Veiligheid voor ramen Appartement hoogbouw 6de verdiep

killerboy
Topic Starter

Veiligheid voor ramen Appartement hoogbouw 6de verdiep

#1 , 20 aug 2013 21:57

Beste ,

Moeder en kind (2,5 jaar) wonen op 6de verdieping van een pas gerenoveerd flatgebouw. Eigendom van een sociale maatschappij.

Probleem : Kind kan zonder problemen de ramen openen. (geen veiligheidsloten) En dus levensgevaarlijk.

Nu zal je dus zeggen plaats veiligheidsloten of ander systeem en zaak opgelost. Maar het huurcontract verbied dus dat er gaatjes gemaakt worden in de pvc ramen (dit sluit meteen alle bestaande opties uit en de eigenaar wil hier geen toestemming voor geven).
Ook de klinken vervangen door andere met sloten is geen optie. ( geen standaardmaat en niet te vinden bij doe het zelf ).

Nu vertelde een behulpzame medewerker van de doe het zelf zaak mij dat er een wetgeving zou bestaan waarbij een eigenaar verplicht is om in een huurwoning toch op zulke hoogte veiligheidssystemen aan te brengen.

Is er toevallig iemand op de hoogte van deze wet en zou die me dan eventueel de wettekst hier kunnen mededelen ?

Want blijkbaar is de eigenaar eerder bezorgd om een gaatje in de ramen dan om een kind dat naar beneden kan vallen :(

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 21 aug 2013 01:33

Die wetgeving is me volledig onbekend. Maar ik kan het wel begrijpen.

Persoonlijk zou ik het huurkantoor gewoon per as aanschrijven dat u, zonder verder tegenbericht van hen, gewoon een kinderbeveiliging aanbrengt die u op het einde van de overeenkomst volgens de regels van de kunst verwijdert zodat er geen sprake is van schade. Dat u bij verdere problemen die zij wensen te creëren rond elementaire veiligheid voor kinderen er absoluut geen problemen mee heeft deze zaak aan te kaarten voor het lokale vredegerecht en de pers.

Gezeik zal wel snel afgelopen zijn.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 aug 2013 10:48

http://www.traphekjes.nl/contents/nl/p368_RAAMHEK.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Om maar iets te noemen (is de eerste die ik vond op google, er zullen er wel andere zijn ook, en in België).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

JPV

#4 , 21 aug 2013 11:27

Staat bij de specificaties dat het uitdrukkelijk bedoeld is voor houten raamkozijnen :) (geen idee waarom...).

Nu, op zich lijken me er idd wel mogelijkheden:
- zelf zo'n raamhek fabriceren (zal dan wel met spijlers zijn, wat niet zo mooi oogt)
- http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/30098967/" onclick="window.open(this.href);return false; <- goedkoop alternatief)
- de klink uit het raam verwijderen (wat soms mogelijk is en je dan de klink manueel telkens moet erop plaatsen bij het opendoen van het raam)

Milo72

#5 , 21 aug 2013 11:48

Hou er wel rekening mee dat in Nederland ramen doorgaans naar buiten opendraaien, wat toelaat om zo'n raamhekje aan de binnenkant te bevestigen.
In belgie draaien ramen doorgaans naar binnen open, wat het plaatsen van zo'n raamhekje nogal moeilijk maakt.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

mava105

#6 , 21 aug 2013 12:50

Aan de buitenzijde een nylon net bevestigen, vastgemaakt aan haken in het metselwerk. Bij verhuis, haken gewoon wegnemen en gaatjes opvullen. Een werkje van niets voor een ietwat handige klusser.

killerboy
Topic Starter

#7 , 23 aug 2013 08:17

Wil jullie alvast bedanken voor de tips. Maar spijtig genoeg dus ook niet uitvoerbaar.
@mava : Ook in het metselwerk mag geen enkel gaatje geboord worden , en er mag niets bevestigd worden aan buitenmuren. Zelfs geen wasdraad (absurde regels). Ken zelfs iemand die een rekening gepresenteerd kreeg van 250 euro omdat die op zijn balkon 3 gaatjes gemaakt had in de voegen en nadien bij verhuis opgevuld had.
@Gebruiker21 : Livingraam bijna 5 meter lang in een tipvorm met 3 raamklinken en 2 dubbele ramen die opengaan. Raamhek word dus ook niet eenvoudig. En bovendien moet die vrouw die ramen dan ook nog kunnen reinigen zonder da steeds af te breken.
Een eenvoudige veiligheid per opengaand raam was de beste optie , maar dit word geweigerd. Gaatjes hersteld of niet je krijgt bij verhuis een zeer gepeperde rekening wegens beschadiging ramen.
Ik vond echter op internet een intressant artikel : De gewijzigde Vlaamse woningkwaliteitseisen maken vanaf 1 januari 2013 een borstwering verplicht voor lage ramen op een verdieping. Houd er rekening mee dat uw aansprakelijkheid als verhuurder na die datum dan ook sneller in het gedrang komt indien die borstwering ontbreekt. http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... source=rss" onclick="window.open(this.href);return false;
Er bestaat dus blijkbaar een wet of richtlijn inzake veiligheid maar de vraag is , bestaat deze ook voor pas gerenoveerde en vernieuwde appartementen ?

mvg

Mariette

#8 , 23 aug 2013 10:16

Tot er een deftige beter ogende oplossing gevonden wordt, zou ik alvast de raamklinken aan elkaar vastklinken met koord zodat het kind deze zeker niet kan openen. Het idee alleen al zou me constant slapeloze nachten bezorgen.

Joeri_J

#9 , 23 aug 2013 10:21

Kan men de klinken niet eenvoudig verwijderen?
akkoord dat dit esthetisch misschien iets minder is, maar wel efficiënt ?
Eventueel het voorstel van Mariette om ze vast te binden

killerboy
Topic Starter

#10 , 23 aug 2013 10:47

Aan het idee van mariette had ik ook al gedacht. Maar ook dit gaat niet. Klinken staan horizontaal en bijna meter uit elkaar. Als het kind dus even aan de koord gaat trekken of hangen schuiven ze er gewoon af.
Klinken verwijderen ook geen optie. Is geen standaard maat En als je ze verwijderd kan je de ramen ook niet meer sluiten. Stom systeem. Klink kan je dus enkel verwijderen als handvat open staat. Sluiten zonder handvat lukt dus niet.
Dat te bedenken dat er zoveel eenvoudige systemen bestaan voor de veiligheid , maar een gaatje maken in de ramen hiervoor mag dus niet.
Heb zelfs gevraagd of zij dit dan willen doen , maar ook hierop kreeg ik een weigering :(

JPV

#11 , 23 aug 2013 11:03

Ik zie niet in waarom het systeem van Ikea niet werkt?

Gebruiker21

#12 , 23 aug 2013 11:30

Ik zie niet in waarom het systeem van Ikea niet werkt?
Omdat je alsnog moet boeren in dat geval (zie tweede foto).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ganapathi tantre

#13 , 24 aug 2013 10:43

Er bestaat we een wetgeving maar die heeft alleen betrekking op enerzijds het glas en anderzijds wat je valbeveiligig kan noemen.
E bestaat geen wetgeving omdat deregs richtlijnen zijn en normen die staa omschreven in e diverse STS of TV uitgaven van oa het WTCB.

Deze zijn nooit retroactief maw je kan ze niet gaan opleggen aan gebouwen die dateren van voor de publicate of toepassing mits enkele uitzonderingen

Ik betwijfel echter de juistheid van TS zjn uitleg omtrent het niet standaard zijn van de onderdelen. 95 % van al onze leveranciers zijn met elkaar compatibel Ik denk dat TS gewoon een fout makt door zij onderdelen te zoeken op de doe het zelf markt. De meeste daar aangeboden onderdelen zijn niet compatibel wegens out of date of veroudert.
TS kan dus best eens een kleine(re) schrijnwerker contacteren. In 99% van de gevallen zal een raamkruk met stift 7 mm en pategaten op 43 mm uitkomt bieden TS kan ook et internet afschuimen met zoektermen raamkruk of een merk vermelden zoals bvb Hoppe of G+U of Roto

killerboy
Topic Starter

#14 , 24 aug 2013 11:16

@ganapathi : Zowel in doe het zelf zaak , schrijnwerker , bedrijf dat ramen maakt enz... heb ik al geinformeerd. Geen standaard dus.
De gaten of pategaten op 43 mm is idd een standaardnorm. Plaatje aan klink opzij schuiven en je kan er vijzen inzetten.
Het model dat ik dus zou moeten vinden met slot heeft echter gaten op een afstand van 85 mm. (dus dat zal spijtig genoeg de resterende 5% zijn)
U kent mss de werkwijze van een sociale woning. De goedkoopste mag renoveren , met als resultaat dat je daar enkel polen ziet werken. Dus daar kan 85 mm mss nog de standaard zijn.

mava105

#15 , 24 aug 2013 11:40

Die Polen zijn de arbeiders. de aannemer zelf is gewoonlijk van ons land, en dus waarschijnlijk ook de materialen.
Staat er nergens op die ramen een verwijzing naar een merk of firma? Mogelijk zelf eens vragen aan de eigenaar.

Terug naar “Archief”