dat eisen van mij, of heb ik het recht voet bij stuk te houden en enkel tussen te komen voor 3/5 van de prijs.
Indien ik toch de volledige kosten zou moeten dragen, mag ik dan een afvoer plaatsen op het laagste punt bij de scheidingslijn van de 2 panden en haar bakgoot afsluiten van de mijne.
In dit geval zal haar kant dan nog steeds overlopen terwijl mijn kant volledig zou in orde zijn.
In dit geval zou zij haar kant nooit meer in orde kunnen krijgen.