aansprakelijkheid voor treinvertraging

ketfred
Topic Starter

aansprakelijkheid voor treinvertraging

#1 , 02 dec 2013 16:25

hoewel ik mij bewust ben dat ik in zekere zin een fout ben begaan wil ik toch even weten wat mijn opties/ mogelijke gevolgen zijn.

dus; 2 maanden terug moest ik de trein richting aalst nemen vanuit gent. Wegens een te grote wachtrij aan het loket ( ik kon me niet permitteren de trein te missen) ging ik naar het perron waar ik de conducteur inlichtte van de wachtrij en vroeg of ik bij hem een kaartje kon kopen.

Zijn antwoord was als volgt: „ ik kan niet controleren of het daadwerkelijk zo is dat de wachtrij te lang is dus ik moet een toeslag van 12 euro rekenen.” ( even vermelden dat een standaard ticket 6 euro kost en dit de prijs dus zou verdrievoudigen). — heb dit achteraf opgezocht blijkbaar had hij het enkel het recht mij een toeslag van 2,5 euro te vragen en zelfs die was niet noodzakelijk aangezien ik hem op voorhand had ingelicht.

ik zei dat ik nog nooit eerder had gehoord van zulk een toeslag en weigerde die dan ook te betalen, waarop de conducteur antwoorde „ als u zo moeilijk doet blijft u hier maar gewoon op het perron staan” De situatie escaleerde wederzijds waarop hij zei dat „ moest ik niet in uniform zijn hadk u al lang vast gehad”. Ik ben ontploft en heb meneer de conducteur in het gezicht gespuugd. grote fout van mij zo blijkt.

meneer de conducteur haalt securail er bij en en ik moet mijn identiteit gegevens bovenhalen enzovoort.

blijkbaar zat de shift van de conducteur en zijn collega erop en hij werd afgelost door 2 anderen ( ze stonden daar dus met 4 conducteurs op dat moment). Nu hebben ze de trein daar een volle 20 minuten l aten wachten omdat ze zogezegd niet konden vertrekken ( hetgeen vreemd is gezien de aflossing van de shifts) en werd mij gezegd dat ik zou mogen opdraaien voor deze vertraging.
Ik heb toen nog enige tijd met securail staan praten en ook zij begrepen totaal niet waarom de trein zolang heeft stilgestaan.

Om mijzelf te verzekeren van een poot om op te staan ben ik toen naar het politielokket in het station geweest, maar daar zeiden ze mij dat ik rustig moest afwachten tot ik opgeroepen werd voor een eventuele boete of verhoor.

Nu kreeg ik net bericht ( dikke 2 maanden later) van de politie dat ik op verhoor moet komen omdat de conducteur in kwestie blijkbaar meerdere WEKEN!!! werkonbekwaam was door mijn speeksel dat op zijn teder wangetje terecht is gekomen.

Nu is mijn vraag, in welke mate ben ik aansprakelijk voor de treinvertraging ( internet maakt mij niet wijzer) en wat moet ik verwachten als mogelijke straf voor die werkonbekwaamheid?
Moet ik een advocaat inschakelen of niet? Ik ben student die op eigen benen staan, ik heb uiteraard niet het financieel vermogen om monsterboetes te betalen noch een advocaat.

Ik maak mij oprecht zorgen over de mogelijke gevolgen en hoop hier wat wijze te kunnen worden.

mvg, Yves

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mccoy016

#2 , 03 dec 2013 11:02

Wat u mogelijk kan verwachten is een dagvaarding voor de correctionele rechtbank met NMBS die zich hoogstwaarschijnlijk burgerlijke partij zal stellen. Die zal de vertraging met bijkomende kosten en de werkonbekwaamheid van de treinbegeleider met alle lasten van dien op u trachten te verhalen, zoveel is duidelijk.
Waren er getuigen van het incident?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 dec 2013 13:42

+ de kosten van alle andere treinen die moesten blijven staan voor een rood signaal gezien spoor niet vrij was.

Kan oplopen.

U hebt gespuwd dat is blijkbaar vastgesteld. Opzettelijke slagen en verwondingen aan een in de strafwet genoemde categorie van beschermde personen. Laat staan dat nog niet is vastgesteld of u lijder bent aan een of andere besmettelijke ziekte. Ik denk hier vooral aan hepatitis B en C en TB.. iets minder aan HIV.
Zou kunnen beschouwd worden als inbreuk art 406 e.v. strafwetboek.

Het verwonderd me dat u niet door de politie bent gearresteerd en voorgeleid.

Net de agressie tgo dit soort functies wordt zwaarder gestraft.

U kan een ticket in het station kopen.
U kon er een bij de conducteur kopen eventueel met toeslag. of die toeslag terecht of teveel was is nog geen reden om u zo te gedragen.

Op het document dat u van de politie kreeg staan daar op dat het voor een Salduz III verhoor is ?

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 19#p203419" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

ketfred
Topic Starter

#4 , 04 dec 2013 00:04

ik heb nog enkel document ontvangen, enkel een telefonische oproep van de wijkagent om een verklaring af te gaan leggen.
wel even rekening houden met het feit dat mijn reactie werd uitgelokt door een bedreiging langs zijn kant uit.

Er was inderdaad een getuige bij, maar aangezien dit een collega conducteur was zal die uiteraard niet in mijn voordel getuigen.

het gaat hier om een volwassen man van rond de 40, die mij bedreigde met de woorden " als ik niet in functie was hadk u vast gehad". lijkt me onwaarschijnlijk dat hij hierdoor weken met angstaanvallen te kampen zal hebben.

Nu goed, ik ben mij bewust van mijn foute reactie

giserke

#5 , 04 dec 2013 08:56

Zeker melden dat hij moedwillig verkeerde tarieven hanteerde.
Tenminste als het correct is dat een toeslag 2,5€ is indien je de conducteur voor het instappen verwittigt.
Dit zou de NMBS misschien eerst tot nadenken zetten vooraleer klacht in te dienen.
Want in dit geval zou de oorzaak van de vertraging wel eens in de schoenen van de conducteur kunnen worden geschoven.

BloodNight

#6 , 04 dec 2013 12:09

NMBS moet geen klacht indienen. Politie zal dit ambtshalve kunnen vaststellen. NMBS kan wel beslissen of ze zich burgerlijke partij gaan stellen of niet.
Btw om u goede wil te tonen zou ik eens een afspraak maken met de dokter en bloed laten nemen. U bloed laten testen op besmettelijke ziektes... en dit dan ook meedelen aan de persoon in kwestie of aan de politie!

Btw ik heb persoonlijk hetzelfde meegemaakt (als slachtoffer dan). Persoon die wang kapot bijt en in mijn ogen, mond heeft gespuwd.
De man heeft 6 maanden gekregen en moet mij een schadevergoeding van 1000 euro.

ketfred
Topic Starter

#7 , 04 dec 2013 13:11

bent u zelf ook conducteur? of een andere openbare ambt?
ik heb enkele maanden terug nog een test op ziektes laten nemen en ik ben clean. maar ik zal dan als blijk van goede wil dit nogmaals herhalen.

alvast bedankt

JPV
Juridisch actief: Ja

#8 , 20 dec 2013 08:10

hoewel ik mij bewust ben dat ik in zekere zin een fout ben begaan wil ik toch even weten wat mijn opties/ mogelijke gevolgen zijn.
ik zou sterk aanraden je bewoordingen aan te passen. Door het gebruik van "in zekere zin" lijkt het alsof je nog altijd van oordeel bent dat je niet echt een fout hebt begaan.
ik zei dat ik nog nooit eerder had gehoord van zulk een toeslag en weigerde die dan ook te betalen, waarop de conducteur antwoorde „ als u zo moeilijk doet blijft u hier maar gewoon op het perron staan” De situatie escaleerde wederzijds waarop hij zei dat „ moest ik niet in uniform zijn hadk u al lang vast gehad”. Ik ben ontploft en heb meneer de conducteur in het gezicht gespuugd. grote fout van mij zo blijkt.
zonder info over "de situatie escaleerde wederzijds" is het moeilijk om een goed inzicht te hebben. Wat heb jij VOOR "moest ik niet in unifprm zijn..." gezegd?
meneer de conducteur haalt securail er bij en en ik moet mijn identiteit gegevens bovenhalen enzovoort.

blijkbaar zat de shift van de conducteur en zijn collega erop en hij werd afgelost door 2 anderen ( ze stonden daar dus met 4 conducteurs op dat moment). Nu hebben ze de trein daar een volle 20 minuten l aten wachten omdat ze zogezegd niet konden vertrekken ( hetgeen vreemd is gezien de aflossing van de shifts) en werd mij gezegd dat ik zou mogen opdraaien voor deze vertraging.
Ik heb toen nog enige tijd met securail staan praten en ook zij begrepen totaal niet waarom de trein zolang heeft stilgestaan.
vraag naar een verklaring van securail die dit bevestigt. Het kan zijn dat de collega-conducteurs of passagiers als getuige opgeropen werden.
Nu kreeg ik net bericht ( dikke 2 maanden later) van de politie dat ik op verhoor moet komen omdat de conducteur in kwestie blijkbaar meerdere WEKEN!!! werkonbekwaam was door mijn speeksel dat op zijn teder wangetje terecht is gekomen.
agressief gedrag zorgt niet enkel voor fysiek letsel, maar ook psychisch letsels. Het veiligheidsgevoel is weg en kan tot langdurige arbeidsongeschiktheid leiden. U kan deze arbeidsongeschiktheid betwisten indien u van oordeel bent dat deze overdreven is, maar een eventuele gerechtsexpert kan enkele honderden euro's kosten en in uw nadeel oordelen.
Nu is mijn vraag, in welke mate ben ik aansprakelijk voor de treinvertraging ( internet maakt mij niet wijzer) en wat moet ik verwachten als mogelijke straf voor die werkonbekwaamheid?
je bent aanspraken voor de treinvertraging indien de rechter oordeelt dat de vertraging te wijten is aan jouw gedrag. De NMBS zal dit zeker argumenteren, jij kan die argumentatie tegenspreken door bvb verklaring van securail.
je bent ook aansprakelijk voor de schade die de NMBS of conducteur zal aanhalen (morele schadevergoeding, loonverlies, betaling loon tijdens ziekte, ...). Reken ruwweg minstens op een 500 euro per week aan (bruto) loonverlies.
Ik maak mij oprecht zorgen over de mogelijke gevolgen en hoop hier wat wijze te kunnen worden.
maak je ook maar zorgen over de feiten die je gepleegd hebt, niet enkel over de mogelijke gevolgen.

Of u beter een advocaat neemt kunnen wij niet oordelen met zekerheid, maar met uw argumentatie zal u alvast niet op veel begrip bij de rechter moeten rekenen. Het lijkt daardoor dus beter om een advocaat te nemen, die u echter natuurlijk ook geld zal kosten.

Joeri_J

#9 , 20 dec 2013 13:34

Familielid is treinbegeleider.
het is niet omdat ze met 4 op 1 trein zitten dat ze alle 4 werken op die trein. Zeker in Brusselse, gentse, antwerpse... gebruiken ze de trein om van ene werktrein naar andere te gaan. Ook gebruiken ze de trein om naar en van t werk te gaan...
Een aflos is ook meer dan enkel toekomen van volgende persoon. dus als deze overdraging van trein nog niet gebeurt is kan de volgende niet vertrekken.
Er zijn namelijk veiligheids procedures etc...

Daar heeft securail geen inspraak of niet altijd kennis van.
Hun getuigenis dat ze het niet begrijpen of dat er 4 begeleiders stonden is denk ik ook vlug te counteren met een van de redenen die ik aanhaal hierboven...

Vrees dat het moeilijk gaat worden...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 dec 2013 19:46

Politie zal zo wie zo ook uw 'voorgeschiedenis' nagaan.

Terug naar “Andere”