een boom te dicht bij de scheidingslijn

evi.bearn
Topic Starter

een boom te dicht bij de scheidingslijn

#1 , 07 aug 2011 11:13

23 jaar geleden planten wij in onze smalle tuin (5m) een japanse kerselaar, zonder iets af te weten van wat mocht en niet mocht, op een goeie 50 cm van de scheidingslijn. Deze boom is nu echter een pracht exemplaar, maar staat natuurlijk veel te dicht bij de buren. Wij hebben nu nieuwe buren die gelukkig natuurmensen zijn en die reeds gevraagd hebben om de boom langs hun kant niet meer te snoeien zodanig dat ze ook kunnen genieten van dit stukje natuur in hun stadstuin. Deze boom is door slechte entting en slecht snoeiwerk nu geen japanse kerselaar meer, maar hij draagt al enkele jaren geen roze bloemen meer maar witte en in de zomer kleine kersen (die je kan eten, maar die je best verwerkt in zoals wij doen in konfituur, ijs of gebak) vanzelfsprekend delen wij graag met de buren die kersen Ik had toch graag geweten, mocht er eens discussie zijn over die boom wat mijn rechten, maar ook mijn plichten zijn ?

Bedankt voor een reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 07 aug 2011 11:42

Over 7 jaar is dit verjaard en kan er niets mee gebeuren.

Binnen de 7 jaar kan wel gevraagd worden om deze boom te rooien
Verder kan uw buur wel vragen om alle takken af te snoeien die over de perceelgrens komen. (wanneer deze gesnoeid kunnen worden)
Verder mag u buur de vruchten (of hij moet uw toestemming hebben) niet plukken, enkel die op zijn stuk grond vallen mag hij houden
Verder mag de buur alle wortels die over de perceelgrens komen doorsteken
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

xena

#3 , 07 aug 2011 13:01

Over 7 jaar is dit verjaard en kan er niets mee gebeuren.

Binnen de 7 jaar kan wel gevraagd worden om deze boom te rooien
een boom moet ook juridisch een boom zijn , de omtrek van de stam moet 1 meter zijn aangezien kerselaars niet altijd dik van stam zijn zou het wel eens struikgewas kunnen zijn en dat mag op een halve meter van de scheidingslijn staan , snoeien kan men ook enkel afdwingen in het snoeiseizoen

Reclame

roharro

#4 , 07 aug 2011 19:58

1 meter????
Veldwetboek maakt onderscheid tussen hoogstammige en laagstammige bomen. Niet tussen dunstammige en dikstammige.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Fore

#5 , 07 aug 2011 20:08

ik d8 dat hoogstam omschreven werd als een stam met omtrek van minsten 1m
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

roharro

#6 , 07 aug 2011 20:31

ik d8 dat hoogstam omschreven werd als een stam met omtrek van minsten 1m
Dat staat in artikel 99 van het decreet van 18 mei 1999 betreffende de ruimtelijke ordening.
Dat heeft betrekking op het MOGEN rooien zonder toelating.
Voor burenhinder zijn volgens mij nog steeds het Veldwetboek alsook de plaatselijke reglementen van toepassing. En in die kontekst kijkt men wel naar hoe hoog de boom kan worden o.m. in combinatie met de mogelijke breedte van de kruin.

Zoniet zou men een jonge hoogstam kunnen plaatsen die na dertig jaar een stamomtrek heeft van 1 meter, maar daartegen niet meer moet (of mag) gekapt worden wegens dertigjarige verjaring.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Archief”