Aansprakelijkheid garage na vandalisme op hun parking

RustyDust
Topic Starter

Aansprakelijkheid garage na vandalisme op hun parking

#1 , 17 okt 2013 23:15

Hallo,

vanmorgen bracht ik mijn Opel Astra binnen bij Opel-garage X om mijn banden te vervangen. 's Avonds na het werk zet mijn collega mij af aan die garage zodat ik mijn wagen kan oppikken. Aan de receptie betaal ik de rekening en krijg ik mijn sleutels terug, en stap naar mijn wagen: een lange kras van 30cm lang op de linkerachtervleugel, krassen op linke deur en krassen op motorkap. De gast aan de receptie zegt dat dit niet in het atelier kan gebeurd zijn, het moet dus op hun parking plaatsgevonden heb (en daar geloof ik hen ook in).

Maar:
1. zij hebben mijn auto op hun bezoekersparking gestationeerd, die voor iedereen toegankelijk en openbaar is (Wij zijn niet verantwoordelijk voor blablabla...), terwijl ze wel een omheinde en met camera bewaakte parking hebben. Zijn ze daar dan niet aansprakelijk voor?
2. ik heb mijn auto 's morgens perfect afgegeven (ze controleren zelf altijd of er geen schade is zodat dit niet ter hunne laste kan gelegd worden). Zijn zij dan niet verplicht mijn wagen in dezelfde perfecte staat terug te geven (maar met nieuwe banden vanzelfsprekend).

Ze gaan nu zien of ze het eventueel op hun verzekering kunnen schuiven... Maar wat als hun verzekering weigert? Ik moet toch vergoed worden? En of hun verzekering wil tussenkomen of niet is toch mijn probleem niet?

Kan iemand me wijzen wat mijn rechten zijn en wat ik verder moet doen want ik vind dit echt onverantwoord.

Alvast bedankt voor alle info!

Mvg
RustyDust
Laatst gewijzigd door Vandebos op 17 okt 2013 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Naam bedrijf verwijderd conform regels forum

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 18 okt 2013 15:11

U zoek kunnen stellen dat er tussen uzelf en de garage een aannemingsovereenkomst tot stand kwam die tevens een bewaargeving (1915 B.W.) omvat.

De bewaargeving dient wel schriftelijk bewezen te worden.

Bij bewaargeving geeft een partij een zaak aan een andere partij, die zich ertoe verbindt deze zaak te bewaren en te behouden en deze ook terug te geven.

De bewaarnemer is dus verplicht verplicht het voertuig zorgvuldig te bewaken.

U dient dan wel het bewijs te leveren van een tekortkoming van de bewaarnemer en van de schade (en dus ook de toestand waarin het voertuig zich bij de afgifte bevond).
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Terug naar “Andere”