Openstaande rekeningen

Lilla2
Topic Starter

Openstaande rekeningen

#1 , 05 apr 2012 15:00

Ik weet niet of deze vraag wel op dit forum hoort, maar ik weet niet waar ik anders info moet vragen.
Ik woon nog thuis door omstandigheden (ben boven de 25), mijn moeder maakt altijd schulden of betaald rekeningen niet. Ik was in de veronderstelling dat ze mijn rekeningen altijd aan mij gaf (ze maakt altijd de brievenbus leeg). Nu kwam ik vandaag tot mijn verbazing een verstopte rekening tegen op mijn naam, die ondertussen al heel wat was opgelopen door niet te betalen. Ik heb die rekening vandaag nog betaald. Nu zit de schrik er wel heel erg in dat er zo nog meer zijn, vragen aan mijn moeder kan absoluut niet, ze is daar nooit eerlijk over. Ik betaal altijd alles op tijd, maar misschien heb ik nu wel schulden waar ik niets van weet. Weet er iemand een manier om erachter te komen of ik openstaande rekeningen heb staan?

Ik had ook nog een 2de vraag: als hier een deurwaarder komt voor schulden van mijn ouders, ben ik mijn spullen dan ook kwijt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
The Departed

#2 , 05 apr 2012 15:10

Eerste vraag:

Er is naar mijn weten geen register van 'persoonlijk schulden' :p, tenzij je veroordeeld zou zijn. Je kan contact op nemen met de watermaatschappij, elektriciteits/gasleverancier, telefoon, ... om te vragen of je nog openstaande facturen hebt. Het is misschien handig om tegen je moeder te zeggen van altijd de brieven die op uw naam aankomen aan u door te geven, indien zij deze opent zonder uw toestemming houdt dit schending van het briefgeheim in. Je zou voor de maandelijkse kosten een domiciliëring kunnen bespreken met de water/elektriciteit/telefoonmaatschappij, op die manier hoef je niet elke maand een factuur in de brievenbus te krijgen.

Is het echt niet mogelijk om gewoon tegen je moeder te zeggen dat jij wel zelf zal instaan voor je facturen? Waarom verstopt ze uw rekeningen? Vreemde situatie.

Vraag 2:

Als de deurwaarder uitvoerend beslag zou leggen, dan schrijft deze al de spullen op die in het huis staan.

In gevolge art. 2279 van het Bugerlijk Wetboek gelt het bezit als titel. Dit wil zeggen dat de deurwaarder er mag vanuit gaan dat alles wat in de woning staat van de eigenaar is, zijnde uw moeder.

U kan zich daar natuurlijk tegen verzetten, u moet dan bewijzen dat die spullen niet van uw moeder maar van u zijn. Houd dus zeker facturen van tv/pc/... bij, een naamplaatje op de onderkant van een kast ofzo kan ook misschien helpen, of neem foto's van de spullen die van u zijn.
Dit is maar mijn onprofessionele mening, louter een poging om mensen te helpen -> zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... =1&t=20561. Indien u 100% zeker wil zijn dient u een raadsman/raadsvrouw te raadplegen.

Reclame

Terug naar “Archief”