Als slachtoffer van een verkeersongeval met vluchtmisdrijf heb ik de laatste week ervaren "no matter" hoeveel je U verzekerd, de "bijstand" na een ongeval is een "doe het zelf" zaak. Zelf garage bellen, laten takelen etc... allemaal stappen die ik best aankan, zij het wel, ik ben zelfstandige en dit heeft veel tijd en ongemakken gekost die ik hoop te verhalen op de verantwoordelijke van alle ellende. (Dure grap))
Daarvanaf, ben ik geinteresserd hoe de politie nu zulk iets onderzoekt bij "moeilijke omstandigheded" zoals in mijn geval. Mijn geparkeerde wagen werd frontaal aangereden midden in de nacht (3.30 s'morgens) en de bestuurder van de wagen is er onmiddelijk vandoor eer er iemand met slapende ogen aan de venster staat om te kijken wet er loos is. Geen getuigen dus die het auto merk of nummerplaat heeft...
Er zijn onderdelen gevonden van de wagen die niet tot de mijne behoorden maar aan stukjes zie je niet veel, buiten de kleur van de wagen. Las ik onlangs dat ze aan de hand van lak kunnen het bouwjaar en model achterhalen. Case closed lijkt me indien ze dat kunnen. Het gaat meestal om een inwoner uit de streek die een cafe verlaat in de buurt (woon in een wijk waar geen doorstromend verkeer is), even uitzoeken welke model het is, eigenaars bekijken en eens bezoeken wie zulk een auto heeft doe schade vertoond of per toeval "nu even weg is". Die moet dan opdraaien voor alle kosten van het onderzoek... en de rest!
Zou het echter zo simpel zijn?
Lak onderzoek word naar alle waarschijnlijk enkel uitgevoerd bij "ergere" zaken waarbij gewonden en doden vallen. Met meer dan 100.000 vluchtmisdrijven per jaar lijkt het me onbegonnen werk... al zijn er positieve cijfers waar men spreekt over 32 veroordelingen voor vluchtmisdrijf, elke dag! Als we kunnen rekenen is dat 356 * 32 = 11.392 veroordelingen, dus pakkans is slechts 1 op 10, niet zo mooie cijfers...
Ik voel me onmachtig omdat we zelf niks kunnen ondernemen buiten wat rond rijden maar meer nog, ongemakkelijk omdat we niets weten hoe en wat er gebeurd. Ik heb weinig vertrouwen in wat de Politie op zulk moment uberhaupt kan ondernemen om de dader te vinden, ze hebben waarschijnlijk ernstiger werk te verrichten dan een ongeval met "blikschade" achterna te zitten. Er is geen systeem bij mijn weten waar "auto's die ernstige schade vertonen" en getakeld worden of aangeleverd worden aan garages voor reparatie in een gezamenlijke database terrecht komen om de link te leggen enz...
Wie heeft informatie hoe zulk onderzoek loopt en de mogelijkheden / procedures van de politie?
Enige inzicht in die wereld kan effectief aanzetten tot minder vluchtmisdrijf indien het gaat om wettelijke bestuurders (Rijbewijs, verzekering, auto ingeschreven enz...) omdat ze weten hoe makkelijk het is om ze op te sporen of is het net anderson...?