B-sociale zekerheid werken buitenland

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

B-sociale zekerheid werken buitenland

#1 , 15 feb 2014 19:09

Samen met drie andere personen met wie ik al jarenlang beroepsmatig heb samengewerkt zijn we van plan om in Wenen een vennootschap op te richten met als doel het uitvoeren van consultancy opdrachten in/voor de oostelijke lidstaten van de EU.

- De vennootschap zal worden opgericht naar Oostenrijks recht.
- De vier werkende vennoten zijn resp. van Belgische, Oostenrijkse, Britse en Franse nationaliteit.
- Elke werkende vennoot blijft in zijn eigen land gedomicilieerd (waar ze ook de facto ongeveer 50 percent van het werk zullen verrichten - de rest is op verplaatsing en dat kan eender waar zijn - binnen of buiten Europa- in functie van de opdrachten).
- In functie van de benodigde expertise zal er ook -gedeeltelijk althans- met subcontractors gewerkt worden, welke op hun beurt in andere landen kunnen gevestigd zijn.

Mijn vraag is wat daarvan voor mij als Belg en mede-vennoot de gevolgen zijn op het gebied van de Belgische Sociale Zekerheid:

Moet ik in België (als werkende vennoot in een buitenlandse vennootschap niet in B gevestigd) sociale bijdragen betalen?
Ik ben gepensioneerd en mag onbeperkt bijverdienen. Er is dus geen gevaar van inkorting of opheffing van mijn pensioen. En ik heb bijgevolg ook geen behoefte aan bijkomende "sociale zekerheid".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding