hoewel ik mij bewust ben dat ik in zekere zin een fout ben begaan wil ik toch even weten wat mijn opties/ mogelijke gevolgen zijn.
dus; 2 maanden terug moest ik de trein richting aalst nemen vanuit gent. Wegens een te grote wachtrij aan het loket ( ik kon me niet permitteren de trein te missen) ging ik naar het perron waar ik de conducteur inlichtte van de wachtrij en vroeg of ik bij hem een kaartje kon kopen.
Zijn antwoord was als volgt: „ ik kan niet controleren of het daadwerkelijk zo is dat de wachtrij te lang is dus ik moet een toeslag van 12 euro rekenen.” ( even vermelden dat een standaard ticket 6 euro kost en dit de prijs dus zou verdrievoudigen). — heb dit achteraf opgezocht blijkbaar had hij het enkel het recht mij een toeslag van 2,5 euro te vragen en zelfs die was niet noodzakelijk aangezien ik hem op voorhand had ingelicht.
ik zei dat ik nog nooit eerder had gehoord van zulk een toeslag en weigerde die dan ook te betalen, waarop de conducteur antwoorde „ als u zo moeilijk doet blijft u hier maar gewoon op het perron staan” De situatie escaleerde wederzijds waarop hij zei dat „ moest ik niet in uniform zijn hadk u al lang vast gehad”. Ik ben ontploft en heb meneer de conducteur in het gezicht gespuugd. grote fout van mij zo blijkt.
meneer de conducteur haalt securail er bij en en ik moet mijn identiteit gegevens bovenhalen enzovoort.
blijkbaar zat de shift van de conducteur en zijn collega erop en hij werd afgelost door 2 anderen ( ze stonden daar dus met 4 conducteurs op dat moment). Nu hebben ze de trein daar een volle 20 minuten l aten wachten omdat ze zogezegd niet konden vertrekken ( hetgeen vreemd is gezien de aflossing van de shifts) en werd mij gezegd dat ik zou mogen opdraaien voor deze vertraging.
Ik heb toen nog enige tijd met securail staan praten en ook zij begrepen totaal niet waarom de trein zolang heeft stilgestaan.
Om mijzelf te verzekeren van een poot om op te staan ben ik toen naar het politielokket in het station geweest, maar daar zeiden ze mij dat ik rustig moest afwachten tot ik opgeroepen werd voor een eventuele boete of verhoor.
Nu kreeg ik net bericht ( dikke 2 maanden later) van de politie dat ik op verhoor moet komen omdat de conducteur in kwestie blijkbaar meerdere WEKEN!!! werkonbekwaam was door mijn speeksel dat op zijn teder wangetje terecht is gekomen.
Nu is mijn vraag, in welke mate ben ik aansprakelijk voor de treinvertraging ( internet maakt mij niet wijzer) en wat moet ik verwachten als mogelijke straf voor die werkonbekwaamheid?
Moet ik een advocaat inschakelen of niet? Ik ben student die op eigen benen staan, ik heb uiteraard niet het financieel vermogen om monsterboetes te betalen noch een advocaat.
Ik maak mij oprecht zorgen over de mogelijke gevolgen en hoop hier wat wijze te kunnen worden.
mvg, Yves