Pakkans Vluchtmisdrijf...

rvdeej
Topic Starter

Pakkans Vluchtmisdrijf...

#1 , 02 feb 2011 14:39

Als slachtoffer van een verkeersongeval met vluchtmisdrijf heb ik de laatste week ervaren "no matter" hoeveel je U verzekerd, de "bijstand" na een ongeval is een "doe het zelf" zaak. Zelf garage bellen, laten takelen etc... allemaal stappen die ik best aankan, zij het wel, ik ben zelfstandige en dit heeft veel tijd en ongemakken gekost die ik hoop te verhalen op de verantwoordelijke van alle ellende. (Dure grap))

Daarvanaf, ben ik geinteresserd hoe de politie nu zulk iets onderzoekt bij "moeilijke omstandigheded" zoals in mijn geval. Mijn geparkeerde wagen werd frontaal aangereden midden in de nacht (3.30 s'morgens) en de bestuurder van de wagen is er onmiddelijk vandoor eer er iemand met slapende ogen aan de venster staat om te kijken wet er loos is. Geen getuigen dus die het auto merk of nummerplaat heeft...

Er zijn onderdelen gevonden van de wagen die niet tot de mijne behoorden maar aan stukjes zie je niet veel, buiten de kleur van de wagen. Las ik onlangs dat ze aan de hand van lak kunnen het bouwjaar en model achterhalen. Case closed lijkt me indien ze dat kunnen. Het gaat meestal om een inwoner uit de streek die een cafe verlaat in de buurt (woon in een wijk waar geen doorstromend verkeer is), even uitzoeken welke model het is, eigenaars bekijken en eens bezoeken wie zulk een auto heeft doe schade vertoond of per toeval "nu even weg is". Die moet dan opdraaien voor alle kosten van het onderzoek... en de rest!

Zou het echter zo simpel zijn?
Lak onderzoek word naar alle waarschijnlijk enkel uitgevoerd bij "ergere" zaken waarbij gewonden en doden vallen. Met meer dan 100.000 vluchtmisdrijven per jaar lijkt het me onbegonnen werk... al zijn er positieve cijfers waar men spreekt over 32 veroordelingen voor vluchtmisdrijf, elke dag! Als we kunnen rekenen is dat 356 * 32 = 11.392 veroordelingen, dus pakkans is slechts 1 op 10, niet zo mooie cijfers...

Ik voel me onmachtig omdat we zelf niks kunnen ondernemen buiten wat rond rijden maar meer nog, ongemakkelijk omdat we niets weten hoe en wat er gebeurd. Ik heb weinig vertrouwen in wat de Politie op zulk moment uberhaupt kan ondernemen om de dader te vinden, ze hebben waarschijnlijk ernstiger werk te verrichten dan een ongeval met "blikschade" achterna te zitten. Er is geen systeem bij mijn weten waar "auto's die ernstige schade vertonen" en getakeld worden of aangeleverd worden aan garages voor reparatie in een gezamenlijke database terrecht komen om de link te leggen enz...

Wie heeft informatie hoe zulk onderzoek loopt en de mogelijkheden / procedures van de politie?
Enige inzicht in die wereld kan effectief aanzetten tot minder vluchtmisdrijf indien het gaat om wettelijke bestuurders (Rijbewijs, verzekering, auto ingeschreven enz...) omdat ze weten hoe makkelijk het is om ze op te sporen of is het net anderson...?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 feb 2011 18:09

Politie maakt PV op gezien oa vluchtmisdrijf.
Daarna is het PARKET dat beslist of er verder onderzoek zal gebeuren.
Daar bestaat een prioriteitslijstje van en enkel stoffelijk staat gans onderaan.
Politie MOET wel alle mogelijke sporen veilig stellen en neerleggen.
Een spectraalanalyse van de verf kost iets meer dan een gemiddeld maandloon dus kosten baten zal zeker meetellen.
Soms hebben de speciale diensten van de verzekering meer info over welke wagen het was dan de politie.
Remspoor geeft spoorbreedte en bandbreedte == stukken van lamp geven merk == lak kleur enz enz
Wat u voorstelt is idd goed maar dan moet elke verkoop van een wisselstuk tegen identiteitskaart gebeuren ??? en voor welke auto.
Ik denk dat dat wat te veel gevraagd zal zijn.

rvdeej
Topic Starter

#3 , 02 feb 2011 18:59

Het gaat zeker niet om alle stukken tegen identiteitskaart te matchen maar een auto met zware schade zou op zijn minst tegen een aangifte, PV, verzekeringsdocument en dergelijke kunnen getoetst worden. Echter daar gaat het dan boomen in zwarte reparaties...

Het onderzoek naar lak om model en bouwjaar te vinden en zo de mogelijke wagens te verkleinen voor een buurtonderzoek waar de dader uit de buurt lijkt te komen lijkt me zeker toepasbaar gezien de boetes kunnen oplopen tot 5.5 x 5000 euro of de extra kosten te verhalen indien de dader gevat wordt. Hij is zelf schuld aan de oplopende kosten wegens vluchtmisdrijf. In paniek wegrijden en zich later aangeven vermijdt een pak lasten want je krijgt een 24 uren de tijd om jezelf aan te geven in bepaalde gevallen.

verder zou ik dat onderzoek zelf reeds betalen, ondanks de schade gedekt is door mijn verzekering, zijn er kosten voor de zaak die oplopen in duizenden euro's en als die investering de dader vat, dan kan hij vervolgd worden voor die kosten. Als men de pakkans verhoogd en dit soort kosten zo zwaar oplopen, dan zal men minder geneigd zijn zich schuldig te maken aan vluchtmisdrijf waar de kosten gelimiteerd zijn aan een hogere verzekering, op voorwaarde dat men niet dronken is of onverzekerd rondrijdt, of zonder rijbewijs...

Zoals gewoonlijk, veel grijze zones en IF THEN ELSE structuren maar toch...

Reclame

Franciscus

#4 , 02 feb 2011 20:18

Wel in feite moet uw verzekering hier ook haar werk doen.

Maar tegenwoordig moet ook de politie met budgetten werken en is het vrij moeilijk om mensen vrij te maken om een doorgedreven onderzoek te doen.
Lees vb de gegevens maar eens na van vb LP Antwerpen het aantal 101 en blauwe lijn opdrachten ... gaat over honderden per dag...
en dat ( is na te gaan met een handsvol interventie-eenheden zo iets van een 28 per shift).
Ik hoef daar dan geen tekening bij te maken he

rvdeej
Topic Starter

#5 , 03 feb 2011 13:52

idd. Klopt als een bus... voor Antwerpen...
Dat is niet in alle gemeenten zo maar ik kan best aannemen dat dit soort "misdrijven" op een laag pitje staan. Het pakken van een dader met vluchtmisdrijf is budgetair toch een opsteker aan die boetes... :-) (beter dan 1 dag staan flitsen)

Drone

#6 , 04 feb 2011 06:50

hoop op niet teveel vrees ik . . .

bij mij hebben ze een paar jaar geleden 's nachts mijn spiegel afgereden en is de dader er ook vandoor gegaan.

gelukkig voor mij en jammer voor hem was zijne spiegel ook af en was dit een elektrisch bediende spiegel, door 1 van de barsten kon ik duidelijk een printplaat waarop een sticker kleefde met een serie nr(?).

jammer genoeg voor mij weigerde de politie de spiegel als bewijs te aanvaarden, met als reden "het kan van iedereen zijn".

blijkbaar liggen de straten dan vol met afgebroken spiegels ofzo, ik weet het niet, maar het zou vandaag de dag niet waar zijn moest het nog gebeuren.

Franciscus

#7 , 04 feb 2011 11:26

Dan is de politie in de fout gegaan. U brengt een bewijsstuk binnen.
Het is misschien toch niet mogelijk via het serienummer maar het moet maar eens lukken.
Het zal dan wel blijken of het die spiegel is of niet.

rvdeej
Topic Starter

#8 , 07 feb 2011 10:50

Ik word er hoe langer hoe minder blij van... :-) Het zou me persoonlijk niet mogen raken gezien je verzekerd bent. Buiten wat last van dingen te regelen en met vervwangwagens te rijden, zou de bijstand van de verzekering alles beheren en regelen... Niet dus... alles zelf doen, zelf bellen enz... en bovenop... mijn verzekering stel ik voortaan gelijk aan gokken in Las Vegas...

Specifiek toegespits op mijn situatie als zelfstandige, stel ik me zeer de vraag of een auto verzekering wel nut heeft bij “lichtere” schade (lees zonder doden en gewonden). Afgelopen vrijdag word mijn geparkeerde wagen aangereden frontaal en de dader pleegt vluchtmisdrijf. Process verbaal, verzekering ingelicht etc... allemaal netjes afgehandeld.

Nu komt het verhaal... VAB is de leverancier van de bijstand bij de verzekeraar en daarover niets dan lof. Bijstandscentrale gebeld en een dik uur later word de wagen getakeld en een reservewagen voor 5 dagen ter beschikking gesteld (Citroen C3). Die herstelling zal 2 maanden duren gezien eerst de wagen naar de garage moet gesleept (zelfde dag gebeurd). Daar moet een expert langs komen (gemiddeld twee weken duurt dit en nu 9 dagen later nog niet gebeurd), die stelt een schade verslag op ter aanvaarding van de lease maatschappij die het dan aanvaard en de garage opdracht geeft tot herstelling. Die zal op zijn beurt de stukken bestellen en de werken dan plannen voor uitvoer. Dit kan tot 5 – 6 weken in beslag nemen. Tijdens de reparatie dekt de verzekering een vervangwagen...

Mijn verzekering geeft aan dat er een vrijstelling is in drie graden door mij te betalen van €600 tot €1.000 afhankelijk van het schadeverslag opgemaakt door de expert. Daarenboven word de vervangwagen (VW POLO) gezien als verderzetting van de leasewagen (Audi A4 136PK, 1 jaar oud) dus de lease loopt door aan €850 per maand en de gereden kilometers met de reservewagen worden doorgerekend als zijnde gereden met de lease wagen. Hij is inbegrepen in de verzekering maar je moet wel veel te veel betalen ervoor? Lijkt me een erg winstgevende business hier voor de verzekering... Lijkt wel Las vegas, “THE HOUSE ALWAYS WINS”.

Nemen we de schade erbij van de bijstandsverzekering dat duidelijk “een doe het zelf is” heb je twee dagen verlet om te werken bij je klanten om alles zelf te regelen die je niet kan factureren omwille dat je de wagen na zeven dagen moet gaan omruilen en later opnieuw om de reservewagen met je eigen wagen weer te gaan ruilen na reparatie... Totaal kost voor de zaak voor dei twee maanden en alle onderliggende kosten: om en bij de €5.000...

Mooie verzekering toch...

Hoe het had moeten zijn...
Bij vluchtmisdrijf word de lease niet langer afgerekend tot de wagen terug operationeel is (verzekering is een risico dekking). Die sommen moeten ze maar terug halen bij de dader uit eigen onderzoek of door de politie. Een vervangwagen word tegen de leaseprijs van die vervangwagen (Polo rond de €450) ter beschikking gesteld en de kilometers worden afgerekend tegenover die wagen en verrorzaakt niet langer een meerprijs in de verzekering gezien je er helemaal geen benefiet aan hebt. De vrijstelling word voor rekening van de verzekering genomen (wederom risico dekking) en verhaald op de dader...

Wat een onnuttig gedoe is dat met die verzekeringen... Je dekt je in tegen risico's maar uiteindelijk betaal je nog bijna de volle pot wat er ook gebeurd... Het is verplicht er eentje af te sluiten maar als ze moeten helpen zijn er allerlei regeltjes die ervoor zorgen dat je toch bijna meer betaald dan de schade zelf en ze eigenlijk nog winst maken ook... Ik plan alvast om alles weg te halen bij de betrokken verzekering want zij leveren niet minder dan 8 verzekeringen aan mijn bedrijf alsook de leasewagen en al mijn rekeningen en bankkaarten. Ben er klant sinds 20 jaar en dit is de eerste keer dat ik hen “nodig heb”, en zie het resultaat eens... Belachelijk...

pffff Zal op een ander niet anders zijn zeker...
Het klinkt altijd toch zo mooi als ze die verzekering willen verkopen...

Terug naar “Archief”