Niet op domicilie wonen

KoenD
Topic Starter

Niet op domicilie wonen

#1 , 21 sep 2011 21:17

Mijn eerste vraag op dit forum :
I werk voor een Vlaamse firma, voor die firma reis ik geregeld naar het buitenland, ik woon tot op vandaag bij mijn ouders, en dus staat mijn domicilie ook bij mijn ouders. Binnenkort zal ik huwen met een buitelandse, we zijn van plan, toch enkele jaren, om ons hoofdzakelijk in het buitenland te vestigen, we voorzien wel om ons na verloop van tijd hier te vestigen...
Vraag is nu, kan ik mijn domicilie hier behouden, of ben ik verplicht om mij uit te schrijven ? Wat zijn de gevolgen van het opgeven van mijn domicilie ?

Groeten, Koen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 21 sep 2011 23:09

Indien uw domicilie hier blijft zal u ook in B belastingen moeten betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jojan

#3 , 22 sep 2011 08:58

Overeenkomstig artikel 1 van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten, moet elke persoon ingeschreven worden in de registers van de gemeente waar hij zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft. De bepaling daarvan is gebaseerd op een feitelijke situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in de gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.

Deze vaststelling gebeurt op basis van elementen zoals de plaats waarheen de persoon gaat na zijn werk, het gewone verblijf van de echtgenoot of van de andere leden van het huishouden, het energieverbruik, de telefoonkosten, enz.

Het volstaat niet dat iemand enkel de bedoeling uit om zijn hoofdverblijfplaats op een gegeven plaats te vestigen om de inschrijving als hoofdverblijfplaats te rechtvaardigen. Om de realiteit van de verblijfplaats na te gaan, wordt er immers door de gemeentelijke overheden een onderzoek uitgevoerd, waarvan de modaliteiten moeten worden vastgesteld door een gemeenteverordening krachtens artikel 5 van de wet van 19 juli 1991.

Uitzonderingen KB 16 juli 1992:

Art. 17. De hoofdverblijfplaats wordt niet gewijzigd door een tijdelijke afwezigheid.

Art. 18.Worden beschouwd als tijdelijk afwezig, evenals, in voorkomend geval, de leden van hun gezin :
2° personen die minder dan een jaar afwezig zijn voor studie- of zakenreizen of reizen in verband met hun gezondheid of voor de toerisme of vakantieverblijf buiten de gemeente van inschrijving;
3° personen die omwille van beroepsredenen gedurende maximum een jaar bepaald werk of een bepaalde opdracht uitvoeren in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland;

(ik heb alleen de voor u relevante stukken wetgeving gekopieerd)
Dus: als u zich effectief in het buitenland vestigd moet u zich in principe in Belgie uitschrijven en in het andere land inschrijven. Zoals nu - geregeld reizen naar het buitenland voor uw werk bij een Belgische werkgever (of ter ontspanning) mag uw domicilie in België blijven.
De gevolgen van u in het buitenland vestigen is dat u zich in dat land moet inschrijven in de bevolkingsregisters, er belastingen betalen, u zich daar zal moeten aansluiten bij een ziekteverzekering. U blijft wel de Belgische nationaliteit behouden - u kan (moet?) nog steeds deelnemen aan verkiezingen.
Als u nadien weer naar België verhuisd: schrijft u zich met uw gezin opnieuw hierin, sluit u aan bij een Belgische ziekteverzekeraar en gaat u hier weer personenbelastingen betalen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 sep 2011 09:11

U kan in een aantal gevallen ook een referentieadres nemen.
http://www.vvsg.be/sociaal_beleid/OCMW- ... adres.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

jojan

#5 , 22 sep 2011 10:27

Wie kan het voorwerp uitmaken van een inschrijving op een referentieadres en welke zijn daarvoor de modaliteiten?
29.03.2010 14:57:37

De wet van 24 januari 1997 houdende wijziging van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, geeft een wettelijke basis voor het begrip referentieadres.

Overeenkomstig de bovengenoemde wet moet het referentieadres het adres van een natuurlijke persoon zijn die ingeschreven is in het bevolkingsregister op de plaats waar hij zijn hoofdverblijfplaats heeft gevestigd en waar, met de toestemming van de laatstgenoemde, een persoon zonder verblijfplaats is ingeschreven. De mogelijkheid van een referentieadres op een ander adres dan dat van een natuurlijk persoon werd strikt beperkt tot twee gevallen, de inschrijving van de leden van de Krijgsmacht, gestationeerd in het buitenland, op het adres vastgesteld door de Minister van Landsverdediging en de inschrijving van daklozen op het adres van het OCMW van de gemeente waar zij gewoonlijk vertoeven.

De mogelijkheid tot inschrijving op een referentieadres is strikt beperkt tot 7 categorieën van personen:

- de personen die in een mobiele woning verblijven;
- de personen die minder dan een jaar afwezig zijn uit de gemeente voor studie- ofzakenreizen;
- de leden van het burgerpersoneel en militair personeel van de Krijgsmacht, in garnizoen in het buitenland, en hun gezin;
- de personeelsleden van de rijkswacht die de Krijgsmacht vergezellen of een andere opdracht uitvoeren in het buitenland;
- de leden van het diplomatiek of consulair personeel en hun gezin;
- de leden van het personeel van de ontwikkelingssamenwerking en hun gezin;
- de daklozen.

De bepaling van een referentieadres veronderstelt niet alleen het akkoord van de persoon die op dat adres is ingeschreven, maar ook de zekerheid dat deze laatste zal tussenkomen om de briefwisseling op te halen en door te sturen naar haar geadresseerde. Een adres poste restante is dus geen referentieadres, evenals een eenvoudige brievenbus in een gebouw, waar niemand zal zorgen voor de eventuele briefwisseling.

Ten slotte is de inschrijving op een referentieadres beperkt tot het adres vermeld in de aanvraag en het akkoord. In geval van wijziging moet er een nieuwe aanvraag worden ingediend

Mag een persoon die om beroepsredenen in het buitenland verblijft, een referentieadres in België hebben?
29.03.2010 14:57:37

Overeenkomstig de van kracht zijnde bepalingen is de mogelijkheid tot de inschrijving op een referentieadres uitsluitend beperkt tot bepaalde categorieën van personen.

Het gaat onder andere om

-personen die minder dan een jaar afwezig zijn omwille van studie - of zakenreizen;
- personeelsleden van de ambassades,van de consulaten en van de ontwikkelingssamenwerking;
- leden van het burgerlijk en militair personeel van de Krijgsmacht in garnizoen in het buitenland.

Bijgevolg is het gebruik van het begrip referentieadres niet gerechtvaardigd voor de personen die afwezig zijn door werk in het buitenland en niet tot de bovenstaande categorieën behoren.

KoenD
Topic Starter

#6 , 22 sep 2011 21:26

Vriendelijk bedankt voor de snelle en duidelijke informatie...
Weet echter nog niet wat ermee aan te vangen, ik ben ongeveer 2/3 van mijn tijd in het buitenland te werk gesteld...Hmmm...moet er nog een keer over slapen denk ik...
In elk geval weer iets bijgeleerd...Groeten, Koen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 sep 2011 19:47

Op de concrete vraag ... ik heb wat familieleden die 'regelmatig in het buitenland zijn.
Indien ze voor langere periode weg waren dan werden zij uitgeschreven zelfs samen met hun gezin naar het land waar zij een opdracht hadden.
Zij kregen dan ook een I.K. van Belg in buitenland
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/ve ... eitskaart/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook hun rijbewijs kon aangepast worden (hing er vanaf).
Als zij maar voor enkele maanden gingen dan bleef hun adres hier staan.
Voor wat officiële post betreft .... via post laten doorsturen naar opgegeven adres.
Wat andere officiële stukken betreft .... ook melding maken aan kwartierinspecteur .... kan handig zijn.

Fiekes

#8 , 24 sep 2011 00:08

Een gehuwd koppel moet wettelijk onder 1 dak wonen !!

roharro

#9 , 24 sep 2011 00:11

Een gehuwd koppel moet wettelijk onder 1 dak wonen !!
Wie zal ze verplichten indien ze beiden akkoord zijn om dat NIET te doen? Met twee in één dwangbuis steken?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Archief”