Politieverhoor.

Kilroy
Topic Starter

Politieverhoor.

#1 , 10 dec 2013 09:41

Wanneer men verhoord word door de politie of dergelijke,is men dan verplicht om te antwoorden of cq de waarheid te spreken.De gehele waarheid en niets dan de waarheid.
Kilroy was here!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 dec 2013 09:48

Je bent nooit verplicht om te antwoorden. Als je antwoord, kan elke leugen wel tegen jou gebruikt worden. Bij "of dergelijke" is een getuigenis bij de rechter wel onderhevig aan mogelijks meineed.

LeenW

#3 , 10 dec 2013 10:06

De politie apprecieert leugens niet. De rechter apprecieert het ook niet als je in de rechtbank (waar je wel de waarheid moet spreken) ineens uw verhaal verandert. U hebt wel het recht te zwijgen.

Reclame

giserke

#4 , 10 dec 2013 12:57

Volgens mij kun je als beklaagde niet voor meineed worden veroordeeld.
Slaat meineed niet op getuigen en de openbare aanklager?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 dec 2013 14:18

Een verdachte hoeft zichzelf niet in verdenking te stellen door de waarheid niet te vertellen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 dec 2013 17:22

Een verdachte hoeft zichzelf niet in verdenking te stellen door de waarheid niet te vertellen.
Er is een verschil tussen de waarheid niet vertellen (= bepaalde dingen NIET zeggen) en liegen (= bepaalde dingen WEL zeggen die niet waar zijn). Mag een verdachte ook liegen om zichzelf niet in verdenking te stellen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke

#7 , 10 dec 2013 17:27

Een verdachte kan nooit vervolgd worden voor leugens. Of hij ze nu verteld of verzwijgt.
Hij kan enkel vervolgd worden voor het heen hem ten laste wordt gelegd indien dit bewezen word.
Getuigen en magistraten daarentegen kunnen wel vervolgd worden, indien ze leugens vertellen.

Met goeie verstande, of het verstandig is dat een verdachte liegt is een andere kwestie omdat leugens redelijk snel doorprikt worden.
Hierdoor staat de verdediging zwakker ivm de bewijslast tegen.

Een rechter kan ook vooral in een eerste vergrijp, rekening houden met het feit dat de verdachte goed meewerkt aan het onderzoek door de waarheid te vertellen.

Terug naar “Archief”