Ik werd op het containerpark onvrijwillig blootgesteld aan asbeststof.
Op het containerpark staat een container waar de bevolking eternietproducten kwijt kan.
De uitbater van het containerpark heeft de bevolking zelf instucties gegeven hoe om te gaan met asbestproducten, namelijk niet breken, niet boren, nat houden, stofmasker dragen enzovoort.
Wat doet zich voor: de producten in de container gaan van de gekende golfplaten, buizen tot gevormde stukken, zelfs de uit de jaren 70 vermaarde ALAL keukenkastjes met glasal(eternietplaat met gekleurde coating)bedekking op de panelen. Hierdoor is de container snel vol, vooral met veel lucht.
De toezichters van het containerpark kwamen met de buldozer afgereden en begonnen plots met de bak in te beuken op de eterniet producten in de container met een grote stofwolk tot gevolg. Ik was daar op minder dan 10 meter af, samen met mijn zoon puin aan het lossen. Wij hebben ons zo snel mogelijk tegen de wind in verplaatst.
Wij zijn dus onvrijwillig in de stofwolk terecht gekomen.
Nu is mijn vraag: wat voor de toekomst.
Ik zelf ben al 51 en heb al wat van het leven gehad,maar mijn zoon is 18. Ik ben zelf van de streek van Kapelle op den Bos, de thuishaven van de Eterniet fabriek en ken de gevaren. Ik heb in de lagere school een jeugdvriend gehad die er op 30 jarige leeftijd is aan overleden. De longvlieskanker slaat onverwacht toe, de medische kost is enorm. Deze persoon, Hugo Van Den Bosch uit Ramsdonk, heeft een tiental jaar geleden nog in het HLN gestaan, in de zomer in een weekreportage met allemaal mensen die overleden waren tengevolge van asbest. Hugo was een echte natuurmens en je ziet hij is er ook ergens van gepakt geweest.
Ik heb de uitbater per mail geconfronteerd met de werkwijze, het enige antwoord was dat het een "spijtige zaak" was en dat de toezichters instructies daarover hadden gehad en dat het een eenmalig feit was. Toen ik de week erna terug met groenafval ging wisten de toezichters al wie ik was, zij hadden gewoon de mail ook gekregen wat eigenlijk een schending is van mijn privacy. Zij bevestigden eveneens dat zij dit regelmatig doen daar er anders mensen die aankomen niet meer kunnen laten lossen daar de container zogezegd vol is.
Eigenlijk zou ik willen klacht neerleggen tegen de uitbater van het containerpark, er waren daar trouwens nog mensen aanwezig.
Welke classificatie kan ik inroepen?
Slagen en verwondingen zonder inzicht te doden? Onrechstreeks is dit een moordaanslag.
Trouwens, de toezichters zelf vallen ook onder het ARAB zodat hun werkgever verantwoordelijk blijft voor de gevolgen van de stoffen die zij tijdens hun werk mee in aanraking kwamen. Ik kan moeilijk aannemen dat zij dit op eigen initiatief doen, ik vermoed eerder in opdracht om zoveel mogelijk in 1 container te krijgen en zodanig de kosten te verminderen van de verwerking.
Iemand raad hiermee?
Groetjes,
Daniel