Vooraf een kleine opmerking. Ik ga ervan uit dat u onder motoritten enkel het plannen van een bepaalde route verstaat, plus eventueel het reserveren van een restaurant of plaats om onderweg even uit te rusten.
Wat uw twee vraagjes betreft:
1) Doordat u inschrijvingsgeld vraagt, kan men ervan uitgaan dat er een soort contract ontstaat tussen u en de deelnemers. De hele kwestie is natuurlijk te weten wat dat contract inhoudt. Indien er niets neergeschreven is, betreft het een mondelinge overeenkomst, waarvan de inhoud altijd moeilijk te bewijzen is. Daarom is het verkieslijker een schriftelijke overeenkomst te maken. Zo zou u perfect kunnen bepalen waar u zich toe verplicht.
Volgens mij is het best uw verplichtingen in zo'n schriftelijk contract zoveel mogelijk te beperken, bijvb. door enkel te zeggen dat u die personen de weg zal wijzen en voor hen een restaurant reserveert. Misschien kan u voorzichtigheidshalve stellen dat iedereen instaat voor zijn eigen veiligheid en dat u niet verantwoordelijk bent voor gebeurlijke ongevallen tijdens de rit.
Ik denk echter niet dat er een verplichte verzekering is voor de organisatoren van dergelijke evenementen. Doordat u die mensen de weg wijst, neemt u natuurlijk wel een zekere verantwoordelijkheid (moeilijkheidsgraad van de weg kiezen, duur bepalen, etc.), waardoor u wel het risico loopt op burgerlijke aansprakelijkheid indien er zich een ongeval zou voordoen. Dit zou eventueel kunnen gedekt zijn door een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid waarover u misschien beschikt, maar dat zou u best (laten) nakijken.
2) Het 'stichten' van een dergelijke feitelijk vereniging is aan geen enkele vormvereiste gebonden, dus dat is geen probleem. Alleen is het uitschrijven van een dergelijk fiscaal attest enkel mogelijk voor instellingen, erkend door het Ministerie van Financi?n of rechtstreeks opgenomen in de wet.
Meer info hierover vindt u op de volgende website:
http://www.fiscus.fgov.be/interfaoifnl/ ... eiding.htm