Hoe rekenmachine inboeken in de balans?

Sofie83
Topic Starter

Hoe rekenmachine inboeken in de balans?

#1 , 07 feb 2011 13:41

Beste,

Weten jullie onder welke balanspost een aangekocht rekentoestel ingeboekt dient te worden (een houthandel koopt dit aan)?
Ik denk niet dat dit onder 'voorraad handelsgoederen' hoort, maar ik weet niet echt waaronder wel.
Kan iemand me op weg helpen? (dit in functie van mijn studie bedrijfsbeheer)

Alvast bedankt!
Sofie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 feb 2011 15:04

handelsgoederen??? gaat hij dat verkopen.
Denk eerder iets van uitrusting bureaumateriaal enz zoals postzegels papier beitels hamer enz is dat gebruiksmateriaal...

xena

#3 , 07 feb 2011 15:37

Weten jullie onder welke balanspost een aangekocht rekentoestel ingeboekt dient te worden (een houthandel koopt dit aan)?
Ik denk niet dat dit onder 'voorraad handelsgoederen' hoort, maar ik weet niet echt waaronder wel.
Kan iemand me op weg helpen? (dit in functie van mijn studie bedrijfsbeheer)
in de kolom investeringen (83)

Reclame

Franciscus

#4 , 07 feb 2011 15:48

En afschrijvingstabel gebruiken.

Sofie83
Topic Starter

#5 , 07 feb 2011 15:55

Dank voor jullie reactie!
In onze cursus is het theoretisch deel van de dubbele boekhouding zo beperkt...
(bij vaste activa worden in de cursus enkel 'gebouwen, uitrusting en rollend materieel' vermeld).
Als je dan zelf niet echt veel van boekhouden afweet, is het fijn hier terecht te kunnen :)

Ik heb op jullie reacties verder gegoogled en heb ook 'meubilair en kantooruitrusting' gevonden, onder de vaste activa.
Ik vermoed dat het dus daaronder zal vallen.
Bedankt voor de hulp!!

bartvdv

#6 , 07 feb 2011 17:21

Is investering niet wat teveel van het goede. Een eenvoudige rekenmachine is gewoon kantoormateriaal, onmiddelijk te boeken als kosten, niks af te schrijven. btw verwerken en klaar. Tenzij het een bijzonder soort rekenmachine betreft die specifiek gebruikt (kan) worden voor de houtindustrie; dan lijkt het al meer op een investering die afgeschreven wordt.

Sofie83
Topic Starter

#7 , 07 feb 2011 22:31

Ok! Bedankt, bartvdv :) Ik heb het dan correct ingeboekt...

Franciscus

#8 , 07 feb 2011 23:35

zou post 61 zijn...

Sofie83
Topic Starter

#9 , 09 feb 2011 21:57

Ok bedankt Franciscus!

Franciscus

#10 , 09 feb 2011 22:03

Toch volgens echtgenote en dat is een boekhoudster en zaakvoerder.
(en goed bevriend met mijn prof boekhouding een tiental jaar geleden... kreeg altijd ongelijk van hun getweeën op de examens) :lol:

Sofie83
Topic Starter

#11 , 12 feb 2011 20:34

:)) Ik kan me er al iets bij voorstellen!

Justinianus

#12 , 13 feb 2011 10:42

Is investering niet wat teveel van het goede. Een eenvoudige rekenmachine is gewoon kantoormateriaal, onmiddelijk te boeken als kosten, niks af te schrijven. btw verwerken en klaar. Tenzij het een bijzonder soort rekenmachine betreft die specifiek gebruikt (kan) worden voor de houtindustrie; dan lijkt het al meer op een investering die afgeschreven wordt.
Regel is alles met aankoopprijs boven de 250 euro (exclusief BTW) -> afschrijven.
Belastingen staan hier uiteraard wel uitzonderingen op toe, maar dan moet je ze kunnen verantwoorden.

In het geval van een rekenmachine zal klein materiaal of kantoormateriaal dus wel correct zijn ;-)

Terug naar “Archief”