Rondreizen

Aminozuur
Topic Starter

Rondreizen

#1 , 03 sep 2013 18:07

Hoi allen,

Ik heb geen idee waar dit hoort, maar het is een beetje alles door elkaar, dus ik probeer het hier even.

Ons verhaal:

Wij willen enkele jaren gaan rondreizen door Europa en waar de wind ons nog naartoe brengt, met als doel om ons uiteindelijk ergens in een ander land te vestigen later.
Om dat te verwezenlijken, willen we ons huis verkopen en een mobiel huis aanschaffen waarmee we dus onderweg kunnen. Ik ben al zover dat we dat met een referentie-adres kunnen bekomen, mijn ouders willen dat graag voor ons doen.

Wij hebben 4 kinderen onder de 10 jaar die uiteraard met ons meegaan.
We geven al enkele jaren huisonderwijs, dus ook dat kunnen we onderweg verder zetten.
Maar hoe zit het met alles daar rond? Nu krijgen we af en toe inspectie en moeten ze aan allerlei voorwaarden voldoen (een nieuwe wet is ingegaan begin september), maar hoe kunnen we dat onderweg verwezenlijken? Moeten we af en toe terug komen hiervoor of laten ze woonwagenbewoners gewoon doen? Moeten we ieder jaar opnieuw de verklaring voor huisonderwijs invullen en opsturen? We gaan geen adres kunnen invullen over waar het huisonderwijs gegeven wordt, terwijl ze dat wel telkens vragen. Hoe doen we dat dan?

Kunnen we ons onderweg medisch verzekeren in andere landen? En hoe gaat dat dan te werk?

Qua inkomen willen we een zelfstandige zaak in handgemaakte kleding en meer beginnen, terwijl we onderweg klusjes opknapen en meer.
Hoe doen we dat het beste? Hebben we een binnen- of buitenlands btw-nummer nodig? Zijn de kosten hetzelfde dan als je in België een vaste verblijfstplaats hebt? Hoe geef je het inkomen van die verschillende klusjes overal aan. Moet je telkens bewijzen vragen overal en die opsturen of moet er vanuit het buitenland niets aangegeven worden? Of gewoon algemeen: hoe ben je op vlak van inkomen in orde voor de wet?

Welke rechten en plichten hangen aan onze plannen vast?
Zijn er nog dingen waar we zeker rekening mee moeten houden?
Welke rechten en plichten hebben we in de landen waar we doorreizen? Hoe zit het met visums en reisdocumenten?

Hoe kunnen we dit verwezenlijken terwijl we toch wettelijk in orde zijn?

Dit plan zit ondertussen al lange tijd in ons hoofd en ondertussen zijn we zover dat we gewoon nog willen vertrekken.
Ik wil alleen geen fouten maken en alles zo goed mogelijk in orde hebben. Ik hou niet van vals spelerij en oplichterij, ik wil niet continue in angst leven omdat we in de problemen zouden kunnen komen.

Kan iemand ons verder helpen al?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 sep 2013 15:54

Wow, wat een plan! Heb je al geprobeerd om via internet in contact te komen met mensen die een gelijkaardig "project" gestart zijn? Daarom niet noodzakelijk mensen die rondtrekken, maar ik denk dat er genoeg Belgische koppels zijn die voor langere tijd in het buitenland gaan wonen (expats, die wel de Belgische nationaliteit behouden) en hun kinderen daar ook thuisonderwijs geven. Op dat vlak zullen zij u misschien al raad kunnen geven (hoewel hun situatie niet volledig hetzelfde is).

Veel succes met dit ambitieuze plan, in ieder geval. (Bij sommige dingen heb ik mijn persoonlijke bedenkingen, maar die doen weinig ter zake.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#3 , 04 sep 2013 20:10

Zolang u in België gedomicilieerd bent is er geen probleem.

Op het ogenblik dat u zich in een ander land laat inschrijven valt u NIET meer onder de Belgische wetgeving maar onder de wetgeving van het land waar u dan uw werkelijke verblijfplaats hebt.
Als toerist ...maar dat zal u wel weten is de verblijfsduur beperkt ook in EU landen opletten dus.

Het adres is het referentieadres mocht u aan de voorwaarden voldoen.
Wat ziekenkas betreft gezien u langdurig in het buitenland bent daar best eens gaan horen aan welke voorwaarden u moet voldoen en eventueel bijkomende verzekeringen afsluiten.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5398,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5398,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;

Ps hou er ook rekening mee dat uw mobiele woonst nog steeds aan de Belgische keuring onderworpen is dus doe navraag hoe en waar u zich in regel kan stellen in het buitenland.
Zorg er ook voor dat uw officiële documenten niet verlopen en dat uw rijbewijs zeker qua model ook aanvaard wordt in het buitenland.
(dus een EU model)

Reclame

Sirkii

#4 , 04 sep 2013 22:12

... Keuring in buitenland : ter plaatse laten keuren volgens de plaatselijke keuringsregels en zodra je terug in België bent naar de belgische keuring. Vergeet dit niet want niet gekeurd ben je dé-facto onverzekerd (je zal zelf moeten bewijzen dat er géén verband is tussen een technisch probleem en het ongeval)

Toffe reis toegewenst.

Aminozuur
Topic Starter

#5 , 15 okt 2013 15:35

Ik wil deze even terug bovenhalen.
We zijn ondertussen wat stappen verder, maar er zijn ook vragen bijgekomen.
Op het ogenblik dat u zich in een ander land laat inschrijven valt u NIET meer onder de Belgische wetgeving maar onder de wetgeving van het land waar u dan uw werkelijke verblijfplaats hebt.
Om eerlijk te zijn, zijn wij niet akkoord met de huidige Vlaamse onderwijswet waaraan wij als thuisonderwijzers worden onderworpen sinds september dit jaar.
Het idee om dus in Engeland te gaan wonen, is heel aantrekkelijk geworden, maar onze rondreis zien we ook erg graag gebeuren.
Stel je voor dat we in een ander land gaan wonen om die reden (niet akkoord met de wet en deze willen ontlopen op een legale manier) en pak weg na een jaar gaan rondreizen, vallen we dan terug onder de Belgische wet (want ook in Engeland gaan we niet gelijktijdig kunnen rondreizen en een huurhuis kunnen betalen, dus het is het ene of het andere) of onder de wet van het land waar we het laatste gewoond hebben?
Als we terug onder België vallen, maakt het niets uit om eerst in Engeland te gaan wonen.
Of is er een mogelijkheid om onze domicilie in een ander land te zetten zonder daar effectief te wonen?
Als toerist ...maar dat zal u wel weten is de verblijfsduur beperkt ook in EU landen opletten dus.
Dit wist ik eerlijk gezegd nog niet.
Kan je daar wat meer over vertellen?

Franciscus

#6 , 15 okt 2013 22:04

Hier misschien al eens lezen :
http://europa.eu/youreurope/citizens/re ... dex_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.europa-nu.nl/id/vha4ok8ysjvq ... opese_unie" onclick="window.open(this.href);return false;
Normaal mag een toerist in een ander land verblijven met een max duur van 90 dagen dus 3 maanden
U moet ook over voldoende middelen beschikken OM er te verblijven.

Tope

#7 , 16 okt 2013 07:59

Waarschijnlijk kennen jullie de organisatie 'Vlamingen in de Wereld' reeds, maar ik geef voor de zekerheid hun website door: http://www.viw.be/nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Aminozuur
Topic Starter

#8 , 16 okt 2013 16:27

Bwa... maar 3 maand is lang natuurlijk, dan zijn we wel weer ergens anders.
Zijn er ook regels over hoeveel tijd er tussen moet zitten voor je weer mag keren naar dat land?
(En hoe gaan ze dat eigenlijk controleren als je nergens vast verblijft, maar telkens verder trekt doorheen het land?)

Franciscus

#9 , 16 okt 2013 22:57

In principe zal u zich in hotels, campings enz enz moeten registreren.
In de meeste landen zijn er hiervoor registers ...

PS best ook zorgen dat iedereen ook een paspoort heeft samen met een Belgische I.K.

Terug naar “Archief”