Terugeisen Honda Dax

sebastian?69
Topic Starter

Terugeisen Honda Dax

#1 , 29 apr 2007 13:15

Hallo,

Allereerst, ik ben hier nieuw op het forum en moest dit topic fout staan, mijn excuses. Mods, verplaats het gerust ;)

Mijn moeder had tijdens het huwelijk met mijn vader een ?chte Honda Dax gekocht (geen Chinese namaak). Het brommertje in kwestie is dan jaren geleden helemaal uit elkaar gehaald om te restaureren. Volgens het vonnis van de scheiding moest dit Daxje tegen mijn 16de rijden en overgemaakt worden aan mij. Ik word dit jaar 19 en hij staat nog steeds gedemonteerd bij ons pa. Hierbij komt nog dat wij ook de eigendomspapieren hebben. Ik weet dat deze brommertjes geld kosten, dit exemplaar is in deze staat gemakkelijk 2500 euro waard.

Gisteren kreeg ik het in m'n hoofd om hem het te vragen. Eerst een vriendelijk smsje, waarop geen reactie is gekomen. Dan heb ik iets meer gedreigt door te zeggen dat wij alle papieren hebben en dat wij bijgevolg ook alle recht hebben om hem buiten te laten halen. Toen kreeg ik een smsje: 'neen'
Ik antwoordde: "ik vraag me af waarom.. Mn gedacht is in elk geval bevestigd.. Ik hoop da ge weet wat er in het vonnis over den dax sta, de eigendomspapieren liggen trouwens bij ons.. Geef me nu eens een goeie reden waarom...", waarop geen reactie is gekomen. Een uurtje later weer gesmst om te zeggen dat ik het uiteindelijk niet schoon vind dat hij zijn eigen zoon dat niet gunt. Tot nu heb ik nog altijd geen reactie gekregen. Ik heb intussen ook een nieuw motorblokje van 110cc aangekocht, voor die dax om te zetten naar moto.

Mijn leerkracht handels-, burgerlijk-, sociaal- & fiscaal recht is een gewezen advocaat met 13 jaar ervaring en heeft reeds alle documenten doorgenomen. Toch zou ik hier graag eens horen wat ik kan doen, vooraleer ik er een deurwaarder op afstuur zoals meester Daelemans me zei, het blijft uiteindelijk m'n vader.

Alvast bedankt
Sebastian

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 30 apr 2007 12:12

?436.Het (bewarend) beslag tot terugvordering strekt ertoe de goederen waarop aanspraak wordt gemaakt onder de hand van het gerecht te plaatsen totdat over die aanspraken door de bevoegde bodemrechter wordt beslist.Een omzetting van dit bewarend beslag in uitvoerend beslag is hier niet aan de orde.De beslaglegger streeft immers niet de uitwinning,maar de afgifte van de goederen na.Het vonnis van de bodemrechter dat de aanspraken erkent,levert een titel op voor de afgifte van deze goederen?(DIRIX,E.,BROECKX,K.,Beslag,in APR,Gent Story 1992,p.241,nr.436).

"...M.a.w.:wat de uitvoeringskracht betreft staat de notari?le akte met een vonnis gelijk.Ze draagt hetzelfde opschrift,en eindigt met dezelfde uitvoeringsclausule,als een vonnis..."(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,II,Brussel Bruylant 1971,p.193,nr.338).

Indien uw eigendom van de Honda Dax vastgelegd is in een notari?le akte dan maakt deze een uitvoerbare titel uit waarmee u zich tot een gerechtsdeurwaarder kan wenden.

Is dit niet het geval dan dient u een vordering in te stellen teneinde te zeggen voor recht dat de Honda Dax uw eigendom is en u dient teruggegeven.

?Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).
De procedure ?minnelijke schikking? is kosteloos.Vraag ze dus aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg.

Komt geen minnelijke schikking tot stand dan dient u uw vader te dagvaarden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

sebastian?69
Topic Starter

#3 , 30 apr 2007 18:40

alvast bedankt voor je antwoord..

we zullen eerst nog eens alles overwegen met mn moeder.

Groeten,
sebastian

Reclame

Terug naar “Andere”