Indringer?

WillyM.
Topic Starter

Indringer?

#1 , 06 aug 2011 16:32

Toilet van de buren.

Geachte,

Laat me toe even deze vreemde situatie te schetsen.
In april 1992 kochten ik en mijn echtgenote deze woning, waar we vandaag de dag nog steeds vertoeven.
Bij de aankoop ervan hadden we echter niet direct door dat het toilet van de buren in onze badkamer stond, (volledig afgesloten wel te verstaan), en een goede vierkante meter in omtrek, en waar we dan ook nog eens elk jaar kadastraal inkomen op dienen te betalen.
Onze woning is een rij woning, en op het plan van het kadaster zijn er enkel rechte lijnen te zien van vooraan tot achteraan onze eigendom, (links en rechts). Wij gaan er dus ook van uit dat het toilet van onze buren onterecht op onze eigendom staat.
Waarom wij pas na meer dan 19 jaar na aankoop reageren, is het feit dat wij onze buren (huurders ervan nog voor dat wij het huis aankochten, en super vriendelijke mensen), nooit in een lastig parket wouden brengen.
Het huis hiernaast word echter verkocht, en onze buren dienen te vertrekken.
Wij hebben de eigenaar reeds schriftelijk en aangetekend op de hoogte gesteld dat wij onze badkamer willen renoveren, en wat van ons is terug gaan nemen, en hem bij een eventuele verkoop in gebreke zullen stellen. De eigenaar doet echter of zijn neus bloed, en probeert het toch te verkopen zonder met onze argumenten rekening te houden.
Hebben wij een been om op te staan, en kan iemand ons gepaste raad geven? We zijn al tot twee maal toe naar de wetswinkel geweest, en daar bevestigd men ons dat wij het recht volledig aan onze kant hebben.

Met vriendelijk groeten,

WillyM.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 06 aug 2011 16:44

Hoe oud is die woning? Bij (zeer) oude woningen komt dit nog al eens voor.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2011 16:51

Op welke verdieping is deze badkamer met toilet? Hoe lopen de aflopen en de wateraanvoer? Zijn deze aangesloten op uw waterleiding en riool?
Ik zou zeggen, afbreken en deurnaar buur dichtmetselen.
Heb dat ook eens voorgehad bij de vebouwing van een horecapand van mijn werkgever.
Daar bleek de hele badkamer boven de keuken van de buur te liggen, en die had er niet eens weet van.
Hebben dan zelf een totaal nieuwe badkamer geplaatst op een andere plaats, en deuropening dichtgemetseld.
Jaren later had de gebuur nog steeds geen ingebruikname van deze ruimte gedaan.
Bleek naderhand dat beide panden vroeger van dezelfde eigenaar waren (nl van de ouders van een zeer bekende zanger, die graag rondloopt op basketsloefen en thans woonachtig in Brasschaat) :lol:

Reclame

WillyM.
Topic Starter

#4 , 06 aug 2011 16:58

Ja, dat is me ook al eens aangeraden, doch ik ben van nature een zeer voorzichtig iemand, (schrikkepuit), en zou toch eerst voor de volle 100% zekerheid gaan.
De badkamer is op het gelijkvloers, en de afloop gaat via onze woning naar de riolering.
Ik begin te vermoeden dat beide huizen vroeger van één en dezelfde eigenaar zijn geweest.
Alleszins bedankt voor uw advies.

WillyM.
Topic Starter

#5 , 06 aug 2011 18:15

Hoe oud is die woning? Bij (zeer) oude woningen komt dit nog al eens voor.
Onze woning zal hier samen met de andere huizen in deze straat al zeker vele tientallen jaren gebouwd zijn.
De situatie met het toilet in onze badkamer is meer dan waarschijnlijk ook al verscheidene decennia een feit.

westhoek

#6 , 06 aug 2011 18:58

Moest ik van u zijn, ik zou toch een notaris of advocaat raadplegen en dit op papier zetten en de verkoper laten weten, zodat alles netjes juridisch klopt. De verkoper moet trouwens een en ander laten weten bij ondertekenen van de compromis en al zeker bij het verlijden van de akte (bijv dat er geen schulden op zijn, of de juiste bouwvergunningen, dat soort zaken).
Uw notaris en/of advocaat zal dit dan wel duidelijk in een brief of whatever zetten dat ie het goed met dit soort zaken niet mag verkopen, laat staan het te verzwijgen.

Hij moet niet denken dat ie alles kan verkopen en dan later van niks weten,...

trouwens erg tof van je dat je dit jaren zo hebt gelaten tbv de vriendschappelijke nabuurschap. chapeau !

WillyM.
Topic Starter

#7 , 06 aug 2011 22:52

Dank voor uw reactie, we hebben deze week afspraak met de notaris. Later meer nieuws hierover.
Misschien zijn er nog mensen met een gelijkaardig geval als dit.
Ook aan iedereen dank voor de intresse.

lucgescheiden

#8 , 07 aug 2011 20:37

Hopelijk bestaat dat toilet niet reeds langer dan 30 jaren.
Indien niet meen ik dat u zelfs een compensatie kan eisen voor de voorbije 19 jaren...
Handige documenten voor Personenrecht

roharro

#9 , 07 aug 2011 21:21

Het toilet dat de buren gebruiken is alleszins uw eigendom ingevolge het recht van natrekking (aangezien het op uw grond is gebouwd en er blijkbaar ook geen recht van opstal werd verleend). Bijgevolg bent u gerechtigd om er huur voor vragen, het af te breken of te wijzigen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

westhoek

#10 , 07 aug 2011 22:34

De Willy lijkt me iemand te zijn die daar geen geld en al teveel ambras wil. Hij wil dat stukje nu terug, meer niet. Ik denk niet dat hij hier zware processen wil met er nog huurgelden er bovenop.
Moest hij mijn buur zijn, we begonnen samen aan de klus, naar containerpark, dan naar de Gamma om de muur toe te metsen, en daarmee basta.

j.demoor

#11 , 08 aug 2011 09:02

“Art.646.Ieder eigenaar kan zijn nabuur verplichten tot het afpalen van hun aan elkaar grenzende eigendommen. De afpaling geschiedt op gemene kosten.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Ook lokalen in een gebouw kunnen ‘aan elkaar grenzende eigendommen’ zijn.

“Art.38.De in het Burgerlijk Wetboek bedoelde afpaling wordt op het terrein aangegeven op de wijze en met behulp van de uiterlijke tekens, tussen de betrokken partijen overeengekomen, en moet bovendien blijken uit een proces-verbaal en een plan, die in twee genummerde exemplaren door partijen ondertekend worden en in hun bezit blijven om hun tot titel te dienen.”(Veldwetboek 7 oktober 1886).

“Art.2262.Alle zakelijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van dertig jaar, zonder dat hij die zich op deze verjaring beroept, verplicht is daarvan enige titel te vertonen of dat men hem de exceptie van kwade trouw kan tegenwerpen.”(B.W.).

U kan ‘het toilet van de buren‘ dus niet meer revindiceren indien zij dit sedert minstens 30 jaar als het hunne beschouwden en behandelden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bartvdv

#12 , 08 aug 2011 09:11

Het lijkt mij wel sterk dat de man "gerechtigd zou zijn om er huur voor te vragen, af te breken of te wijzigen". In veel oude huizen kom je een gelijkaardige situatie tegen. Zo ken ik het geval van een trap van de buren die letterlijk in/over de hal van de andere buur hangt of schouwen die over het dak van de andere gemetseld zijn of regenwaterafvoer die door twee zolders lopen. Een situatie die in die tijd blijkbaar perfect in orde en legaal was. De TS spreekt alleen over de plannen bij het kadaster; maar niet over eventuele erfdienstbaarheden of andere in zijn akte. Bovendien had hij deze situatie al kunnen opmerken bij de aankoop van de woning en gedoogd hij dit nu al meer dan 19 jaar. Dus ik ben benieuwd.

Terug naar “Archief”