Boekhouding: uitzonderlijke kosten en opbrengsten?

Sofie83
Topic Starter

Boekhouding: uitzonderlijke kosten en opbrengsten?

#1 , 02 feb 2011 15:09

Beste,

Ik ben momenteel bezig met de opleiding bedrijfsbeheer.
In de cursus is niet echt duidelijk wat in de boekhouding precies onder uitzonderlijke kosten en wat onder uitzonderlijke opbrengsten kan vallen.

Is er iemand die mij kan helpen met enkele duidelijke voorbeelden?

Bij voorbaat dank!

Mvg,
Sofie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rvdeej

#2 , 02 feb 2011 16:26

Zover ik mijn opleiding herinner en mijn boekhouding aanmaak...

Stel, je verkoopt iets dat eigendom is van je zaak waarvan de opbrengst hoger ligt dan de waarde die het heeft binnen je bedrijf na afschrijvingen, is het verschil "uitzonderlijke opbrengst". Ander voorbeeld is, je spant een rechtszaak aan tegen iemand die een schadevergoeding moet betalen aan je zaak wegens "wat dan ook" is een uitzonderlijke opbrengst...

Draai je de rollen om, je moet schade betalen, is dit een uitzonderlijke kost...
Was er storm en je hebt schade niet gedektdoor de verzekering, is dit uitzonderlijke kost...

ETC...

Sofie83
Topic Starter

#3 , 03 feb 2011 11:41

rvdeej,
Het is een stuk duidelijker geworden!
Hartelijk dank!

Reclame

basejumper

#4 , 03 feb 2011 22:47

Uitzonderlijke kosten en opbrengsten zijn die kosten en opbrengsten die eigenlijk weinig uitstaans hebben met het werkelijk economisch proces van het bedrijf en uitzonderlijk zijn.
vb uitzonderlijke kosten : je hebt een bestelwagen die drie jaar oud is, nog voor 40 % aanschafwaarde in de boekhouding staat en je rijdt die total loss zonder tegenpartij. je beoekt dat jaar die 40 % boekwaarde af aks uitzonderlijke afschrijving. vb : je magazijn brandt af : de herstellingskosten boek je als uitzonderlijke kost, de verzekeringsvergoeding als uitzonderlijke opbrengst. vb : je Mercedes is na 5 jaar afgeschreven en boekhoudkundig 0 euro waard, maar je verkoopt hem voor 10.000 euro : die som is een uitzonderlijke opbrengst. vb : Je koopt met je vennootschap een deelneming in een andere vennootschap. 5 jaar later verkoop je die aandelen opnieuw maar is de waarde verdubbeld : meerwaarde is uitzonderlijke opbrengst.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sofie83
Topic Starter

#5 , 04 feb 2011 14:44

Hallo Basejumper, dat is nOg een stuk duidelijker geworden. Heel erg bedankt!! :)

Terug naar “Archief”