onduidelijke aansprakelijkheid?

Washala
Topic Starter

onduidelijke aansprakelijkheid?

#1 , 13 feb 2011 15:26

In een zaak die ik voor de vrederechter wil aanspannen tegen een bvba, staat er in het contract in kwestie naast het bvba (X) ook nog een andere naam(Y). Dus zoiets als: Bvba X - Y. NU is mijn vraag: als ik deze zaak win en het bedrijf mij moet terugbetalen, is er dan een manier waarop hij deze terugbetaling kan ontlopen door een eventuele onduidelijke naamgeving? Ben ik met andere woorden zeker dat ik het geld kan terugvorderen van zijn bvba, of zijn er hier achterpoortjes?
Op het eerste zicht lijkt het mijzelf logisch dat er iemand aansprakelijk gesteld moet kunnen worden, maar de vrederechter zei bij de verzoeningspoging (waar niemand was komen opdagen van de tegenpartij) dat hij niets over de slaagkansen kon zeggen, omdat hij deze situatie nog niet had gezien. Zijn er hier toevallig advocaten of juristen die hierop kunnen antwoorden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 feb 2011 16:03

Heb je het ondernemingsnummer?
kijk op http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... nform.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kan daar op ondernemingsnummer of op naam zoeken.
dus ook op de Y
zoek ook gewoon op internet op beide namen.
Het is heel doed mogelijk dat de ene de bvba naam is en de andere de handelsnaam.
Zo heeft een bvba vb skrovin en de handelsnaam op de winkel misschien wel Jansens en Janssens ....
dus dan wort het dagvaarding aan bvba x met handelsbenaming Y
of dagvaarding aan bvba X en firma(met de rechtsvorm ? en naam Y)
Y kan ook een tussenpersoon zijn....
Je kan altijd een pb sturen zodat ik ook wat zal zoeken

Washala
Topic Starter

#3 , 13 feb 2011 18:16

Dank u voor het snelle antwoord. Ik heb nu idd via het ondernemingsnummer het bedrijf kunnen opzoeken. Ik neem aan dat dit inhoudt dat bij een proces dit bvba aansprakelijk gesteld wordt? Het punt is namelijk dat het om een oplichter blijkt te gaan, en ik weet zeker dat als er ergens een mogelijkheid is om via onduidelijke naamgeving tussen de mazen te ontsnappen hij omwille van die reden die namen zo heeft gekozen. Op het contract staat het bvba, zijn eigen naam, en dan nog de naam van het bedrijf. Het is dus enkel het bvba waar ik op moet "richten" neem ik aan?

Reclame

Sirius legal
Contacteer: Website

#4 , 13 feb 2011 20:50

Als het contract ook de betrokkene in eigen naam vermeldt, kan je ze misschien veiligheidshalve beter beiden dagvaarden (bvba en persoon zelf). Maar dat hangt af van hoe het contract is opgesteld, wie het getekend heeft en in welke hoedanigheid, ... Je voelt me al aankomen, maar: je laat hier beter even een vakman naar kijken.

Ook als het contract alleen de bvba vermeldt, kan je in bepaalde gevallen toch de persoon erachter aanspreken op grond van buitencontractuele aansprakelijkheid (onder een aantal voorwaarden). Het vergroot je kansen om schadevergoeding te krijgen omdat je ten aanzien van twee personen kan terug eisen ipv slechts één...).

Als het om oplichting gaat, zoals je laat uitschijnen, overweeg je misschien best ook strafklacht, eventueel met burgerlijke partijstelling.

Kan je ons wat meer details geven over de zaak en het contract waar je van spreekt?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 feb 2011 20:56

was ook mijn vraag... dus eventueel in PB naar een van ons???

Terug naar “Archief”