Mijn vriendin en ik zijn bezig met een eenmanszaak op te starten in bijberoep en hebben een hele boel vragen, alvast bedankt aan diegene die het volgende wil lezen en beantwoorden. We zijn beiden voltijdse bedienden in hoofdberoep, zij in de maritieme sector, ik in de bouw. Mijn vriendin maakt geregeld decoratiestukken en we willen enkele dagen per maand op de markt gaan staan. Een licht uit de hand gelopen hobby waarbij we misschien een extra zakcent kunnen bijverdienen. Aangezien mijn vriendin beschikt over bedrijfsbeheer zal de eenmanszaak op haar naam komen, ook de leurkaart om op de markt te staan. Mag ik, met een hulpleurkaart, ook alleen op de markt staan? Aangezien ik elke vrijdag vrij ben en zij niet, zouden we op deze manier makkelijk een dagje extra kunnen verkopen. We zijn wettelijk samenwonend.
We zijn tevens bezig met de aanvraag van handelsregisternummer en btw nummer, we zouden het graag dinsdag versturen. Zijn er zaken waar we echt op moeten letten om uiteindelijk zo weinig mogelijk aan vadertje staat af te geven? De eenmanszaak zal worden belast via de persoonsbelasting, vallen we dan sowieso in een hogere schijf? We hebben gelezen dat we per jaar 5850 belastvrij mogen bijverdienen... Naar mijn schatting zullen we daar zéker onder zitten, maar om te zien kijken of ik het goed voorheb: stel dat we €10000 verdienen en €4150 kosten hebben, dan is dit net steeds onbelast? Mag ik een deel van mijn elektriciteit&gas rekening inbrengen aangezien ons atelier en bureau verwarmd moet worden en voorzien van elektriciteit? Heb vandaag onze domeinnaam geregistreerd en wil een webshop oprichten, mag mijn internetrekening eveneens deels worden ingebracht? Idem voor telefoonrekening?
We zitten nog met tal van vragen maar dit waren denk ik de voornaamste