Stel nu dat ik te voet van mijn oprit het voetpad op stap, en door die &%$# aangereden word ... voer ik dan een "maneuver" uit ? Moet ik eigenlijk voorrang verlenen ?
Je moet als voetganger op een voetpad geen voorrang verlenen aan wagens die daar niet mogen rijden. Als je aangereden wordt op een voetpad, kan je nooit zelf in fout zijn. Ik zou niet weten welke verkeersregel je overtreden zou hebben in dat geval.
Als je echter met je wagen uit de garage zou rijden op diezelfde plaats, en de wagen van de postbode rijdt je dan opzij aan, dan zou je wel kunnen stellen dat je geen voorrang gegeven hebt en mogelijk dus gedeeltelijk (of volledig) in fout zal zijn, ook al mocht de wagen van de postbode daar niet rijden.
Zoals hierboven gezegd: het feit dat de tegenpartij een fout maakt, betekent niet dat jij daarom nooit in fout kan zijn. Het is zoals een wagen die uit de verkeerde kant van een éénrichtingsstraat komt. Deze wagen behoudt in principe wel nog zijn voorrang van rechts, ook al komt hij uit een straat waar hij niet uit zou mogen komen.