Notaris -Prijs opstellen van basis-akte

Govaert Marc
Topic Starter

Notaris -Prijs opstellen van basis-akte

#1 , 02 feb 2011 09:17

Beste, Kan iemand mij verder helpen? Welke kosten zijn UITSLUITEND eigen aan het opstellen van een basis-akte?Is de notaris verplicht de kosten voor het opstellen te verantwoorden en te detaileren aan de koper?In mijn geval wil de notaris de DETAIL-KOSTEN van de basis-akte niet geven.Voor een gebouw van 20 appartementen en 15 garageboxen. De notaris ontvangt in het totaal 10000 € voor het opstellen van de basis-akte.Is dat normaal !!!

Mvrg. Marc

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rvdeej

#2 , 02 feb 2011 16:50

Ik weet niet of het normaal is die prijs... maar... u heeft wel recht op informatie over de aangerekende kosten. Op vraag van U moet de notaris die dan ook aanleveren. Het word anders een vrij spel om te vragen waar men zin in heeft...

Doet deze dat niet, stuur hem een aangetekend schrijven met de vraag om een detail overzicht van de aanrekening te krijgen en de melding dat U de som betwist bij gebrek aan info. Zo heeft U bewijs mocht dit later voor de rechter komen. U betaald best wel het deel dat U niet betwist (redelijkerwijs, wat op voorhand afgesproken is of wat U redelijk vind voor het geleverde werk) en dan is het aan de notaris de rest te verkrijgen door een detail overzicht te geven die U aanvaardbaar vindt of verder kan betwisten.

Justiceseeker

#3 , 02 feb 2011 17:45

Beste, Kan iemand mij verder helpen? Welke kosten zijn UITSLUITEND eigen aan het opstellen van een basis-akte?Is de notaris verplicht de kosten voor het opstellen te verantwoorden en te detaileren aan de koper?In mijn geval wil de notaris de DETAIL-KOSTEN van de basis-akte niet geven.Voor een gebouw van 20 appartementen en 15 garageboxen. De notaris ontvangt in het totaal 10000 € voor het opstellen van de basis-akte.Is dat normaal !!!

Mvrg. Marc
Notarissen vragen wat ze willen in functie van de "techniciteit van de basisakte" en het staat U vrij offertes te vragen bij anderen om te vergelijken. U kan ook inlichtingen inwinnen in notarishuizen. Advocaten kunnen ook een basisakte opstellen.

Voor de goede orde altijd op papier laten zetten wat U bent overeengekomen om problemen te vermijden achteraf.

Justiceseeker

Reclame

Govaert Marc
Topic Starter

#4 , 03 feb 2011 07:41

Ik heb mijn deel van de kosten voor de basisakte MOETEN BETALEN bij de ondertekening van de verkoopakte en basisakte omdat het in de verkoopsovereenkomst stond.
U moet weten dat de koper zijn Notaris NIET MAG KIEZEN in geval dat het een nieuwe basisakte is.De eerste verkoop moet altijd doorgaan bij de notaris die de basisakte heeft opgesteld.
Wat bedoel je met Techniciteit van de basisakte?Dat de notaris erelonen aanrekend is normaal,maar hij moet deze dan kunnen bewijzen samen met de effectieve gemaakte kosten.b.v.Opmetingskosten
In dit geval 1380 €
Kan ik de getuigenis vragen van mijn notaris die mij begeleide bij het ondertekenen van de akte.Nu steekt hij zijn hoofd in het zand !!

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 feb 2011 12:08

U moet weten dat de koper zijn Notaris NIET MAG KIEZEN in geval dat het een nieuwe basisakte is.De eerste verkoop moet altijd doorgaan bij de notaris die de basisakte heeft opgesteld.
Wat bedoel je met Techniciteit van de basisakte?!!
Dat geloof ik niet. Is waarschijnlijk een fabeltje van uw bouwpromotor.
Mijn zoon heeft 2 jaar geleden een appartement op plan gekocht. De bouwwerken waren toen zowat halfweg. De notaris van de promotor hield kantoor in Brugge. Mijn zoon nam een notaris uit Leuven.
De akte werd getekend in Brugge. Die notaris had ook de basisakte opgesteld, en bracht deze afzonderlijk in rekening. De rest van de notariskosten werd braafjes tussen beide notarissen gedeeld, niettegenstaande één van beiden vanuit Leuven diende te komen.
Met techniciteit wordt bedoeld het vaststellen en omschrijven van de gemeenschappelijke en privatieve delen van het gebouw, evenals het vastleggen van de cotiteiten. Hiervoor is een grondige studie van de plannen noodzakelijk, hetgeen natuurlijk enig inzicht in bouwplannen benodigd.. Heb zelf tijdens mijn beroepsloopbaan meegewerkt aan het opstellen van tientallen basisaktes. (de technische kandt dan))
Een basisakte is voor het overgrote deel knip en plakwerk, een zeer klein deel heeft betrekking op het gebouw zelf.

Govaert Marc
Topic Starter

#6 , 03 feb 2011 19:47

De akte van het appartement van uw zoon werd verleden door de notaris in Brugge , dat is de notaris die de basisakte heeft opgesteld.De notaris van Leuven is op aanvraag van uw zoon meegegaan om zijn belangen te verdedigen.En het is heel juist dat het geen meerkost teweegbrengt.

roharro

#7 , 03 feb 2011 20:26

U moet weten dat de koper zijn Notaris NIET MAG KIEZEN in geval dat het een nieuwe basisakte is

De koper mag steeds zijn eigen notaris kiezen.

Evenwel:
- als het een eerste verkoop is dan geschiedt het verlijden van de akte ten kantore van de notaris van de verkoper
- als het geen eerste verkoop is dan ten kantore van de notaris van de koper

De fysieke plaats waar de akte wordt verleden doet niets af van het principe dat zowel koper als verkoper hun eigen notaris kunnen kiezen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Govaert Marc
Topic Starter

#8 , 03 feb 2011 21:06

Mijn notaris krijgt geen inzage in het dossier van de notaris die de basisakte heeft opgesteld.Niettegenstaande dat hij erbij was op de dag van verleiden akte.
Hoe kan ik te weten komen welke kosten hij aangerekend heeft voor de basisakte op te stellen? En welke kosten mogen er in opgenomen worden?

roharro

#9 , 03 feb 2011 21:18

"Ik heb mijn deel van de kosten voor de basisakte MOETEN BETALEN bij de ondertekening van de verkoopakte en basisakte omdat het in de verkoopsovereenkomst stond."

Door de verkoopovereenkomst te ondertekenen verklaarde u zich ook akkoord met de aangerekende kosten van de basisakte en verbond u zich ONVOORWAARDELIJK om die te betalen. Daarom kunt u van de notaris geen "bewijzen" vragen van de kostenelementen van het opstellen van de statuten (net zo min dat u aan de promotor inzicht kunt vragen van hoe hij tot zijn verkoopprijs is gekomen)

ps: ik vind ook dat sommige notarissen absurde erelonen aanrekenen voor het kopiëren (euh opstellen) van een standaard basisakte (de door u geciteerde prijs is evenwel niet uitzonderlijk hoog)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Govaert Marc
Topic Starter

#10 , 03 feb 2011 23:37

In de verkoopsovereenkomst staat expliciet .Alle kosten dezer akte zullen gedragen worden door de koper (inbegrepen o.a. basisakte, metingskosten en bodemattest,alsook de kosten voor het opmaken van de basisakte of 400€ maximum voor een appartement en 100€ voor een garage. 20 APP 8000€ + 21 GARAGES 2100 €= 10100 €
Ik heb faktuur onderschept van de landmeter voor opstellen van al de nodige info voor de notaris om de basisakte te kunnen opstellen, al de rest van de akte is maar te kopieren uit een bestand!!
prijs landmeter 1306 € Btw inbegrepen.
Omdat er MAX staat in het voorprojekt verkoopsovereenkomst vraag ik per mail mij de juiste prijs te maken voor de kosten voor de basisakte. !! Geen reactie.Verschillende malen gemaild en tenslotte bij het tekenen van de akte nog mondeling gevraagd aan de notaris in het bijzijn van mijn notaris.En toch heb ik moeten betalen zonder klaarheid van de kosten.
Ik heb nadien zeker 10 maal herrinering laten opsturen door mijn notaris !!! Uiteindelijk Reactie !!! De notaris wil 50% van de kosten terugbetalen op mijn rekening.Met de verklaring (om de zaak snel af te ronden en geen tijd meer te verliezen)
Waarom zou hij liever terugbetalen dan gewoonweg de effektieve kosten voor te leggen????
Ik heb geweigerd , Graag uw mening daarover. en wat moet ik hier van denken. Fraude - valse kosten in de basisakte - valsheid in geschriften -Zwart geld -witwaspraktijk - misbruik van vertrouwen -
Ik dacht toch dat een notaris een openbaar ambt is, en daardoor een open boek moet zijn tegenover de maatschappij.

Terug naar “Archief”