Auto nog niet volledig aan mij betaald, nu verkopen?

retep52
Topic Starter

Auto nog niet volledig aan mij betaald, nu verkopen?

#1 , 06 jan 2014 15:23

Hallo,

Ik heb mijn ex-vriendin 3 jaar geleden geld geleend om een auto te kunnen kopen. Nadat de auto op haar naam was gesteld, stopte de terugbetaling grotendeels, er zijn slecht enkele overboekingen gedaan, waarbij - gelukkig - op het afschrift wel de restschuld werd vermeld. Nu heb ik via een smoesje nieuwe papieren (inclusief overschrijvingsbewijs) opgevraagd en binnengekregen en zou de auto, omdat deze grotendeels nog niet is terugbetaald, op mijn naam kunnen zetten en verkopen, mijn geleende geld uit de opbrengst kunnen halen en haar eventueel het door haar betaalde deel terugbetalen. Heeft dit juridische consequenties, kan ik door haar zelfs voor bijvoorbeeld diefstal aangeklaagd kunnen worden? De auto staat overigens nog bij mij in de schuur en heb er dus de beschikking over... De basisvraag is eigenlijk, in hoeverre ik nog eigenaar ben van deze auto, vanwege het geinvesteerde bedrag, of slechts bezitter en daarmee dus niet gerechtigd ben te verkopen...

Alvast hartelijk bedankt voor uw reacties!

Met vriendelijke groet,

Pierre

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 jan 2014 15:27

Aangezien de auto niet van u is kan u hem ook niet verkopen. Dat zou diefstal + heling zijn.
Uw vriendin heeft een lening bij u aangegaan. Dat staat los van de auto. U kan de terugbetaling die lening wel met alle mogelijke wettelijke middelen afdwingen.
Maar wat u nu van plan bent maakt van u een misdadiger.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW

#3 , 06 jan 2014 15:39

Uw vriendin is en blijft eigenaar van de auto, en kan hem zelfs terug komen eisen. De enige overeenkomst die u heeft is de lening, die volledig los staat van het eigendom van het voertuig. U zult via de wettelijke procedures uw lening moeten terugvragen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jan 2014 15:42

Staat in de lening dat de auto onderpand is voor de lening?

Virannha

#5 , 08 feb 2014 22:37

Hallo,

Ik heb mijn ex-vriendin 3 jaar geleden geld geleend om een auto te kunnen kopen. Nadat de auto op haar naam was gesteld, stopte de terugbetaling grotendeels,
Pierre
Op wiens naam stond de faktuur van de wagen? Als de 'op haar naam was gesteld' gewoon betekent dat zij de wagen op haar naam inschreef bij de DIV, en uw naam op de faktuur staat, bent u eigenaar want op het formulier van het DIV staat duidelijk dat de naam op de inschrijving bij DIV geen bewijs van eigendom van de wagen is....

Lightning

#6 , 09 feb 2014 10:16

Voor roerende goederen geldt op grond van art. 2279 BW dat de bezitter te goeder trouw vermoed eigenaar te zijn. Om dit vermoeden te kunnen genieten dient dit bezit reëel, pro suo (voor zichzelf) en deugdelijk te zijn. Deze voorwaarden worden behoudens tegenbewijs vermoed aanwezig te zijn.

Virannha

#7 , 10 feb 2014 17:16

Voor roerende goederen geldt op grond van art. 2279 BW dat de bezitter te goeder trouw vermoed eigenaar te zijn. Om dit vermoeden te kunnen genieten dient dit bezit reëel, pro suo (voor zichzelf) en deugdelijk te zijn. Deze voorwaarden worden behoudens tegenbewijs vermoed aanwezig te zijn.
Is er ook niet ergens een wet die zegt dat bij goederen van een waarde van meer dan 350 Euro (dat denk ik dat de som is) er een verkoopsovereenkomst moet zijn of toch een document waaruit blijkt dat het voorwerp veranderde van eigenaar?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 feb 2014 19:37

Op wiens naam staat de aankoopfactuur? Ik vermoed in dit geval op naam van uw vriendin?
U schrijft duidelijk u hebt geld geleend. Woonde u toen nog samen?
Staat de lening op papier?
Het enige wat u hebt zegt u is blijkbaar enkele terugbetalingen.
Dat is voldoende om een begin van bewijs te hebben inzake een lening.
U kan hier uw ex-vriendin voor in gebreke stellen.Dat doet u best met zoveel mogelijk details.
Dus op die datum hebt u mij gevraagd om geld te lenen. Ik heb op die datum dat geld afgehaald daar ik bereid was u de som van € 12300 twaalfduizend driehonderd) te lenen.
Dit al of niet tegen interest en al of niet met een afgesproken afbetalingsplan. U hebt daar dan wagen type merk nplt mee gekocht nij garage ABC, waar ik trouwens bij was of niet of geld overhandigd ...wat er juist gebeurd was en wie er nog bij was.
U hebt terugbetaald op datum a bedrag z met restbedrag X
Op datum b bedrag z1 met restbedrag Y
enz
Sedert datum hebt u echter niets meer betaald.
Beschrijf dan welke actie u wel genomen hebt.
Verzoek dat binnen de 14 dagen zij met een redelijk voorstel komt voor verdere afbetaling die inhous
- onmiddellijke betaling van de achterstallige maanden.
- een verhoogt bedrag vanaf nu zodat bedrag sneller betaald wordt.

U kan dan een voorstel doen voor verdere betaling
Voor de goede orde wordt dit schrijven u aangetekend bezorgd en per gewone post. Verwijs in de brieven naar elkaar.
De kans dat beide brieven niet aankomen is quasi onbestaand.
Eindig met de clausule dit schrijven onder voorbehoud van rechten en zonder enige nadelige erkentenis.
U kan nog toevoegen dat indien ex-vriendin niet ingaat op voorstel u vanaf ontvangst AS eveneens de wettelijke intrest zal vorderen.
Als bedrag hoger is dan € 1860 wordt het burgerlijke kamer RB eerste aanleg

Terug naar “Archief”