niet nakomen contract

lucann
Topic Starter

niet nakomen contract

#1 , 26 nov 2010 19:26

Beste,

Vanaf dit jaar is het wettelijk verplicht om Uw gasketel te laten onderhouden. Wij spreken in februari een bedrijf aan: onderhoud ketel + kuisen schouw. Op hun website staat uitdrukkelijk vermeld: “met wettelijk attest”.
Mijn vrouw was tijdens het onderhoud thuis, de man is ongeveer 10 min binnen geweest. Begin november valt onze ketel uit.
Ik bel een lokale technicus op die mij het volgende vertelde:
• De brander werd niet gekuist, gele vlam
• Er werd geen meeting van verbrandingsgassen uitgevoerd, daarvoor moeten ze een klein gatje boren in de schouwpijp en die is er niet
• Hun attest is niet wettelijk, er werd mij een voorbeeld getoond van een correct attest: een drievoudig document moet ingevuld worden met vermelding van meetwaarden, één exemplaar is voor de uitvoerder, één voor de eigenaar en één moet toegestuurd worden naar een instantie (ben vergeten dewelke). Mijn document stemt niet overeen met het mij getoonde voorbeeld.
Ik heb het bedrijf die initieel het onderhoud moest uitvoeren terug opgebeld, en na discussie stemden ze ermee in het werk over te doen. Nu werden reeds twee afspraken op het laatste moment door hun afgeblazen.
Welke stappen kan hier nemen:
• Dien ik hun schriftelijk in gebreke te stellen.
• Kan ik iets doen met het valse (?) attest
• Is dit valsheid in geschrifte
• Is dit een contractuele wanprestatie
Advies is welkom
Mvg
Luc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 nov 2010 09:23

“Art.8...De gebruiker van een centraal stooktoestel moet :...4° Het centraal stooktoestel periodiek een onderhoudsbeurt laten geven in overeenstemming met de bepalingen in onderstaande tabel :...Gasvormige > of = 20 kW Twee-jaarlijks erkend technicus gasvormige brandstof , brandstof atmosferische gasketels : niveau G1, G2 of G3 gasunits : niveau G2 of G3 gasketels met ventilatorbrander :niveau G3. De tijd tussen twee opeenvolgende onderhoudsbeurten mag niet langer zijn dan de weergegeven onderhoudsfrequentie, vermeerderd met 3 maanden. Het reinigen en het controleren van de schoorsteen mag steeds door een schoorsteenveger uitgevoerd worden”(8 DECEMBER 2006. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het onderhoud en het nazicht van stooktoestellen voor de verwarming van gebouwen of voor de aanmaak van warm verbruikswater).

Deel uw technicus aangetekend en nauwkeurig de vastgestelde gebreken mee. Maan uw technicus aan u kopie te leveren van zijn certificaat van bekwaamheid en daarna de gebrekkig uitgevoerde prestaties opnieuw en correct uit te voeren,binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn. Deel hem daarin tevens mee dat u ,indien hij niet tijdig en afdoende gevolg geeft aan uw aanmaning,u de prestaties opnieuw laat uitvoeren door een ander technicus met certificaat van bekwaamheid en dat u in dat geval de door hem aangerekende kosten gerechtelijk terugvordert.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

lucann
Topic Starter

#3 , 28 nov 2010 17:41

merci voor de info
Mvg
Luc

Reclame

Terug naar “Andere”