Morele schadevergoeding na verlies hond

EvilFreD
Topic Starter

Morele schadevergoeding na verlies hond

#1 , 22 jan 2011 20:21

BRUGGE - De Brugse vrederechter heeft een 35-jarige man een morele schadevergoeding toegekend voor de dood van zijn hond. De jack russel van de man werd doodgebeten door een andere hond in een hondenpension. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.
De man begon een rechtszaak tegen een hondenpension uit Damme nadat zijn 8-jarige jack russell Willy er werd doodgebeten door een andere hond.

De rechter deed gisteren uitspraak en kende de man, naast een materiële schadevergoeding van 450 euro, ook een morele schadevergoeding van 1.250 euro toe voor het grote verdriet dat de man na de dood van zijn hond leed.

Volgens advocate Lut Wille is de uitspraak een gigantische doorbraak en een belangrijk precedent. Het is de eerste keer dat een rechter oordeelt dat een huisdier niet zomaar vervangbaar is en wel degelijk een emotionele waarde heeft. "Eindelijk kunnen mensen een vergoeding eisen voor hun verdriet wanneer ze hun huisdier verliezen," aldus Wille.

De uitbaatster van het hondenpension reageert verbijsterd op de uitspraak en overweegt te stoppen met haar pension.

Bron : De Standaard 21/01/2011
Vandaag las ik dat de rechter bij het bepalen van de hoogte van een morele schadevergoeding een tabel hanteert en dat deze tabel nog geen gegevens bevat over leed veroorzaakt door het verlies van een dier. Daarom stelde hij het verlies van een hond gelijk aan dat van een kind. Iets wat schijnbaar niet goed gevallen is bij verschillende juridische experts.

Moet de morele schadevergoeding volgens hun anders geschaald worden?
Leunt een rechter in een zaak als deze op adviezen van deskundigen, of probeert hij zelf een geschikte vergelijking te maken?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 22 jan 2011 20:30

1250 EUR is veel lager dan de sommen die worden toegekend voor verlies van een kind!
Laatst gewijzigd door roharro op 22 jan 2011 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

EvilFreD
Topic Starter

#3 , 22 jan 2011 20:40

Ja, ik zat daar ook net aan te denken. Er klopt iets niet aan wat ik daar over schreef.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

EvilFreD
Topic Starter

#4 , 22 jan 2011 20:43

Voor het verlies van een inwonend kind ontvangt iedere ouder volgens de indicatieve tabel 12.500 euro
(Nu rijst bij mij de vraag of het oorspronkelijke bericht wel de juiste gegevens bevat indien het juist is dat experts niet gelukkig zijn met de gelijkstelling aan het verlies van een kind)

roharro

#5 , 22 jan 2011 20:58

Meeste krantenartikels staan vol fouten......of rukken de zaken uit hun verband.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

EvilFreD
Topic Starter

#6 , 22 jan 2011 22:03

Inderdaad, want het is ook niet de enige fout in het artikel.
Het is namelijk geen primeur in België. Er werden al eerder morele schadevergoedingen toegekend na het verlies van een dier.

Zie bericht: GvA

Ook lees ik op veel site dat 1250 euro een derde van hetgeen betaald word voor het verlies van een kind.
Die hebben dus niet gelezen dat er onderscheid wordt gemaakt tussen inwonend en uitwonend.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 jan 2011 13:06

De indicatieve tabel 2008 voorziet:

inwonend kind: 12.500 euro per ouder
kind zelfstandig wonend: 5.00 euro per ouder

De rechter is niet verplicht dit te volgen. Dit is geen wet, maar een tabel tot stand gekomen op initiatief van rechters en mensen uit de verzekeringswereld. Bij dramatische verkeersongevallen worden soms hogere bedragen toegekend.

prrrrrtprrrrrt

#8 , 23 jan 2011 16:52

blijkbaar zijn de maatstaven van deze maatschappij nog ondoorgrondelijker aan het worden dan de wegen van God onze lieve Heer
Eens kijken welke schadevergoeding een Afrikaanse vrouw krijgt van wege feit dat haar kind het recht op eten wordt onthouden......
Tiens hoeveel zou ik van mijn ex hare vent kunnen krijgen omdat hij ze mij afgepakt heeft ..... de stoute filou dat em is.
Ik vind dergelijke zaken echt te belachelijk om er serieus om over na te denken. Het is net alsof bepaalde mensen of liever een
pak mensen alsmaar minder en minder omkunnen met de realiteit van het leven. Je moet geen harteloos iemand zijn om je
wenkbrouwen te fronzen bij dit soort zaken. Ik heb zelf een roedel honden en ben er ook al kwijt geraakt op onverwachte wijze.
Resultaat van dit alles zal zo zijn dat sommige honden gewoon weg zullen geweigerd worden in dierenhotels wegens vrees voor.
Dit is kompleet buiten proportie en neemt Amerikaanse vormen aan.

EvilFreD
Topic Starter

#9 , 23 jan 2011 19:26

Wat een vreemde stellingname is dat nu weer.
Moet iedereen zich het lot van de wereld aantrekken alvorens zelf naar de rechtbank te stappen?
Mijn hond sterft door toedoen van een ander en ik zou de reële, alsmede de morele schade niet mogen verhalen
omdat er ergere dingen op aarde zijn?

Vraagje: als je honderd euro op straat ziet liggen, laat je ze dan liggen omdat er in Afrika mensen sterven van de honger?

Deze instelling zou trouwens veel advocaten zonder werk zetten. Er zijn namelijk altijd ergere dingen in de wereld dan burenruzies, vechtscheidingen, accidenten,
overlastzaken enz.
(Dit alles nog los van het feit dat we niet kunnen oordelen over het wel of niet voor persoonlijk gewin gaan van het slachtoffer in deze zaak)

prrrrrtprrrrrt

#10 , 23 jan 2011 20:34

hoe hard ik er over nadenk kan ik mij geen enkel bedrag voor de geest halen die het verlies van een mens of een dier kan goed maken op emotioneel vlak dan wel te verstaan.
Iemand die mij zegt dat het bedrag dat hij/zij ontvangt het verlies goedmaakt heeft m.i. dan ook weinig respect voor diegene die men verliest.
dit muz bvb een gezin waarvan bewijs bestaat dat hij/zij die heen is gegaan door wiens fout ook de belangrijkste en enige kostwinner was. Maar dan gaat
het puur om een technische kwestie. Als we onze rechtspraak volgens amerikaanse normen gaan laten afglijden naar schadevergoedingen buiten proporties
dan denk ik dat we ook gaan verzaken aan onze eigen ethiek iets waar de Amerikaanse maatschappij al langer dan vandaag en meer dan ons hypocriet over
doen.
Ik zal mij zelf ook niet eerst het lot van de wereld aantrekken om mijn eigen belangen te kunnen behartigen. Ik probeer alleen een verschil aan te duiden.
en vraag mij af welke richting we met dergelijke uitspraken uitgaan. Hierboven spreekt men van een vergoeding van 1250 €. Als dat de vergoeding is voor
een hond dan kan ik daarmee leven een hond kost idd ongeveer zoiets. Maar als je zo redeneert dan ga je die ook zo liefelijk hond gaan reduceren tot een
gebruiksvoorwerp. Hoeveel moet ie dan kosten aan morele schadevergoeding. 10, 100, een miljoen euro ? Heb je hem dan terug of is vermindert het emotionele
verlies naarmate de vergoeding stijgt ?
Trouwens ik stel mij zeer de vraag of 1 de kennelhoudster bewust/onbewust heeft gehandelt. Evengoed kan zijn dat de 2 honden in kwestie reeds meerdere malen
in elkaars gezelfschap waren en er niks was. Wie heeft de trekker overgehaald ? De aanvaller of de aangevallene. Vergeet niet dat fysische grootte niet bewijst
dat diegene die verliest geen schuld draagt zeker bij dieren etc etc etc.
Ik vermoed dat de kennelhoudster het hierbij zal laten om financiele reden. Maar ik voel een vervolg verhaal opkomst inzake de bedrijfsvoering van kennelhouders en
pensions voor dieren waarbij men niks meer aan toeval zal overlaten zoals iedere hond op eender welk moment ge-isoleerd op zich zelf en geen kontakt meer met
elkaar op een speelweide.

als ik honderd euro op straat vind dan schenk ik ze aan een goed doel.

en als we zaken moeten hebben om advocaten aan het werk te houden dan is uw stelling nog vreemder dan de mijne. Hoe beter we met elkaar zouden leren omgaan hoe minder advocaten we zouden nodig hebben. En als we alsmaar meer en meer moeten vasthouden aan regeltjes en de toepassing ervan wil dat uiteindelijk zeggen dat we minder en minder met elkaar spreken en nog minder begrijpen

tot slot mijn beste EvilFred: je stelt ook de vraag of hier deskundigen aan het werk zijn geweest. Wel, als hondenkenner weet ik dat Jack Russels zowat percentgewijs het meest f....ked up ras is dat er momenteel rondloopt. Ik heb er objectief gezien dus zeer sterke twijfels over of de jack russel echt alleen slachtoffer zonder meer zou zijn want hun gedrag door overkweek en inteelt roept bij heel veel mensen vragen op.En honde reageren tot nader order alleen op gedrag en niet op argumentatie of redenering

EvilFreD
Topic Starter

#11 , 23 jan 2011 20:50

Deze post van u getuigt al veel meer van rationeel denken dan uw vorige.

Het vervolgverhaal: In mijn ogen kan dat alleen maar goed zijn. Uit de vele reacties die ik al heb gelezen op dit verhaal blijkt het dat er veel ondeskundige mensen
dierenpensions uitbaten.
Het blijkt ook dat veel mensen denken dat je een beroep kunt uitoefenen met een hoge verantwoordelijk zonder verantwoordelijk gesteld te kunnen worden indien het ooit mis gaat.

En de rechter heeft in deze zaak inderdaad de hond als een voorwerp behandelt, getuige de morele schadevergoeding van 1250 euro.
In uw laatste opmerking verdraait u trouwens mijn woorden, maar dat terzijde.

prrrrrtprrrrrt

#12 , 23 jan 2011 22:12

gezien uw 180° andere reactie op dit bericht in een ander topic ga ik hier niet meer op in.
Het is raar dat u op dezelfde reactie er een totaal andere mening op na kan houden in een paar minuten tijd
Erger nog u stelt zelfs dat ik u beschuldig

case closed

EvilFreD
Topic Starter

#13 , 23 jan 2011 23:28

En hier gaat u weer volledig de mist in.
De post in een ander topic was van vóór die in dit topic (wel even de tijdlijn in de gaten houden)
Het bericht van u waar ik daar op reageerde was net zo onsamenhangend als uw eerste bericht hier en deed zelfs niet terzake.

180°? Bijlange niet!
Omdat uw tweede post in dit topic van meer rationeel verstand getuigde, besloot ik u een tweede kans te geven.
Moest u na uw vorig bericht echter nog steeds denken een serieuze discussiepartner voor mij te kunnen betekenen dan moet ik u helaas teleurstellen.

Tenslotte bewijst u andermaal een slechte lezer te zijn.

JohnD

#14 , 24 jan 2011 04:03

Even allemaal terug bij de feiten.

Het is een uitspraak van een vrederechter. De laagste rechtsvorm die er bestaat. Zelfs als deze zaak bvb in eerste aanleg behandeld geweest was met dezelfde schadevergoeding kan de volgende vrederechter die een gelijksoortige zaak behandeld gewoon terug beslissen dat er 0,0 € dient uitbetaald worden aan smartverlies. Hij hoeft dus geenszins rekening te houden met enige vorm van jurisprudentie. Hij mag doen wat hij wil en doet dat meestal ook. Dus het is niet omdat een of meerdere vrederechters zo of zo oordelen dat andere vrederechters ook zo gaan oordelen. Zelfs als u hen met de neus op de spreekwoordelijke jurisprudentie zou drukken.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Andere”