ongeval op popconcert

pearl
Topic Starter

ongeval op popconcert

#1 , 02 jun 2010 08:42

Mijn zoon heeft op een popconcert in openlucht een harde stamp in de rug gekregen van een dronken festivalganger, die daarna in de massa verdween en onbekend is.
door het de onverwachte duw is hij plat op de borst terecht gekomen, met ademhalingsproblemen tot gevolg.
Zijn vrienden hebben hem naar de eerstehulppost op het festivalterrein gebracht, bemand door het Vlaamse Kruis.
Daar werd beslist hem met de aanwezige ziekenauto naan het ziekenhuis gebracht voor controle en fotos.
Zowel in de eerstehulppost als in het ziekenhuis werd bevestigd dat alle kosten door de organisatie van het concert waren, in bijzijn van verschillende getuigen.
Nu krijgen we toch een rekening van het Vlaamse Kruis, geen factuur maar gewoon een rekening van vervoer naar ziekenhuis.
Ook van het ziekenhuis kregen we al vraag om gegevens om de factuur op te maken.
Wij hebben contact opgenomen met de concertorganisator die zegt dat ze daar niet voor verzekerd zijn, dat het zelfs niet mogelijk is om daar voor een verzekering af te sluiten.
De CM wil niet tussenkomen in de factuur omdat het geen geval is van oproeping in het eenvormig oproepstelsel 100

Wat staat ons te doen ? dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jun 2010 18:48

U dient te betalen.
Ik kan nu tegen u zeggen dat organisatie x gaat betalen maar ben ik gemachtigd om organisatie x juridisch te binden. Wie zegt dat .. zelfs iemand die zegt dat hij van organisatie x is wie zegt dat het waar is.

Feit: er is al of niet opzettelijk een slag gegeven (duw) dat zijn dus (on)opzettelijke slagen en verwondingen al of niet met werkonbekwaamheid.
Tgo een meer = +18 of minderjarige.
Indien -18 kan u in zijn plaats optreden indien +18 mag hij alles zelf doen.
Onverwachte duw -- vraag 1 was die wel zo onverwacht gezien de omstandigheden.

We gaan ervanuit dat het een strafbaar feit is.
Het slachtoffer doet aangifte bij politie - PV wordt opgesteld tgo onbekende.
Slachtoffer kan nog vermelden dat organisatie x verantwoordelijk was - lees uw ticket eens en de algemene voorwaarden.
Hulpdienst helpt (als een goed huisvader) daar werd beslist...ofwel heeft de persoon zelf gezegd dat hij naar een ziekenhuis wil = mondelinge overeenkomst en is zuiver verbintenissenrecht.
Gezien het echter geen 100 oproep is OP de openbare weg is de 100-centrale niet verwittigd en valt men NIET onder die regeling.
(NB telt ook voor feiten vanuit een thuis).
onbekende?? is onbekend dus niemand waarop men kan verhalen.
Indien er toch een PV werd opgesteld zal dat 99.99 % door parket geseponeerd worden.
In feite zal het al bij politie worden tegenhouden door bevoegd officier met opdracht feit te wijzigen
(zal enkel nog op een lijst komen als niet doorgestuurd feit) wegens niet strafbaar.
Al de andere feiten van wie is verantwoordelijk en wie heeft wat gezegd zijn geen strafrechtelijk vervolgbare feiten dus zal u naar de burgerlijke rechtbank moeten stappen.
Er zijn een aantal 'verbintenissen' aangegaan door de organisator ik organiseer een concert en u mag binnen mits betalen van een prijs … waar staat dat hij verantwoordelijk is bij een duw??
De hulpverleners helpen en iemand handelt als 'goed huisvader' of heeft zelf de mondelinge toestemming van een meerderjarige om naar ziekenhuis te gaan.

Ziekenhuis gaat een aantal testen doen en verzorgingen en rekent deze aan, aan de patiënt nl de gebruiker.

Nog vragen ?

pearl
Topic Starter

#3 , 02 jun 2010 19:55

Dank u voor het antwoord,
het enige dat stoort is dat de hulpverleners meermaals bevestigd hebben dat dit een dienstverlening was dat die in de totaalprijs van het concertticket inbegrepen was,
De factuur is gewoon een copietje met de prijs er op, geen overschrijving of niks.
Ik heb hier toch een vreemd gevoel bij

Pearl

Reclame

kristin

#4 , 03 jun 2010 13:10

de hulpverlening op het terrein is dienstverlening die mee in de prijs zit.
Wordt je afgevoerd, dien je dit apart te betalen.
Maar aangezien het niet via het 100-circuit is gebeurd, betaald de mutualiteit geen 60% terug.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jun 2010 17:04

Ja het plakken van de pleister dus de onmiddellijke verzorging maar beroep doen op een ziekenwagen of ziekenhuis is een andere zaak.
Trouwens het Vlaams Kruis of Rood kruis zijn hulporganisaties die bij grote manifestaties (gratis) hun diensten ter beschikking stellen niets meer maar ook niets minder.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 19 jun 2011 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

sysrq

#6 , 10 mei 2011 14:27

Dit is een vaak voorkomende situatie op evenementen. Bij de minste twijfel wordt men afgevoerd naar het ziekenhuis voor controle. Dit gebeurd in principe altijd met de goedkeuring van de patient/slachtoffer of indien buiten bewustzijn bij medische hoogdringendheid. De kosten zijn idd door de patient te betalen.
Bij lichte verwondingen (verstuiking, lichte fractuur ledemaat,...) zou men indien mogelijk zelf vervoer kunnen regelen.(familie, vrienden, taxi)
Een zekere assertiviteit zal wel verreist zijn om tegen de goedbedoelende hulpverleners in te gaan want die willen elk mogelijk risico beperken.
(Voorbeeld van mijn grootmoeder. Ze verstuikt haar enkel ernstig tijdens het wandelen boven op een berg in Frankrijk. Andere wandelaars melden dit blijkbaar aan de hulpdiensten. Even later een helikopter boven haar hoofd en hulpverlener daalt neer aan een koordje. Grootmoeder weigert mee te gaan (schrik van helikopter). Heli terug naar huis, kosten gemaakt maar niet moeten betalen. moraal van het verhaal: door vrijwillig mee te gaan geef je eigenlijk toestemming voor een 'dienst' die later uiteraard gefactureerd wordt.)

Creatief

#7 , 10 mei 2011 14:55

Met onze schoonzoon hebben we ongeveer dezelfde situatie meegemaakt als de TS.
Vervoer van Rode Kruis dien je zélf te betalen. Rode Kruis veleent enkel gratis diensten op het terrein zelf.

Joeri_J

#8 , 11 mei 2011 08:30

Heb zelfde in't sportpaleis meegemaakt,

Na incident ter plaatsen hoorde ik dat alles op kosten van sportpaleis ging gebeuren...
2weken later: rekening rode kruis... (verbaasd natuurlijk...)

contact met sportpaleis zegt me dat dit normaal is, je moet het eerst bij je ziekenkas binnen geven.

vervolgens met bewijs van terugbetaling (of bewijs dat ze niets terugbetalen) opsturen naar sportpaleis en ze gingen dat doorgeven aan hun verzekering,

enige tijd later heb ik het resterende bedrag teruggekregen van hun verzekering

in totaal is er wel 2 a 3 maand overgegaan eer ik alles terug gekregen heb...

Maar is dus normaal dat je factuur rechtstreeks van rode kruis krijgt...

dus, vraag aan cm om het officieel op papier te zetten dat ze niet terugbetalen,
stuur bewijs van factuur (kopie) + bewijs van cm (best ook kopie voor jezelf houden) naar organisatie van het evenement,
met verhaal van de feiten etc...

moemoe

#9 , 15 jun 2011 19:48

Is het niet zo dat de organisatie van dit concert alleen verantwoordelijk is indien het "ongeval" te wijten is aan een fout van hunnentwege? :?: :roll:
Je zoon is tenslotte uit eigen vrije wil naar dit evenement gegaan waardoor gelijk wat er ook met hem gebeurt (tenzij de organisatie dik in de fout is gegaan) op eigen risico is . Als je in een pretpark struikelt over een steen ga je de eigenaar of uitbater toch ook niet verantwoordelijk stellen ? Of ga je, als je in het ski seizoen buiten de pistes skiet, ook de uitbaters verantwoordelijk stellen :!: Oh ja, zo'n ziekenwagen rijdt niet op lucht en water. :mrgreen:

pearl
Topic Starter

#10 , 19 jun 2011 10:05

Het gaat hem enkel over het feit dat de hulpverleners van het vlaamse kruis perfect weten dat de kosten voor vervoer naar het ziekenhuis ten laste is van de patient.
Tegenover mijn zoon en zijn vrienden hebben ze meerdere keren verklaard dat alles in de prijs van het ticket zit, een verzekering zogezegd.
Het gaat ons niet om dat geld, maar de manier waarop vrijwilligers en hulporganisaties die al rijkelijk gesubsideerd worden , nogmaals langs de kassa willen paseren.
Als ik vrijwilligerswerk doe, dan weiger ik elke vorm van vergoeding, ook geen zogenaamde onkostenvergoeding.

Toen mijn bejaarde moeder op ziekenbezoek ging in het ziekenhuis op 5 km van haar woonplaats kon ze gebruik maken van een vrijwilligersdienst die haar aan huis
kwam ophalen en aan de ingang van het ziekenhuis afleverde.
De lieve vrijwilliger rekende 15 euro aan....

Groeten, Pearl

JPV
Juridisch actief: Ja

#11 , 19 jun 2011 11:16

tjah, als je vrijwilligerswerk doet, wil je ook niet dat je dat (veel) geld kost. Mensen die personenvervoer als vrijwilliger doen, zouden, indien ze geen onkostenvergoeding in de plaats krijgen, dat onmogelijk financieel kunnen dragen.

M'n schoonvader doet zo'n personenvervoer en krijgt als ik het goed voor heb 20 cent per kilometer (kostprijs voor klant is 30 cent, het verschil is voor verzekering en administratie). Daarmee dek je de kosten, niet meer dan dat. Als hij anders op 1 dag een 300km moet rijden, zou hem dat én een dag én zo'n 60 euro (inclusief slijtage auto) kosten. Dat doen je dan niet elke dag.

Kilometers worden trouwens gerekend vanaf de vertrekplaats van de chauffeur, niet van die van de vervoerde persoon. Anders zou het geen letterlijke onkostenvergoeding kunnen zijn, maar zou je soms winst en verlies doen. Als je 15 euro betaalt, zou dat bij m'n schoonvader overeenstemmen met 50 kilometer, wat niet vreemd is (eenmaal afstand chauffeur-moeder-ziekenhuis-chauffeur + eenmaal afstand chauffeur-ziekenhuis-moeder-chauffeur)

Terug naar “Archief”