reiswetgeving

spania
Topic Starter

reiswetgeving

#1 , 07 nov 2006 21:43

Beste,

Ik ben werkzaam als leerkracht maar zou graag reizen gaan organiseren die ik dan per internet in mijn vrije tijd zou willen aanbieden. ik heb al wat opzoekwerk gedaan, en ben erachter gekomen dat ik dat dus niet zomaar mag doen. ik heb een diploma A1 toerisme en heb ook enkele jaren in het toerisme gewerkt. Het is niet mijn bedoeling hier winst mee te maken, hoewel dat op lange termijn mss wel zo zou zijn. Ik heb gelezen dat ik een vergunning nodig heb (die veeeel geld kost). In het begin zou ik vooral reizen willen aanbieden aan collega's zodat mss per jaar een paar koppels op reis zou sturen. ik heb zeker niet de bedoeling dit als hoofdberoep te doen. Aangezien ik al vele jaren reiservaring heb, heb ik al vaak de vraag gehad om een reis te organiseren, vandaar is het idee eigenlijk gegroeid.

Wie kan mij een duidelijk antwoord geven op mijn vragen : mag ik zoiets doen, en moet ik echt zo'n dure vergunning aanvragen (ik ga niet als voltijds reisbureau aan de slag, zou slechts een paar mensen per jaar op reis willen sturen, verdien er wellicht ook geen euro aan). Of moet ik, ondanks mijn diploma en ervaring, mijn plannen opbergen? Wat zijn de mogelijkheden? kan ik voor een ander reisbureau werken en waar kan ik daar info over vinden? Wie weet andere oplossingen?

mvg,
Miranda

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 09 nov 2006 10:00

?Art.3.?1.Dit besluit,verstaat onder zelfstandige ieder natuurlijk persoon,die in Belgi? een beroepsbezigheid uitoefent muit hoofde waarvan hij niet door een arbeidsovereenkomst of door een statuut verbonden is...?(Sociaal Statuut Zelfstandigen).

?De onderwerping aan het sociaal statuut van zelfstandige ontstaat zodra een fysieke persoon de voorwaarden bepaald in art.3 ?1 vervult,ongeacht de door de bepaling beoogde activiteit al dan niet beroepsinkomsten oplevert voor de belanghebbende?(Cass. 2 juni 1980,Pas. 1980,I,1211,J.T.T. 1982,76,Rev.Prat.Soc. 1981,198,noot GOFFIN,F.,R.W. 1980-81,2206,Info Jura 1980,203.).

Zie verder: http://www.unizo.be/

?Art.36.De reisorganisator en/of de reisbemiddelaar die partij zijn bij het contract, dienen aan te tonen dat zij over voldoende garanties beschikken, om in geval van financieel onvermogen, hun verplichtingen jegens de reizigers verder na te komen.Zij dienen ervoor te zorgen dat de reeds voldane bedragen aan de reiziger kunnen worden terugbetaald en, indien de reis reeds een aanvang heeft genomen, moeten zij zorgen voor de repatri?ring van de reiziger.De Koning kan de vorm en de voorwaarden bepalen waaraan deze garanties moeten voldoen.Art.37.De reisorganisator en de reisbemiddelaar moeten een verzekering voor hun mogelijke professionele aansprakelijkheid jegens de reiziger afsluiten.De Koning bepaalt aan welke voorwaarden deze verzekering moet voldoen en wie de controle mag uitoefenen.?(16 FEBRUARI 1994. - Wet tot regeling van het contract tot reisorganisatie en reisbemiddeling).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

spania
Topic Starter

#3 , 12 nov 2006 19:54

Stel dat we onze diensten freelance aanbieden aan een reisbureau dat wel een vergunning heeft en onze reizen graag wil verkopen. Kunnen we dan als freelance medewerker voor hen werken? en wat zijn dan onze verplichtingen/verantwoordelijkheden?

Reclame

Terug naar “Andere”