zorgen

marjanke
Topic Starter

zorgen

#1 , 04 apr 2008 05:00

Mijn zoon leent "onder invloed" de wagen van zijn vriend.
Rijdt tegen drie geparkeerde auto"s waarvan 2 per total, 3de met "lichte" schade van 1500 euro.
Dit gebeurde begin januari.
Tot hiertoe hebben we er nog niets van gehoord;
Mijn zoon woont hier al lang niet meer, maar zijn adres is hier nog steeds genoteerd.

Wat zijn de gevolgen?
Wie draait hier voor de kosten op?

Toeval wil dat de wagen met de lichte schade toebehoort aan de zoon van een vriendin. Die vroegen mij gisteren of ik al iets meer wist om de kosten te vergoeden. Zelf hadden ze ook nog niet naar de verzekering geweest omdat alles in handen was van de politie.

Nu begin ik mij echter zorgen te maken.
Mijn zoon werkt wel, maar heeft nog andere schulden.

Hopelijk krijg ik hier een antwoord op, want begin me weer ernstig zorgen te maken.

marjanke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 04 apr 2008 09:26

Uw zoon was vermoedelijk meerderjarig, dus hij en hij alleen draait op voor de kosten.

De verzekeringsmaatschappijen zullen nu onder elkaar aan het uitvechten zijn wie betaalt.

Is er een PV opgemaakt voor intoxicatie?

marjanke
Topic Starter

#3 , 04 apr 2008 09:44

Zoon is meerderjarig, maar de deurwaarder is hier nog eens alles komen opschrijven omdat hij andere schulden had, die heeft hij ondertussen afgelost. Zijn adres staat hier nog altijd.

Welke verzekeringsmaatschappij?
Want hijzelf heeft geen autoverzekering, hij reed met de auto van zijn vriend, hopelijk is die wel verzekerd.

Politie is er wel bij geweest, dus die zullen wel procesverbaal en het nodige genoteerd hebben.

Maar een verklaring van hemzelf is niet gebeurd denk ik. want hij was te fel onder invloed.

Reclame

job

#4 , 04 apr 2008 11:00

Welke verzekeringsmaatschappij?
Want hijzelf heeft geen autoverzekering, hij reed met de auto van zijn vriend, hopelijk is die wel verzekerd.
De maatschappij van de wagen van de vriend dient tussen te komen om de schade aan de schadelijders te betalen. Hiertoe dienen zij uiteraard aangifte doen.
Die vroegen mij gisteren of ik al iets meer wist om de kosten te vergoeden. Zelf hadden ze ook nog niet naar de verzekering geweest omdat alles in handen was van de politie.
Zij dienen zo snel als mogelijk aangifte bij hun maatschappij te doen. Het ongeval dateert van drie maanden terug en toch hebben zij nog geen aangifte gedaan ? Raar, hoor.

Ik weet niet wat je bedoelt met 'onder invloed', maar hou er wellicht alleszins rekening mee dat de maatschappij de uitgekeerde schadevergoedingen kan terugvorderen van je zoon.

Wellicht wenst de eigenaar van het uitgeleende voertuig ook zijn schade vergoed te zien door jouw zoon ?

j.demoor

#5 , 05 apr 2008 10:06

Ik ga ervan uit dat uw zoon meerderjarig is,zodat ook hij alleen aansprakelijk is voor de schade die hij aan derden berokkende.

‘Als concubinerenden hun respectieve roerende goederen hebben vermengd,is de schuldeiser van hen niet verplicht deze goederen te onderscheiden of af te scheiden,hetgeen onmogelijk is geworden tengevolge van de vermenging die de concubinerenden zelf hebben bewerkstelligd.De schuldeiser kan derhalve beslag leggen op de goederen die de concubinerenden aldus bezitten,tenzij de concubinerende die geen schuldenaar is,bewijst dat hij alleen eigenaar is van het geheel of een deel van de goederen‘(Cass. 10 juni 1976,Pas. 1976,I,1101,Arr.Cass. 1976,1135,R.W. 1976-77,601,T.Not. 1976,283,R.G.E.N. 1976,nr.22148).

Dit geldt voor elke vorm van boedelvermenging.

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen...§ 4. De aangifte bedoeld in § 1 moet binnen acht werkdagen gebeuren nadat de nieuwe woning effectief betrokken werd...Art.8...Als het onmogelijk blijkt de nieuwe hoofdverblijfplaats op te sporen gelast het college van burgemeester en schepenen de afvoering van ambtswege uit de registers...”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister)

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

Vraag het college van burgemeester en schepenen SCHRIFTELIJK de afvoering van ambtswege uit de registers indien het er niet in slaagt uw zoon op te sporen en verleen daartoe uw medewerking.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

marjanke
Topic Starter

#6 , 05 apr 2008 19:13

Hallo,

Mijn zoon werkt en woont op zijn werk.
Alleen kan hij daar zijn adres niet zetten, zij laten hem daar slapen, omdat hij hier niet meer terecht kon.

Enkel zijn adres staat hier nog.

Ik ben al naar het gemeentehuis geweest om zijn adres bij ons te vernietigen, zij stuurden de wijkagent.
Die is hier komen praten en zeggen weet je wel wat je doet, je zoon als clochard op straat zetten of iets in die trant.
Ondertussen staat hij hier nog altijd wel ingeschreven.

De verstandhouding met zoon is nog goed. Alleen wil ik niet meer voor zijn stommiteiten en schulden opdraaien.

Maar waar kan hij terecht , als hij geen adres heeft.

j.demoor

#7 , 06 apr 2008 11:25

“Art.1...§ 2. De personen bedoeld in § 1, eerste lid, 1°, worden op hun aanvraag door de gemeente waar zij gewoonlijk vertoeven, ingeschreven op een referentieadres :...wanneer zij om beroepsredenen of bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats hebben of meer hebben.Onder referentieadres wordt verstaan het adres van ofwel een *natuurlijke persoon die is ingeschreven in het bevolkingsregister op de plaats waar hij zijn hoofdverblijfplaats heeft gevestigd, ofwel een rechtspersoon en waar, met de toestemming van deze natuurlijke persoon of deze rechtspersoon, een natuurlijke persoon zonder vaste verblijfplaats is ingeschreven.De natuurlijke persoon of de rechtspersoon die de inschrijving van een andere persoon aanvaardt als referentieadres, verbindt zich ertoe daar alle voor die persoon bestemde post of alle administratieve documenten te laten toekomen...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

* U kan zulke natuurlijke persoon zijn die uw zoon een referentieadres verleent in plaats van een domicilie.In dat geval is er geen boedelvermenging.Weigert uw zoon dit aan te vragen doe hem dan afvoeren uit de registers.

marjanke
Topic Starter

#8 , 06 apr 2008 11:30

* U kan zulke natuurlijke persoon zijn die uw zoon een referentieadres verleent in plaats van een domicilie.In dat geval is er geen boedelvermenging.Weigert uw zoon dit aan te vragen doe hem dan afvoeren uit de registers.

Hier ga ik me eens informeren op het gemeentehuis.
bedankt

Terug naar “Verkeersongevallen”