verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid fora (in het algemeen

dizzl
Topic Starter

verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid fora (in het algemeen

#1 , 05 aug 2006 09:56

Hey all :-)

Of het nu 'dit' forum is of ??ntje dat ik geregeld volg (www.oplossing.be) waar we vragen beantwoorden ivm met hardware en software.

Is er enige regelgeving ivm met aansprakelijkheid? Zo ja waar vinden we die?
Moet een forum indekken dmv de registratievoorwaarden en wie stelt die voorwaarden op? en waar wordt dat geregistreerd(officieel erkend)?
En dan heb ik het nog niet eens over buitenlanders die hetzelfde forum volgen..Waarbij mss andere wetgeving bestaat.
(ik ken echt niets van die dingen)

Stel jij als gebruiker geeft (met alle goeie bedoelingen) een foutief advies waardoor iemand schade ondervindt. Wat is in dat geval de aansprakelijkheid van
- Forum oprichters
- Moderators
- Beantwoorder van de vraag
- Vraagsteller zelf

alvast bedankt
dizzl

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dizzl
Topic Starter

#2 , 13 aug 2006 19:11

Ik neem aan dat, nadat 39 personen het gelezen hebben, en er een week is over gegaan, dat niemand dit een vraag vindt die het beantwoorden waard is.

Alvast bedankt om het te 'lezen' :-)

sperwer

#3 , 13 aug 2006 20:24

Het is niet dat niemand het de moeite vindt om om op jou vraag te antwoorden.
Maar veel van de juristen zijn nog op vakantie of zijn net terug en dus bezig om eerst hun betalende werken terug in orde te brengen.

Maar eens zij daarmee klaar zijn zullen zij je wel antwoord geven,

Maar misschien ben je al een stap verder als je hier het item " hoe dit forum gebruiken" lees. Daar staan mss al een paar antwoorden op je vragen in.

Reclame

dizzl
Topic Starter

#4 , 04 sep 2006 18:47

Maar misschien ben je al een stap verder als je hier het item " hoe dit forum gebruiken" lees. Daar staan mss al een paar antwoorden op je vragen in.
Sorry als dit spam lijk door dit bericht weer bovenaan te zetten.
Als er
* 'geen' antwoord op die vraag is.
Kan me dan iemand doorverwijzen waar ik 'wel' terecht kan?

* Niemand kan aansprakelijk gesteld worden voor een verkeerd advies
Dan ben ik zowiezo gerustgesteld

* Andere antwoorden
Daar kijk ik naar uit :-)

mvg
dizzl

webmaster
Beheerder

#5 , 04 sep 2006 21:28

Bij mijn weten bestaat hieromtrent (nog) geen concrete rechtspraak.
Wel hoorde ik van een Amerikaanse "collega" dat aldaar reeds opgetreden werd door de ouder van een minderjarige wiens -weinig verhullende- foto op een forum was geplaatst door een "vriend" van het slachtoffer.
De forum-uitbater werd aangesproken door de ouders die hem daarvoor aansprakelijk hielden, doch bij mijn weten werd hij niet veroordeeld.

Ik denk dat -bij gebrek aan concrete precedenten- we vooral het gezond verstand moeten laten spelen: wanneer mensen bij het "betreden" van de website meteen met hun neus op een duidelijke disclaimer worden gedrukt (zie index-pagina van ons forum, bijvoorbeeld), dan lijkt het me nogal kras dat de uitbaters aansprakelijk zouden kunnen worden gehouden voor eventuele schade die zou voortvloeien uit het gebruik van een (gratis) forum.
Volgens mij speelt in deze materie de traditionele aansprakelijkheidsregeling (zijnde art. 1382 Burgerlijk Wetboek): wie schade veroorzaakt door een fout is gehouden deze te vergoeden, wanneer er een oorzakelijk verband bestaat tussen de fout en de schade.
De hele discussie draait hem omtrent hoe de "fout" van de uitbater zal ge?nterpreteerd worden. Wanneer begaat deze dus een fout ?

Bij een forum zouden we dat bij wijze van voorbeeld eens kunnen concretiseren:
* schade = financieel/moreel/zakelijk/... nadeel dat een gebruiker zou lijden
* oorzakelijk verband = gebruik van (foutieve) informatie op het forum welke leidt tot de schade
* fout = de webmaster/moderator die foute info op het forum laat staan of forum-gebruikers die foute info plaatsen.

Vraag is wanneer een rechter zal oordelen dat de zorgvuldigheidsplicht onvoldoende werd nageleefd... Dat lijkt me een afweging die zo nauw samenhangt met de feitelijke omstandigheden dat daarop geen eenduidig antwoord gegeven kan worden...

Een aantal factoren die een rol kunnen spelen (volgens mij):
- is het forum/site gratis of betalend ?
- staat er een duidelijke en goed consulteerbare disclaimer ?
- hoe wordt er gereageerd door de beheerders op eventuele vragen via email om bijvoorbeeld berichten te wissen, aan te passen, etc. ?

Het is een boeiende vraag welke u stelt en het zou me plezieren mochten andere bezoekers eventueel hun eigen inzichten/aanvoelen willen delen aangaande dit onderwerp.

c00kie

#6 , 13 dec 2006 11:13

Zijn er nog mensen die hier ervaring mee hebben? die hier iets over kunnen vertellen?

j.demoor

#7 , 15 dec 2006 12:24

?Art.1101.Een contract is een overeenkomst waarbij een of meer personen zich jegens een of meer andere verbinden iets te geven, te doen, of niet te doen.Art.1105.Het contract uit vrijgevigheid is dat waarbij een partij aan de andere geheel om niet een voordeel verschaft.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?De aansprakelijkheid die voortkomt uit het onzorgvuldig adviseren van een cli?nt is van contractuele aard en niet van quasi-delictuele aard?(Gent 17 juni 1995,T.Not. 1996,557,noot BOUCKAERT,F.).

Een bank,het notariaat,enz. kunnen zich ertoe VERBONDEN hebben hun cli?nten te adviseren.

Ik ga ervan uit dat niemand zich er op een forum toe VERBINDT iets te geven, te doen, of niet te doen,zodat er zelfs geen contract uit vrijgevigheid ontstaat.TOETREDINGVOORWAARDEN kunnen echter wel zulke verbintenissen inhouden.

?Art.1382.Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.Art.1383.Ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of door zijn onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.(B.W.).

?Een advies dat door een bank gratis aan ??n van haar cli?nten wordt verstrekt,is onderworpen aan de regels van de buitencontractuele aansprakelijkheid?(Antwerpen 16 september 1997,T.B.H. 1998,843,noot BUYLE,J., DELIERNEUX,M.).

Ik ga ervan uit dat niemand op een forum tot een inspanningsverbintenis,laat staan tot een resultaatsverbintenis gehouden is door zijn ENKELE participatie.Elke deelnemer wordt geacht dit te weten en ernaar te handelen.Wel kunnen deelnemers onder meer aansprakelijk zijn voor aanranding van de eer of de goede naam van personen(art.443 e.v. Sw.=Strafwetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Terug naar “Andere”