Openbaar maken van gegevens

zelfstandigen.be
Topic Starter
Contacteer: Website

Openbaar maken van gegevens

#1 , 16 feb 2012 11:45

Een zelfstandige is boos, heel boos. Omdat hij dreigt failliet te gaan. Omwille van het uitblijven van een betaling door een (grote) klant. Hij heeft een plan. Hij gaat de gegevens van de wanbetaler op zijn site zetten. Zodanig dat als iemand de naam van de wanbetaler bij Google ingeeft, hij op zijn site terecht komt. Op die manier hoopt hij geld te kunnen recupereren en zijn frustratie van zich af te schrijven.

Vraag is dan wel in hoever hij dit mag? Mag je iemand op deze manier aan de schandpaal nagelen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 feb 2012 11:50

Best niet doen ... is laster en eerroof.
U moet de niet betaler aangetekend in gebreke stellen* en dan voor de rechter dagen. (In principe hoeft dat zelfs niet meer)
Zorgen dat u een waterdicht dossier hebt.
Is de factuur geprotesteerd.
Als u lid bent van een zelfstandige organisatie kan je via hun dienst werken.

tombe

#3 , 16 feb 2012 12:59

Rechtstreeks dagvaarden indien je hem reeds aangetekend in gebreke stelde en de factuur niet geprotesteerd werd. Bewijslast ligt bij de tegenpartij indien het om een bedrijf gaat...

De gegevens publiceren mag niet zonder meer (en geloof me, de verleiding is hier ook al groot geweest). Daarentegen... ik denk dat wanneer er een vonnis is, dit wel kan (= openbaar). Niettemin kan ik ongelijk hebben. Los daarvan echter de vraag: wat wint hij hierbij? De kans is groot dat hij hierdoor zelfs potentiële klanten verliest. Lijkt me ook sterk dat de wanbetaler hierdoor dan wel plots zou betalen. Anderzijds, zou ik het als zelfstandige wel graag weten wanneer potentiële klanten elders als wanbetaler staan geregistreerd :-).

Reclame

ketje1969

#4 , 16 apr 2012 12:52

Goeie middag,we zijn op de rand van de af grond wie kan en wil raad geven.Hadden een zaak en zijn moeten sluiten door het niet gaan van,nu vandaag komt de curator al,dus einde voor ons.Zal mijn privé woning ook verliezen door die zaak,stond borg voor de lening,maar zou er graag blijven.maar hoe zou dat eventueel kunnen weet daar iemand raad mee a.u.b.is wel zeer dringend
groetjes de verloren zielen nu .

klungel

#5 , 16 apr 2012 13:02

Goeie middag,we zijn op de rand van de af grond wie kan en wil raad geven.Hadden een zaak en zijn moeten sluiten door het niet gaan van,nu vandaag komt de curator al,dus einde voor ons.Zal mijn privé woning ook verliezen door die zaak,stond borg voor de lening,maar zou er graag blijven.maar hoe zou dat eventueel kunnen weet daar iemand raad mee a.u.b.is wel zeer dringend
groetjes de verloren zielen nu .
u had een verklaring van niet-vatbaarheid voor beslag moeten laten opstellen bij een notaris maar zal nu wel te laat voor zijn . maar kan u geen bescherming tegen schulden vragen bij de rechtbank van koophandel als het enkel gaat omdat een klant die niet betaald heb je toch kans

Terug naar “Archief”