Voor zover ik op internet heb kunnen lezen, beschikt de top van de duivenmelkers over een soort gps systeem van slechts enkele grammen waarmee zij iedere duif kunnen uitrusten. Op die mannier is het mogelijk om op elk moment te traceren waar die duif zich bevindt, welke duif de beste/kortste
route naar huis kiest. Het is mogelijk om dit systeem te gebruiken tijdens de vlucht maar vooral wordt iedere 'gps' na de vlucht 'uitgelezen'...
Zodoende kunnen die duiven die de 'slimste' route naar huis kozen geselecteerd worden. Ik word hier echt wee van aan m'n maag...vooral als je pc dan ook nog 'ns belaagd wordt, je urenlange scheervluchten vlak boven je terrastafel krijgt, je tuin een pittige amoniakgeur krijgt en je 's morgens om 6u
gewekt wordt door het schrapen van het hok.
De aanvraag voor hok nr 2 is ondertussen al ingediend. Leuk detail: de duivenvolière die komende is krijgt (hoe spitsvondig!) de benaming POOLHOUSE
terwijl er op de ingediende tuinplannen geen zweem van een zwembad te bespeuren valt.
Genieter... uw verbeelding slaagt werkelijk op hol.
Zoals ik al las in
andere topics is uw buur (duivenmelker) de bron van al uw problemen, zelfs uw internetverbinding, met ander woorden: de nagel aan uw doodskist. Het enige wat duivenliefhebbers gebruiken is het "Tipes-systeem" of een equivalent systeem, geen track&trace, dat bestaat immers niet bij duiven. Door het
Tipes-systeem moeten de duiven niet meer door de duivenmelker worden vastgenomen maar wordt er een melding gemaakt van aankomst als ze over een bepaald plaatje (in het jargon:
de antenne) komen. Voorheen moesten deze ontdaan worden van een gummy-ring die men in een klok diende te steken, deze tijden zijn voorbij. Nu, deze "antenne" detecteert de ring die de duif draagt. De werking hiervan is slechts enkele centimeters. Vergelijk het met de renners die over de eindmeet rijden of de barcode die ingescand wordt in de supermarkt. Het bereik van dit soort zendmastjes is héél beperkt dit specifiek om net fraude te voorkomen.
Een "poolhouse"
is een zone waar de duiven een bad kunnen nemen en zich daarna te goed kunnen doen aan IR-lampen (de lampen die ze ook gebruiken bij kuikens). Deze IR-lampen worden gebruikt om de duiven na 'n bad te laten genieten van een "droogzone" (zie
dit filmpje van de pigeon farm van Marc De Cock, beter bekend als de baas van Cock's vleeswaren) Ik begrijp je ontgoocheling dat je bij "Poolhouse" waarschijnlijk dacht dat je op de schaarse zonnige dagen bij de buurman de James Bond-dames zou kunnen bewonderen. Je gaat inderdaad geen druppel water zien en zeker geen mooie rondborstige dames.
Tegenvaller hé.
De "scheervluchten boven je terrastafel" doen me echt aan de film TOP GUN denken.
Misschien iets minder naar X-files kijken genieter.