Beste
Ikzelf heb een IT bedrijfje en wil graag back-up services aan mijn klanten aanbieden. Hiervoor heb ik verschillende partners opgezocht en gevonden die met mij willen samenwerken voor de "verhuur" van hun diensten en datacenters.
In de praktijk installeer ik op de eindklant zijn toestel een programma dat er voor zorgt dat alle geselecteerde data dagelijks geback-upt wordt naar de datacenters van die partner.
Nu om partner te kunnen worden dien ik een overeenkomst te ondertekenen waarin staat dat ik, als het zijnde wederverkoper / tussenpersoon, de volledige aansprakelijkheid heb van deze data. Moest er dus iets mislopen met de back-up, en mijn eindklant zijn kantoorgebouw vliegt bijvoorbeeld in brand, ben ik dus volledig aansprakelijk voor de dataverlies volgens deze voorwaarden (van de partner).
Nu mijn vraag is:
Mijn eindklant dient uiteraard ook een contract te ondertekenen bij mij. Kan ik in dit contract zetten dat zowel ikzelf, als de partner niet aansprakelijk is als er iets misloopt? Kan er bij dergelijke contracten en situaties effectief niemand aansprakelijk gesteld worden als dit beschreven staat in het contract?
Al mijn eindklanten zijn B2B klanten en dus rechtspersonen, of in ieder geval toch vertegenwoordigers van een onderneming / firma.
Alvast bedankt!