vervangwagen bij ongeval

k_a_a_t
Topic Starter

vervangwagen bij ongeval

#1 , 06 feb 2008 22:19

hallo,

Afgelopen weekend werd onze wagen (8 maanden oud en omnium verzekerd) op onze oprit total loss gereden. Er werd een aangifte gedaan en onze auto werd weggesleept. Er werd ons ook dadelijk een vervangwagen bezorgd. Gelukkig maar want ik heb een voertuig nodig voor op het werk te geraken.

Vandaag echter zijn ze de wagen komen ophalen en moeten we volgens de verzekeraar zelf maar zorgen voor een vervangwagen. 14 dagen worden wij vergoed en voor de rest van de dagen moeten wij zelf maar de kosten ophoesten.

Er werd 3 dagen na het ongeval een expertise gedaan en volgens de garagist is de auto niet meer te maken. Wij moeten echter wachten op het rapport van het expertisebureau alvorens wij kunnen overgaan tot het bestellen van een nieuwe wagen.

Wij hebben nu al te horen gekregen, indien wij voor het zelfde merk en type wagen gaan dat wij 3 à 4 MAANDEN moeten wachten op onze nieuwe wagen.

Wie gaat die kosten van de vervangwagen betalen? Volgens onze verzekeraar zijn wij de sukkels die dat moeten doen? Waarom ben ik dan nog verzekerd en betaal ik al 20 jaar getrouw mijn premies inclusief rechtsbijstand?

Kan iemand mij hierover wat vertellen? Hoe pak ik dit het best aan?

groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 feb 2008 23:06

1. U moet niet wachten om een nieuwe wagen te bestellen tot u het expertiseverslag hebt. Na de eerste expertise weet u normaal dat het voertuig een totaal verlies is en kan u een ander voertuig aanschaffen.
2. De omniumverzekering dekt wat afgesproken is. Niet meer, niet minder. Als niet afgesproken is dat de omniumverzekering een vervangwagen betaalt moet de verzekering u die niet betalen. Waar betaalt u dan de verzekering voor? Voor hetgeen de verzekering wel moet betalen, bijvoorbeeld de wagen van een andere, gelijkwaardige wagen.
3. Als een derde aansprakelijk is moet hij al uw schade, die niet door de omniumverzekeraar betaald wordt, vergoeden. De schade die u lijdt omdat u nu uw voertuig moet missen en eventueel een voertuig moet huren inbegrepen. Maar enkel voor de duur dat u normaal uw voertuig moet missen. Daarom dus de noodzaak om niet te talmen en een ander voertuig aan te schaffen van zodra u weet dat het een totaal verlies is. Als het drie maanden of meer duurt om een nieuw voertuig van hetzelfde type te kopen zal de aansprakelijke dus voor die tijd de huur van een wagen aan u moeten terugbetalen. Uw verzekering rechtsbijstand zal u helpen om die schadevergoeding te vorderen van de tegenpartij, niet om die schade zelf te betalen.

scorpioen

k_a_a_t
Topic Starter

#3 , 06 feb 2008 23:44

dank je voor het snelle antwoord.
Nu stelt zich echter het probleem dat MIJN verzekeraar zegt dat de tegenpartij, die volledig in fout is, niet verplicht is om de kosten te vergoeden. Hij zegt dat er volgens een Belgische wet alleen 14 dagen dienen vergoed te worden en dat wij de rest zelf moeten ophoesten.

Als ik dan zeg dat dat toch niet mogelijk is dat wij op kosten worden gejaagd door een pipo die mijn auto van mijn oprit heeft opgereden, krijg ik zo'n antwoord van " tja wij wonen in Belgie en het IS de wet hè, of ik da nu goed vind of nie" en " ge moet maar met uw autodealer een akkoord maken dat zij u een wagen presenteren, want ge gaat er toch ook een bij hun bestellen hè" en "ja, rechtsbijstand ge kunt da proberen maar die wet daar kunt ge toch nie omheen, dus da heeft geen nut" !!!???

Ik vind dit niet kunnen dat de garage zou moeten opdraaien voor de kosten en ook vind ik niet dat wij dat moeten doen.

Welke stappen zou ik kunnen ondernemen?

groeten kaat

Reclame

job

#4 , 07 feb 2008 09:21

Als het drie maanden of meer duurt om een nieuw voertuig van hetzelfde type te kopen zal de aansprakelijke dus voor die tijd de huur van een wagen aan u moeten terugbetalen.
Volgens mij dient de tegenpartij net NIET deze drie maanden te betalen. Drie maanden is een onredelijke termijn om over te gaan tot vervanging van een voertuig. Indien de schadelijder het beschadigde voertuig zou vervangen door een gelijkaardig voertuig van een zelfde bouwjaar, hoeft ie maar op het internet te zoeken en kan er binnen een aantal dagen overgegaan worden tot een aankoop. Nu de schadelijder gebruik maakt van deze situatie om een nieuw voertuig aan te schaffen, kan je onmogelijk verwachten dat de schadeveroorzaker geneigd zal zijn om drie maanden de prijs van een huurauto op te hoesten.
Trouwens er bestaat ook nog zoiets als schadebeperkingsplicht.
Een huurwagenfactuur van drie maanden lijkt mij géén schadebeperking maar een bewuste schadevergroting.
Deze schadeveroorzaker is gehouden de schadelijder te vergoeden in werkelijke waarde én bijkomende kosten, zolang deze als redelijk geacht worden.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 feb 2008 15:46

De wet zegt hierover niets. De rechter begroot de schade. Hij kan (maar moet niet) de indicatieve tabel volgen. Die zegt hierover: Het bewezen aantal dagen of forfaitair 15 dagen.

U hebt het recht advies te vragen aan een advocaat. Als die u gelijk geeft (en dat zal wel) kan u op kosten van de verzekeringsmaatschappij procederen.

Bergen 25 maart 1994, Verkeersrecht 1995, 36.
Dervings- en vervangingsvergoeding bij voertuigschade
De benadeelde partij dient te worden vergoed voor de schade die voortvloeit uit de gebruiksderving van een voertuig, welke ook de huur weze die noodzakelijk is om het geaccidenteerde voertuig te vervangen, tenminste wanneer geen enkele nalatigheid kan worden verweten aan de benadeelde, en meer bepaald wanneer deze het bewijs levert dat hij met de nodige diligentie een nieuw voertuig heeft besteld dat gelijkaardig is aan het voertuig dat werd vernield, maar dat hem een leveringstermijn werd opgelegd.
De termijn die werkelijk nodig is om het nieuwe voertuig te verwerven moet worden in aanmerking genomen, en niet de forfaitaire mutatieduur, tenzij de benadeelde het proces-verbaal dat deze mutatieduur forfaitair op 6 dagen had vastgesteld heeft onderschreven, of wanneer de elementen van de zaak niet toelaten de werkelijke schade te bepalen.

Rb. Gent 22 november 1999, Verkeersrecht 2000, 130.
De schade door de onbruikbaarheid van een voertuig wordt op de meest adequate wijze vergoed door aan de eigenaar van het beschadigd voertuig de kosten terug te betalen van het huren van een gelijkwaardig vervangingsvoertuig tijdens de periode van onbruikbaarheid van het eigen voertuig omdat de benadeelde op die manier het best wordt teruggebracht in de toestand waarin hij, wat de genotswaarde van zijn voertuig betreft, zich zou bevonden hebben indien het schadegeval zich niet had voorgedaan.
Deze schadevergoedingsvorm veronderstelt dat het beschadigd voertuig wordt hersteld of vervangen, dat het vervangingsvoertuig van dezelfde aard en klasse is als het beschadigd voertuig en dat de duur van de huur van het vervangingsvoertuig overeenstemt met de periode van onbruikbaarheid van het beschadigd voertuig.
In casu werd de vermelde Opel Omega vervangen door een Opel Vectra. D.R. was, gelet op het principe van de vrije beschikking van de benadeelde over de hem toekomende schadevergoeding, gerechtigd zijn 3 jaar en 7 maanden «oude» personenwagen te vervangen door een gelijkwaardig «nieuw» voertuig.
De appellante vecht niet aan dat het vervangingsvoertuig van dezelfde aard en klasse was als de vernielde Opel Omega.
De vermelde Opel Omega werd vervangen vanaf 2 december 1994 (datum ongeval) tot en met 11 maart 1995 (factuurdatum Opel Vectra).
De eerste rechter heeft terecht geoordeeld dat D.R. geen enkele nalatigheid kan verweten worden vermits bij expertise van 12 december 1994 het economisch totaal verlies werd toegekend en hij reeds (na enkele dagen bedenktijd) op 30 december 1994 een nieuw voertuig bestelde.
Het kan hem niet euvel geduid worden dat de nieuwe wagen later dan voorzien (op 25 februari 1995) werd geleverd.
De kosten die D.R. bespaarde door het niet-gebruik van zijn eigen voertuig, werden door de eerste rechter passend geraamd op 5000 F.
De vergoeding voor de huur van het vervangingsvoertuig bedraagt dan ook, zoals voor de eerste rechter: 47.236 F + 43.380 F (gefactureerde bedragen) of 90.616 F – 5000 F = 85.616 F.

Pol. Charleroi 7 maart 2001, R.G.A.R. 2002 (verkort), afl. 6, nr. 13.575; , Verkeersrecht 2001, afl. 6, 229.
Dervings- en vervangingsvergoeding bij voertuigschade
De benadeelde heeft recht op terugbetaling van de huurkosten van een vervangingswagen vanaf de dag waarop hij uit het ziekenhuis werd ontslagen (acht dagen na kennisgeving van het totaal verlies) en waarop hij een nieuw voertuig heeft besteld tot de dag waarop het bestelde voertuig werd geleverd (in casu ongeveer twee maanden).

scorpioen

k_a_a_t
Topic Starter

#6 , 07 feb 2008 17:29

bedankt scorpioen, je geeft me toch wat hoop. Dank je voor het snelle antwoorden!

Job, Het is niet mijn bedoeling om de tegenpartij op kosten te jagen. Onze wagen een ford tourneo connect met alle opties vind je niet zomaar op het net.Die vind je haast niet in België en moet jammer genoeg van Turkije komen... leveringstermijn 3 maanden. Vandaag gaan we met de garage eens kijken of we toch niets kunnen vinden en de bestelling plaatsen. Snel, dunkt me als je weet dat het ongeluk 5 dagen geleden pas gebeurde.
mvg

kaat

Jonas Helaut

#7 , 09 feb 2008 11:12

Bij totaal verlies heeft men recht op een vergoeding voor de duurtijd nodig om een nieuw rijklaar voertuig te bekomen (d.w.z. na aankoop, leveringstermijn en administratieve formaliteiten). Hiervoor wordt een gebruiksdervingsvergoeding toegekend (zie cijfers hierna). Deze vergoeding kan dus hoog oplopen indien u maanden dient te wachten op de levering van een nieuw voertuig.

de vergoedingen waarop u aanspraak kan maken bij totaal verlies:

- vervangingswaarde ( dus de waarde vóór ongeval) te verminderen met de wrakwaarde;
- 21 % B.T.W. op de vervangingswaarde (op het niet aftrekbaar deel)
- fiscale zegels voor de (her)inschrijving van de nummerplaat;
- belasting op de inverkeersstelling (B.I.V.);
- sleepkosten volgens factuur (B.T.W. inbegrepen):
- wachttijd: het aantal dagen tot de beslissing over de schade 20€ per dag, - - vervangings- of mutatieduur (tijd nodig voor de aankoop van een nieuw voertuig: vb. 30 dagen aan x 20 €/dag
- kosten administratie en achternageloop vb. ex aequo et bono 70,00 €
- vergoedende intrest 7 %, of 5 %, vanaf de dag van het ongeval tot de dag van de betaling
- kosten voor de financiering van het voertuig
- ...

De vervangingswaarde is hetgeen dient betaald voor een gelijkaardig voertuig met gelijkaardige eigenschappen.

Terug naar “Verkeersongevallen”