Distributieketting
Geplaatst: 20 dec 2019 14:34
Beste
Mijn ouders hebben een [auto] van 2010 waarvan de distributieketting uitgerekt is en niet meer op de juiste plaats zit. De garage (waar de auto gekocht is en ook correct onderhouden is) zegt dat het tot €5000 kan oplopen (door gevolgschade) en ze willen/kunnen geen coulanceregeling (noch via de importeur noch de garage) treffen doordat de auto 8-9 jaar oud is. De auto heeft wel amper 38000 km staan.
Nu is het zo dat een distributieketting normaal een levensduur heeft gelijk aan de auto en zeker niet mag begeven bij ongeveer 38000 km. Je verwacht niet dat een distributieketting kapot gaat bij 38000 km. Is dit een geval van non-conformiteit?
Ook lees ik op het internet dat er bekende problemen zijn met dat type motoren (1.2 TSI, tussen 2009 en 2011) en dat [automerk] Nederland het probleem heeft erkend en de ketting werd systematisch vervangen bij onderhoud in NL, helaas niks te vinden over gevallen in BE.
Bij een onderhoud, controleren ze dit ook? Want als dit gecontroleerd moest worden en het niet gebeurt is, is dit toch nalatigheid?
Wat kunnen we doen, wat gebeurt er doorgaans in de autosector? Bij wie kan ik terecht voor meer informatie en advies?
Kan ik dat bij de rechtsverzekering, importeur of een consumentenorganisatie?
Of vraag ik nog een paar offertes op bij andere erkende [automerk]-herstellers + enkele onafhankelijke [auto]-herstellers en laat ik de auto herstellen bij de goedkoopste?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Mijn ouders hebben een [auto] van 2010 waarvan de distributieketting uitgerekt is en niet meer op de juiste plaats zit. De garage (waar de auto gekocht is en ook correct onderhouden is) zegt dat het tot €5000 kan oplopen (door gevolgschade) en ze willen/kunnen geen coulanceregeling (noch via de importeur noch de garage) treffen doordat de auto 8-9 jaar oud is. De auto heeft wel amper 38000 km staan.
Nu is het zo dat een distributieketting normaal een levensduur heeft gelijk aan de auto en zeker niet mag begeven bij ongeveer 38000 km. Je verwacht niet dat een distributieketting kapot gaat bij 38000 km. Is dit een geval van non-conformiteit?
Ook lees ik op het internet dat er bekende problemen zijn met dat type motoren (1.2 TSI, tussen 2009 en 2011) en dat [automerk] Nederland het probleem heeft erkend en de ketting werd systematisch vervangen bij onderhoud in NL, helaas niks te vinden over gevallen in BE.
Bij een onderhoud, controleren ze dit ook? Want als dit gecontroleerd moest worden en het niet gebeurt is, is dit toch nalatigheid?
Wat kunnen we doen, wat gebeurt er doorgaans in de autosector? Bij wie kan ik terecht voor meer informatie en advies?
Kan ik dat bij de rechtsverzekering, importeur of een consumentenorganisatie?
Of vraag ik nog een paar offertes op bij andere erkende [automerk]-herstellers + enkele onafhankelijke [auto]-herstellers en laat ik de auto herstellen bij de goedkoopste?
Alvast bedankt voor jullie hulp!