Werkgever verre van correct

Spinneweb
Topic Starter

Werkgever verre van correct

#1 , 15 aug 2013 04:28

Zoals reeds eerder aangegeven twijfel ik over het eerlijk uitbetalen van mijn werkgever.
Onze werkgever is een firma die bestaat uit 8 arbeiders, 1 bediende (echtgenote werkgever) en werkgever zelf.
Nadat ik al enkele keren bij mijn vakbond ben langs geweest (maar tijdens de vakanties werken ze daar met minder personeel en openingsuren die voor werkende mensen niet haalbaar zijn) weet ik alleen maar dat de werkgever overuren wettelijk moet doorgeven en vermelden op de loonfiche.
Ben zelfs in mijn verlofdagen langs geweest bij mijn werkgever om dit te bespreken. Het enige resultaat dat hiermee bereikt is, is dat ik er nu heel zeker van ben dat hij al zijn arbeiders financieel in de doeken doet.
Maar eigenlijk zijn er nog enkele onbeantwoorde vragen waar ik via hier hoop iets meer duidelijkheid te krijgen. Aangezien ik niet alleen deze problemen heb maar andere collega's ook plannen we een dag in om al onze problemen met de werkgever eens te bespreken en op te schrijven zodat we dit aan onze werkgever kunnen overhandigen in de hoop dat hij deze beantwoord of oplost.
Hieronder enkele reeds gekende vragen:
1) op onze loonfiche staat er babismobiliteitsvergoeding (243,61€ bij mij), en ook nog eens een mobiliteitsvergoeding (121,81€ en 121,80€ bij mij). En enkele hebben nog eens woon-werkverkeer erbij staan. We vertrekken bij het starten van onze werkdag van thuis uit met de firma wagen. Volgens onze werkgever er dan niet nog eens woon-werkverkeer verrekend worden. Maar waarom bij de ene wel en de andere niet? Dat zijn interne afspraken zeggen ze. En werknemer in kwestie weet van niets! Kan hier iemand duidelijkheid in brengen?
2) Overuren worden niet doorgegeven aan het sociaal secretariaat, dus deze staan noet op lnze loonfiche. Ze worden ook niet in het zwart uitbetaald. De werkgever wil enkel recup hiervoor in de plaats geven. Maar wanneer er in de maand juni 1 week recup aangevraagd wordt door een werknemer zie je op je loonfiche toch staan dat deze dagen zijn doorgegeven als wettelijke verlof. Werkgever reageert door te zeggen dat ze zelf bepaalt of het wettelijke verlof of recup is dat opgenomen wordt. Euh... normaal?
3) Collega met voorlopig rijbewijs heeft met de wagen van het werk een pa1ltje willen omarmen, wagen langs zijflank beschadigd dus... Maar de werkgever zegt dat e werknemer hoer zelf voor moet opdraaien en heeft al 500€ van zijn loon hiervoor ingehouden. De werknemer was enkel op de hoogte over het feit dat hijzelf hiervoor zou moeten opdraaien en hij wist verre van dat er iets van zijn loon zou ingehouden worden. Onze collega is hierdoor effe emotioneel gecrasht met als gevolg dat hij voorlopig niet komt werken. Mag een werkgever dit uiteindelijk zo maar inhouden van het loon? In de carpolicy (vakbond zegt dat zo'n policy niet wettelijk is) die we allemaal ondertekend hebben bij aanvang contract staat hier nergens iets van in.

Indien ik hier al wat duidelijk kan krijgen zou het iets makkelijker zijn om naar dz v1kblnd te gaan, zodat we duidelijker en gerichter kunnen verder hier mee doorgaan.

Ng laatste info vraag. Nadat we in de loop van volgend weekend al onze vragen gebundeld hebben willen we die dus de eerst volgende werkdag aan onze werkgever overhandigen om hem zo de kans te bieden hiervoor zijn uitleg te geven. Hebben we het recht dan ook om ter plekke te bl7jven wachten op zzijn antwoorden? Of kan hij ons verplichten door te rijden naar onze werkplaats?

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding