uittreksel uit de kadastrale legger van de gemeente

annafedji
Topic Starter

uittreksel uit de kadastrale legger van de gemeente

#1 , 30 jun 2011 17:25

Beste,
ik heb bij de notaris een uitttreksel uit de kadastrale legger van de gemeente gehaald,
(wij hebben namelijk na de aankoop van ons huis ,later ook een stuk grond bijgekocht , dat ligt achter enkele huizen van onze straat )
met een lijst van de eigenaars die aangrenzen aan dat perceel.

op deze lijst staan de drie buren langs ons, dus dat betekent dat we aanpalen aan hun perceel met ons stuk grond.
volgens een nieuwe buur , (waar wij de scheiding van de tuin hebben in de breedte) die een landmeter heeft laten meten,
zegt dat onze grens stopt in het midden van de tweede buur.

nu is mijn vraag,
de lijst van onze notaris, met alle aanpalende buren van ons stuk grond, is die wettelijk?
kan die fout zijn?
hebben wij iets om op te staan?

het is vreselijk, want volgens hun zouden we het moeten afstaan.
graag jullie reactie.
alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jun 2011 19:35

Een kadastale legger en een kadastraal plan zijn zaken die door het kadaster opgemaakt worden en niet door de gemeente. Het zijn officiele dokumenten, wat echter niet wil zeggen dat ze totaal foutloos zijn, alhoewel deze zeer miniem zijn. De landmeters baseren zich op de gegevens van het kadaster om aan een opmeting te beginnen.

westhoek

#3 , 30 jun 2011 20:31

U volgt de opmetingen en afpalingen van de landmeter en niemand anders. http://www.landmeter.be/" onclick="window.open(this.href);return false; Heeft u zo'n plan ?
Wat kan u verder opmaken uit die lijst ? Iemand die aanpalend aan een stuk grond met 1 cm, is natuurlijk ook een 'aanpalende buur'

Klopt trouwens de oppervlakte ongeveer, als u alles nameet ?

Reclame

annafedji
Topic Starter

#4 , 01 jul 2011 15:39

bedankt voor jullie antwoorden,

ik dacht ook dat zo'n document legaal moest zijn,
we hebben dat stuk grond in 1993 gekocht, indertijd zei de notaris niets over een landmeter.

misschien dat wij dan ook een landmeter moeten laten komen.

j.demoor

#5 , 02 jul 2011 10:36

“Art.646.Ieder eigenaar kan zijn nabuur verplichten tot het afpalen van hun aan elkaar grenzende eigendommen. De afpaling geschiedt op gemene kosten.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.38.De in het Burgerlijk Wetboek bedoelde afpaling wordt op het terrein aangegeven op de wijze en met behulp van de uiterlijke tekens, tussen de betrokken partijen overeengekomen, en moet bovendien blijken uit een proces-verbaal en een plan, die in twee genummerde exemplaren door partijen ondertekend worden en in hun bezit blijven om hun tot titel te dienen.”(Veldwetboek 7 oktober 1886).

‘ik heb bij de notaris een uitttreksel uit de kadastrale legger van de gemeente gehaald‘ kan voornoemde afpaling niet vervangen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

annafedji
Topic Starter

#6 , 02 jul 2011 11:22

hallo j.demoor,
begrijp ik het goed, dat jij bedoeld dat ik niets heb aan de papieren van de notaris, toen we het grond kochten?
dat de grens die op de papier stond nu niet meer klopt (of niet meer wettelijk is?)
maar dat de grens die we met de vorige eigenaar toen mondeling afgesproken hadden blijvend is?
????

westhoek

#7 , 02 jul 2011 12:41

Neen, dat zegt hij niet, maar dat een kadastraal plan geen duidelijk plan is met de juiste grensgegevens. Ik heb nog nooit uit een kadastraal plan kunnen opmaken waar de grens precies ligt hoor. Dat zijn eerder schetsen. Tegenwoordig zullen die wat juister zijn met behulp van computers en gps-gegevens.
Een juist plan, is dat van een landmeter zoals hij ook schreef. Een landmeter kan wel, ondermeer, gebruik maken van het kadaster om een grensplan op te maken, of andere gegevens. Indien echt niets gevonden kan worden, wordt een plan opgemaakt tussen de buren. Vanaf dan zal de grens onherroepelijk vastliggen.
Dit is een voorbeeldje : http://www.hebbes.be/Immo/HebbesAssets/ ... 76/5/1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; elke betwisting is dan onmogelijk, kijk eens wat daar allemaal opstaat, met een stempel van de landmeter en al. Als uwen buur met zoiets afkomt, heeft hij recht to spreken.

westhoek

#8 , 02 jul 2011 12:54

Dit is nog een voorbeeldje, niet echt een afpalingsplan, maar het kan er bijna voor dienen. : http://www.eurinvesco.be/content.php?hm ... 24&print=y" onclick="window.open(this.href);return false; Heb je zoiets ? En zal bijna zijn zeker zoals in uw geval ? Kijk eens hoeveel aanpalende kavels Lot 16 heeft. Ik tel er 8. Maar er zijn wel wat afmetingen op, dus daar moet een buur niet afkomen dat de grond ergens stopt : je kan het grof nameten en de oppervlakte berekenen.

annafedji
Topic Starter

#9 , 03 jul 2011 13:42

bedankt westhoek.

dus in een notedop, de notaris volgt de kadaster en die klopt niet altijd honderd procent? dus je weet nooit 100% wat je koopt. (ik spreek over bijna 20 jaar geleden, toen
werd er niet gesproken over landmeters bij de notaris).
maar een landmeter zijn maten zijn wel juist?
waar haalt die dan zijn informatie?

westhoek

#10 , 03 jul 2011 18:35

Een kadasterplan is er nooit geweest om grenzen vast te leggen. Dus om concreet te antwoorden, nee dus, ze zijn niet 100 % juist omdat er geen maten opstaan, en de schaal zo klein is dat je moeilijk de juiste afmetingen ervan kunt afleiden, is ook nooit de bedoeling geweest.
Een landmeter vertrekt vanuit een vorig plan. Misschien is er al eentje opgemaakt, indien niet, vertrekt ie van de plannen van de percelen ernaast, enzoverder. Of misschien is er ergens nog een paaltje te vinden, en is daar het vertrekpunt,....
Indien er echt niets te vinden is, komen de buren samen en leggen ze de grens vast zoals ook Mr. J. De Moor kwam te zeggen.

Hier is een juridische uitleg : http://fiscus.fgov.be/interfakrednl/Vra ... /Cad20.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

annafedji
Topic Starter

#11 , 03 jul 2011 19:04

dankjewel iedereen voor jullie hulp en dankjewel westhoek

Terug naar “Archief”