Nummering factuur/creditnota

Uchi
Topic Starter

Nummering factuur/creditnota

#1 , 29 nov 2013 12:07

Beste,

Niet meteen een idee waar ik deze vraag juist stel, dus probeer ik hier.
Met mijn bedrijf installeren we bedrijfssoftware. Daarin kan een credinota opgemaakt worden als volgt:

1. Nieuwe ingave van type creditnota. Apart dagboek voor creditnota's, van type creditnota, in de achtergrond doet het pakket de nodige stappen om de "factuur in min" boekhoudkundig te registreren. In de historieken zit dit document met een aparte nummer (BVB CN201311001), in een apart dagboek (CN).
2. Nieuwe ingave van type factuur, maar in het negatief. Apart dagboek voor facturen, van type facturen, in de achtergrond doet het pakket ook weer de nodige stappen om. In de historieken zit dit document met een aparte nummer (Bvb.: VFAC201311001), in het factuur dagboek.

Methode 1 wordt overal toegepast en aangeraden. Methode 2 bestaat nog, maar wordt ten stelligste afgeraden. Indien een klant hier op staat, wordt toegelicht dat de mogelijkheid er is, dat methode 1 aannemelijker is en dat het gebruik van methode 2 op eigen risico is (op een klantvriendelijke manier verwoord, natuurlijk).

Nu ben ik zelf geen boekhouder en ik spreek slecht Legalees :) Volgens mij is methode 1, de meest correcte methode en deze kom ik ook in andere (courante) pakketten tegen. Sommige klanten verwerpen deze methode echter compleet en staan erop dat ze hun creditnota's als factuur in min ingeven.

Kan iemand hier zijn licht op schijnen? Wat wordt wettelijk verplicht, of spreken we van grijze zones? Mijn bekommernis is voornamelijk het opeenvolgen van de nummeringen.
Laatst gewijzigd door Uchi op 29 nov 2013 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2013 12:37

Hoe weten u klanten dit, hoe het in je boekhouding verwerkt word ?

Op u creditnota moet in plaats van factuur wel degelijk CREDITNOTA staan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Uchi
Topic Starter

#3 , 29 nov 2013 12:50

Hoe weten u klanten dit, hoe het in je boekhouding verwerkt word ?

Op u creditnota moet in plaats van factuur wel degelijk CREDITNOTA staan.
Om even te verduidelijken:
Ik spreek vanuit het perspectief als installateur van bedrijfssoftware. Partij "Klant" is in dit geval een bedrijf dat onze software gebruikt.

Het is deze klant die eist dat hij zijn facturen in het factuur dagboek kan laten opnemen.

Op de afdruk staat wel steeds creditnota.

Reclame

j.demoor

#4 , 01 dec 2013 08:44

“Art.53...§ 2. De belastingplichtige die andere leveringen van goederen of diensten verricht dan die welke krachtens artikel 44 zijn vrijgesteld en die hem geen enkel recht op aftrek verlenen, is ertoe gehouden een factuur uit te reiken aan zijn medecontractant of ervoor te zorgen dat in zijn naam en voor zijn rekening, door zijn medecontractant of een derde een factuur wordt uitgereikt :1° wanneer hij een levering van goederen of een dienst heeft verricht voor een belastingplichtige of een niet-belastingplichtige rechtspersoon...”(3 juli 1969 BTW-Wetboek).

Zie verder : http://nl.wikipedia.org/wiki/Creditnota" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”